بررسی لقب‌گذاری‌ دانش‌آموزان مشگین‌شهراز دیدگاه زبان‌شناسی اجتماعی

نویسندگان
1 استاد زبان شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
در پژوهش حاضر، القاب دانش‌آموزان دختر و پسر دبیرستان‌های شهرستان مشگین‌شهر با اتخاذ رویکرد زبان‌شناسی اجتماعی بررسی و تحلیل شده است. القابْ آن‌دسته از نام‌های غیررسمی و ثانویه‌اند که افزون‌بر نام اصلی و قانونی فرد به وی داده‌ می‌شود. در این پژوهش، با استفاده از پرسش‌نامه، القاب شصت دختر و شصت پسر دبیرستانی گرد‌آوری شد که، از این تعداد، درحدود347 لقب استخراج گردید. ازاین‌میان (52درصد)، 181 لقب برای پسران و 166 لقب (48درصد) ویژۀ دختران بود. در مرحلۀ بعد، با استفاده از ابزارهای آمار توصیفی، داده‌ها بررسی شدند و القاب ازنظرِ زبان به‌کاررفته در تولیدشان، به چهار دستۀزبان‌های ترکی، فارسی، عربی و سایر تقسیم شدند که، در این مؤلفه، گروه پسران (درصد46.69) از زبان ترکی برای لقب‌دهی به‌طور گسترده استفاده کرده بودند و گروه دختران(52.40درصد) زبان فارسی را به‌طرز چشمگیری به کار گرفته بودند. ازمنظر هویت مورد اشارۀ القاب، آن‌ها به انواع هویت محلی، ملی و فراملی دسته‌بندی شدند که، در این مؤلفه نیز، بیشترین القابِ (42.54درصد) گروه پسران مربوط به هویت محلی و بیشترین القاب (46.38درصد) گروه دختران مربوط به هویت ملی بود. همچنین، دلایل لقب‌گذاری به زیردسته‌های تحقیر، تحبیب، طنز و بی‌دلیل دسته‌بندی شدند که در هردو گروه دختر و پسر، دلیلِ تحقیر بیشترین کاربرد (70.16درصد گروه پسران و 53.61درصد گروه دختران) را داشت. درنهایت، گفتمان ورای القابْ به گفتمان‌های روزمره، رسانه‌ای، تابو و مذهبی دسته‌بندی شدند که نتایجْ نشان داد شمار بسیارِ القاب دانش‌آموزان پسر و دختر به‌ترتیب به گفتمان‌های روزمره و رسانه‌ای مربوط می‌شود؛ حال آنکه در دو گفتمان دیگر، در گروه پسران، گفتمان تابو و سپس مذهبی پیشتاز بود و درگروه دختران عکس این ترتیب دیده شد. در تمام مؤلفه‌های مذکور، متغیرِ جنسیت و مقادیرِ آن مؤلفه ارتباط معناداری با یکدیگر داشتند.

کلیدواژه‌ها


  • احمدی، محمدعزیز (1388). «لقب نمادی از هویت یا برچسبی از حقارت». انسان‌شناسی. ش 11. صص9-24.

  • پاک‌نهاد جبروتی، مریم (1381). فرادستی و فرودستی در زبان. تهران: گام نو.

  • پورعبدالله، محمدعلی (1374). «زبان عامیانه و ترجمۀ آن»، مترجم، ش 20. صص 56-63.

  • ترادگیل، پیتر (1376). زبان‌شناسی اجتماعی: درآمدی بر زبان و جامعه. ترجمۀ محمد طباطبایی. تهران: نشر آگه.

  • خانیکی، هادی (1383). «هویت و گفتمان‌های هویتی در ایران». هویت درایران (صص3 -21). به‌کوشش علی‌اکبر علیخانی. تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.

  • دهخدا، علی‌اکبر (1345). لغتنامه دهخدا. تهران: دانشگاه تهران.

  • حبی، اکرم؛ اسکندر فتحی‌آذر و بهمن محمدبخش (1389). «جهانی‌شدن و هویت‌های محلی و جهانی دانشجویان (مطالعۀ موردی: دانشگاه تبریز)». تحقیقات فرهنگی ایران. د3. ش2 (پیاپی 10). صص 101-121.

  • گافمن، اروینگ (1386). داغ ننگ (چاره‌اندیشی برای هویت ضایعشده). ترجمۀ مسعود کیانپور. تهران: نشر مرکز.

  • گل‌محمدی، احمد (1381). جهانیشدن، فرهنگ، هویت. تهران: نشر نی.

  • مدرسی، یحیی (1368). درآمدی بر جامعه‌شناسی زبان. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

    • Ahmadi, M. (2009). “Nickname as a symbol of  identity or label of humiliation”. Journal of Anthropology. No.11.Pp. 9-24.[In Persian].

