1
دانشجوی دکتری آموزش زبان، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2
دانشیار آموزش زبان، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3
استادیار آموزش زبان، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
انگیزش لازم برای یادگیری یک زبان جدید تأثیری صفر و صدی ندارد. این انگیزش در طول زمان بهتدریج شکل میگیرد و مدام تغییر مییابد و هریک از بازههای زمانی دارای سطوح مختلفی از تأثیرگذاری بر روی تلاش فرد برای یادگیری یک زبان است. در زمان حاضر، اندیشمندان بر این باورند که بازههای زمانی مختلف در جریان شکلگیری زبان دوم با یکدیگر تعامل دارند و چنین تعاملی ماهیتاً غیرخطی، پیچیده و پویاست (دی بات1، 2015). هدف از انجام این تحقیق بررسی پویایی انگیزشی موجود در گروهی از فراگیران زبانی در جریان بازههای زمانی طولانی است، که خود این بازهها متشکل از تعدادی از تکالیف هستند که در بازههای زمانی کوتاهتر انجام میگیرند. به منظور یافتن تعامل موجود میان عناصر انگیزشی مختلف، تعداد ده نفر شرکتکننده در آغاز دورۀ آموزشی، در حین انجام تکالیف و در پایان دورۀ مورد مصاحبه قرار گرفتند. یافتهها حاکی از وجود نوسانات مقطعی در میزان انگیزش شرکتکنندگان بود. بهعلاوه، نتایج تحقیق از این حقیقت پرده برداشت که عناصر انگیزشی در جریان دوره و در هنگام انجام تکالیف به یک اندازه کارآمد نبودند. برای مثال، عوامل بیرونی و سطح مهارت زبانی بهعنوان دو عامل انگیزشی آغازین بهتدریج و در طول ترم با عوامل درونی و لذت یادگیری زبان جایگزین شدند. در عین حال، اهداف شخصی در یادگیری زبان دوم در طول این بازههای زمانی به یک اندازه تأثیرگذار بودند. علاوهبر این، انگیزش شرکت کنندگان متشکل از مجموعهای از عوامل پویا و بههموابسته بود که طی بازههای زمانی مختلف نوسان داشتند. در پایان، تلویحاتی تحقیقی از یافتههای این مطالعه حاصل شدند.
قربان دوردی نژاد، فرهاد (1394). « ساخت، رواسازی و پایاسازی پرسشنامۀ انگیزش و نگرش یادگیری زبان انگلیسی». جستارهای زبانی. د 6 . ش 2 (پیاپی 23). صص 107-128.
Busse, V. & C. Walter, (2013). “Foreign language learning motivation in higher education: a longitudinal study of motivational changes and their causes”. The Modern Language Journal. 97(2). Pp. 435–456. doi:10.1111/j.1540-4781.2013.12004.x
Campbell, E. & N. Storch, (2011). “The challenging face of motivation: a study of second language learners’ motivation over time”. Australian Review of Applied Linguistics. 34(2). Pp. 166–192. doi:10.1075/aral.34.2.03cam
de Bot, K. (2012). “Time scales in second language development”. Dutch Journal of Applied Linguistics. 1(1). Pp. 143–149. doi:10.1075/dujal.1.1.10deb
de Bot, K. (2015). “Rates of change: timescales in second language development”. In Z. Dörnyei, A. Henry & P.D. MacIntyre (eds.) Motivational dynamics in language learning. Bristol: Multilingual Matters. Pp.29–37.
Denzin, K.N. & Y.S. Lincoln (2005). The sage handbook of qualitative research. Sage.
Dörnyei, Z. (2002). “The motivational basis of language learning tasks”. InP. Robinson (ed.) Individual differences and instructed language learning. Amsterdam: John Benjamins. Pp. 137–158. doi:10.1075/lllt.2.10dor
Dörnyei, Z. (2005). “New ways of motivating foreign language learners: generating vision”. Links. 38. Pp. 3–4.
Dörnyei, Z. (2009). “The L2 motivational self system”. In Z. Dörnyei & E. Ushioda (eds.) Motivation, language identity and the L2 self. Bristol: Multilingual Matters. Pp.9–42.
Dörnyei, Z. (2014). “Researching complex dynamic systems:‘retrodictive qualitative modelling’ in the language classroom”. Language Teaching. 47(1). Pp. 80–91. doi:0.1017/S0261444811000516
Dörnyei, Z.; A. Henry & P.D. MacIntyre, (2015). Motivational dynamics in language learning. Bristol: Multilingual Matters.