    • Anderson, C. P. (1979). The Name Game. New York: Jove.

    • Anderson, J. (2007). The Grammar of Names. New York: Oxford University Press.

    • Bechar-Israeli, H. (1995). “From Bonehead to Clonehead: Nicknames, Play, and Identity on Internet Relay Chat”. Journal of Computer Mediated Communication. Vol. 1 (2). Retrieved October 1, 2017 from World Wide Web: https://www.mediensprache.net/archiv/pubs/2035.html

    • Burdová, V. (2009).“Student Slang”. Diploma Thesis. Masaryk University in Borno.

    • Busse, T. (1983). “Nickname usage in an american high school”. Names. Vol. 31. Pp. 300-306.

    • Crozier, W. R. & P. S. Dimmok (1999),“Name-calling and nicknames in a sample of primary school children”. British Journal of Educational Psychology. Vol. 69(4). Pp. 505–516.

    • Crystal, D. (1992). An Encyclopedic Dictionary of Language and Languages. Blackwell Publishers.

    • De Francisco, V. (1991). “The Sounds of silence: how men silence women in marital relations”. Discourse and Society. Vol. 2(4). Pp. 413-23.

    • De Klerk, V. & B. Bosch (1996).“Naming practices in the eastern Cape province of South Africa”.Names (forthcoming).

    • De Klerk, V. & B. Bosch (1997). “Nicknames of English adolescents in South Africa”. Names. Vol. 45(2). Pp. 101-118.

    • Dehkhoda, A. (1966). Dehkhoda’s Dictionary. Tehran: Tehran University. [In Persian].

    • Fasold, R. (1986). The Sociolinguistics of Society. Cambridge: Basil Blackwell.

    • Fathi Azar, E. (2010). “Globalization and local and global identities”. Cultural Studies. Vol. 3, No. 2. Pp. 101-121 (In Persian)

    • Glladkova, A. (2002). “The semantics of nicknames of the american presidents”.Proceedings of the 2002 Conference of the Australian Linguistic Society. Vol. 2. pp. 1-11.

    • Golmohammadi, A. (2002). Globalization, Culture, Identity. Tehran: Ney.[In Persian].

    • Guffman, E. (2007). Stigma, Notes on the Management of Spoiled Identity. Translated by :Masoud Kianpour .Tehran: Markaz. [In Persian].

    • Hornby, A. S. (1992). Oxford Advanced Learners Dictionary.Oxford: University Press.

    • Jespersen, O. (1964). Mankind, Nation, and the Individual. London: George Allen & Unwin

    • Khaniki, H. (2004). “Identity and identity related  discourses”. In Identity in Iran. Tehran: Humanities and sociological Institute of Jahad Daneshgahi.Pp. 3-21. [In Persian].

    • Kuranchie, A. (2012). “Students’ nicknames: their sources and effects on learning”. Journal of Education and Practice. Vol. 3. No. 14. Pp. 126-132.

    • Lakoff, R. (1975). Language and Woman's Place. NewYork: Harper and Row.

    • Leslie, P. L. & J. K. Skipper (1990), “Towards a Theory of Nicknames: A Case for Socio-Onomastics”. Names.Vol. 34. No. 4. Pp. 273-282.

    • Liao, Ch. Ch. (2006). “Linguistic analysis of nicknames of junior high school students”. Journal of Language and Linguistics. Vol. 5(1). Pp. 68–86.

    • Loyns, J. (1981). Language and Linguistics. Cambridge University Press.

    • Modarresi, Y. (1989). An Introduction to Sociolinguistics. Tehran: Institute for Humanities and Cultural Studies. [In Persian].

    • Morgan, J.; Ch. O'Neill & R. Harrè (1979), Nicknames: Their Origins And Social Consequences. London: Routledge and Kegan Paul.

    • Phillips, B. S. (1990). “Nicknames and Sex Role Stereotypes”. Sex Roles Vol. 23(5). Pp. 281-289.

    • Pourabdollah, M. (1995) . “Slang and it’s translation”. Journal of Translator. No.20.Pp. 56-63.[In Persian].

    • Reid, E. M. (1991). Electropolis: Communication and Community On Internet Relay Chat. Honours Dissertation. University of Melbourne.

    • Trudgil, P. (1997). Sociolinguistics: An Introduction to Language and Society.Translated by: Mohammad Tabatabaei .Tehran:Agah. [In Persian].

    • West, C. & D. Zimmerman (1977), “Woman’s Place in Everyday Talk: Reflections on Parent-Child Interaction. Social Problems. Vol. 24. Pp. 521-529.