Dörnyei, Z. & I. Ottó, (1998). “Motivation in action: a process model of L2 motivation”. Working Papers in Applied Linguistics. 4. Pp. 43–69. London: Thames Valley University.
Gorban Dordi-nezhad, F. (2015). “Construction, validation and reliability of the foreign language attitude and motivation questionnaire”.Language Related Research, 6(2). Pp. 107-128. [In Persian]
Hiver, P. (2015). “Attractor states”. In Z. Dörnyei, A. Henry, and P.D. MacIntyre (eds.) Motivational dynamics in language learning. Bristol: Multilingual Matters. Pp. 20–28.
Kormos, J. & Z. Dörnyei (2004). “The interaction of linguistic and motivational variables in second language task performance”. Zeitschrift für interkulturellen Fremdsprachenunterricht. 9(2). Pp. 1–19.
Larsen-Freeman, D. (2015). “Ten ‘lessons’ from complex dynamic systems theory: what is on offer”. In Z. Dörnyei, A. Henry & P.D. MacIntyre (eds.) Motivational dynamics in language learning. Bristol: Multilingual Matters. Pp.11–19.
MacIntyre, P.D. & A. Serroul, (2015). “Motivation on a per-second timescale: examining approach-avoidance motivation during L2 task performance”. In Z. Dörnyei, A. Henry & P.D. MacIntyre (eds.) Motivational dynamics in language learning. Bristol: Multilingual Matters. Pp.109–138.
Papi, M. & Y. Teimouri ,(2012). “Dynamics of selves and motivation: a cross‐sectional study in the EFL context of Iran”. International Journal of Applied Linguistics. 22(3). Pp. 287–309. doi:10.1111/j.1473-4192.2012.00312.x
Poupore, G. (2013). “Task motivation in process: a complex systems perspective”. Canadian Modern Language Review/La Revue canadienne des langues vivantes. 69(1). Pp. 91–116. doi:10.3138/cmlr.1139
Ritchie, J. & L. Spencer, (2002). “Qualitative data analysis for applied policy research”. In A.M. Huberman & M.B. Miles (eds.) The qualitative researcher’s companion. London: Sage. Pp. 305–329.
Shaikholeslami, R. & M. Khayyer, (2006). “Intrinsic motivation, extrinsic motivation, and learning English as a foreign language”. Psychological reports. 99(3). Pp. 813–818. doi:10.2466RR0.99.3.813-818
Shoaib, A.M. & Z. Dörnyei, (2005). “Affect in life-long learning: Exploring L2 motivation as a dynamic process”. In P. Benson & D. Nunan (eds.) Learners’ Stories: Differenceand Diversity in Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press. Pp.22–41.
Waninge, F.; Z. Dörnyei & K. de Bot ,(2014). “Motivational dynamics in language learning: change, stability, and context”. The Modern Language Journal. 98(3). Pp. 704–723. doi:10.1111/modl.12118
Yaghoubinejad, H.; N. Zarrinabadi & S. Ketabi, (2016). “Fluctuations in foreign language motivation: an investigation into Iranian learners’ motivational change over time”. Current Psychology. Pp. 1–10. doi:10.1007/s12144-016-9467-6
یعقوبی نژاد,هاذی , معین زاده,احمد و براتی,حسین . (1396). چشم اندازی تعاملی و پویا از انگیزش زبان دوم در جریان انجام تکالیف در بازه های زمانی مختلف. جستارهای زبانی, 8(6), 137-160.
MLA
یعقوبی نژاد,هاذی , معین زاده,احمد , و براتی,حسین . "چشم اندازی تعاملی و پویا از انگیزش زبان دوم در جریان انجام تکالیف در بازه های زمانی مختلف", جستارهای زبانی, 8, 6, 1396, 137-160.
HARVARD
یعقوبی نژاد,هاذی,معین زاده,احمد,براتی,حسین. (1396). 'چشم اندازی تعاملی و پویا از انگیزش زبان دوم در جریان انجام تکالیف در بازه های زمانی مختلف', جستارهای زبانی, 8(6), pp. 137-160.
CHICAGO
هاذی یعقوبی نژاد, احمد معین زاده و حسین براتی, "چشم اندازی تعاملی و پویا از انگیزش زبان دوم در جریان انجام تکالیف در بازه های زمانی مختلف," جستارهای زبانی, 8 6 (1396): 137-160,
VANCOUVER
یعقوبی نژاد,هاذی,معین زاده,احمد,براتی,حسین. چشم اندازی تعاملی و پویا از انگیزش زبان دوم در جریان انجام تکالیف در بازه های زمانی مختلف. جستارهای زبانی, 1396; 8(6): 137-160.