1
استادیار زبان شناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2
کارشناس ارشد آزفا، دانشگاه اصفهان ، اصفهان، ایران
چکیده
مقالۀ حاضر در چهارچوب تحلیل مقابلهای و تحلیل خطا، در پی بررسی و تحلیل انواع خطاهای املایی عربزبانان فارسیآموز است. دادههای پژوهش حاضر از املاهای میاندوره و پایاندورۀ 105 آزموندهندۀ عربزبان فارسیآموز در سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته گردآوری شده است. افراد مورد بحث بهشکل تصادفی از میان عربزبانان مرکز آموزش زبان فارسی جامعةالمصطفی در استان قم انتخاب شدهاند. خطاهای بهدستآمده از این زبانآموزان از نظر مقوله به خطاهای واکهای، همخوانی و صوری، و بر اساس منشأ به سه دستۀ درونزبانی، میانزبانی و مبهم تقسیم شده است. تحلیل خطاهای املایی این فراگیران حاکی از آن است که از نظر مقوله، بیشترین میزان خطا با %47 در نظام واکهای است و تفاوت چندانی بین تعداد خطاهای همخوانی (%8/26) و صوری (%4/26) وجود ندارد. از نظر منشأ خطا، خطاهای میانزبانی با %56 بیشترین تعداد را به خود اختصاص میدهد و خطاهای مبهم با %26 و خطاهای درونزبانی با %18 در رتبههای بعدی قرار میگیرند؛ به این ترتیب، مهمترین منشأ بروز خطا در نگارش عربزبانان تداخل زبان عربی است که در واقع از جزئی بودن تفاوتهای بین نظام واجی دو زبان عربی و فارسی نشئت گرفته و این امر خود تأییدی بر فرضیۀ میانه است. از سوی دیگر، نتایج پژوهش نشان میدهد که ارتکاب خطاهای بینزبانی بیشتر از جانب زبانآموزان مبتدی صورت میگیرد و در حقیقت با افزایش سطح و آشنایی بیشتر زبانآموزان با زبان فارسی، تا حد زیادی از میزان این نوع خطاها کاسته میشود.
ثمره، یدالله (1388). آواشناسی زبانفارسی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
جاویدنیا، آذر (1392). «بررسی غلطهای املایی فارسی دانشآموزان کرد پایۀ سوم ابتدایی در مقایسه با دانشآموزان فارسیزبان». پایاننامۀ کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان. اصفهان: دانشگاه اصفهان.
حلاجی، جواد (1379). «بررسی و شناخت خطاهای املایی دانشآموزان ابتدایی (پسرانه) از دیدگاه آواشناسی». پایاننامۀ کارشناسی ارشد زبانشناسی. اصفهان: دانشگاه اصفهان.
رستمی، اعظم (1392). «بررسی تأثیر عوامل عمق خط، طول کلمه و بسامد کلمه در خطاهای املایی فارسی دانشآموزان ترکزبان». پایاننامۀ کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان. اصفهان: دانشگاه اصفهان.
زندی، بهمن و دیگران (1385). «بررسی و توصیف خطاهای املایی دانشآموزان پایۀ دوم دبستان». پژوهش در حیطۀ کودکان استثنایی. س 6. ش 2. صص 639-660.
علیخانی، جلال (1379). «بررسی غلطهای املایی دانشآموزان پسر دورۀ ابتدایی شهرستان بروجن با اختلال در املانویسی». پایاننامۀ کارشناسی روانشناسی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
غلامعلیزاده، خسرو (1374). ساخت زبان فارسی. تهران: احیاء کتاب.
قادریحسب، زهرا (1392). «بررسی منشأ خطاهای واجی اردوزبانان سه سطح زبانآموزی در یادگیری نوشتار زبان فارسی». پایاننامۀ کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان. اصفهان: دانشگاه اصفهان.
قربانیحق، الهام (1380). «بررسی منشأ غلطهای املایی در پایۀ اول و دوم دبستان». پایاننامۀ کارشناسی ارشد زبانشناسی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
میردهقان، مهینناز و دیگران (1393). «خطاهای نوشتاری فارسیآموزان آلمانیزبان در سطح مقدماتی: خطاهای املایی-واجی». پژوهشنامۀ آموزش فارسی به غیرفارسیزبانان. س 3. ش 1. صص 91-116.
میرعمادی، علی (1373). «نقش تشدید در زبان فارسی». مجموعهمقالات دومین کنفرانس زبانشناسینظری، کاربردی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
· نبیفر، شیما (1377). «بررسی خطاهای املایی و پردازش املایی در کودکان فارسیزبان». پایاننامۀ کارشناسی ارشد زبانشناسی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
Abolhassani Chimeh, Z. (2014). “Mixing Pronunciation and Writing in Teaching Language: Surveying the Relationship between Pronunciation and Writing errors among Non-Iranian Persian Learners”. Language Related Research. Vol. 5, No. 2. Pp. 1-30 [In Persian].
Alikhani, J. (2000). An Investigation of Spelling Errors of Elementary School Boy Students in Borujen City with Spelling Disorder. Tehran: MA. in Psychology, Allameh Tabatabaei University .[In Persian].
Cook, V. & B. Benedetta (2005). “Second Language Writing Systems”. Second Language Acquisition. Buffalo, N.Y:11. Pp.118.2.S438.
Fisiak, J. (1985). Contrastive Analysis and The Language Teacher. Oxford. Pergamon Press Ltd.
Fries, C.C. (1945). Teachig and Learning English as a Foreign Language. Ann Arbor: University of Michigan Press.
Ghaderi Hasab, Z. (2013). Investigating the Origin of the Phonological Errors of Urdu Learners in Three Levels of Language Learning in Learning Persian Writing. Isfahan: M.A. Thesis in Teaching Persian to Non-Speakers of Persian. Faculty of Foreign Languages in University of Isfahan [In Persian].
Gholam Ali Zadeh, Kh. (1995). Structure of Persian. Tehran: Ehya Ketab[In Persian].
Ghorbani Hagh, E. (2001). An Investigation of the Origin of Spelling Errors in the First and Second Grade of Primary School. Tehran: M.A. Faculty of Languages and Literature, Islamic Azad University, Central Tehran Branch [In Persian].
Haghshenas, A. (1977). Phonetics. Teharan: Agah. [In Persian].
Hallaji, J. (2000). A Study and Recognition of Spelling Errors of Elementary Students (boys) from the Point of View of Phonetics. Isfahan. M.A.Thesis, Faculty of Literature and Humanities. University of Isfahan. [In Persian].
Javidnia, A. (2013). An Investigation of Persian Spelling Errors of Kurdish Students in the Third Grade Elementary school in Comparison with Persian Students. Isfahan: M.A.Thesis in Teaching Persian to Non-Speakers of Persian Language, Faculty of Foreign Languages in University of Isfahan .[In Persian].
Keshavarz, M. H. (2008). Contrastive Analysis and Error Analysis. Tehran: Rahnama.
Lado, R. (1957). Linguistics Across Cultures. Ann Arbor. MI: University of Michigan Press.
Mirdehghan, M.; A. Ahmadvand & N. Husseini Kargar (2014), “Spelling error analysis of German learners of Persian language in elementary level: Spelling-phonological errors”. Journal of Teaching Persian Languageto Non-Persian Speakers. 3(1). Pp. 91-116. [In Persian].
Miremadi, A. (1994). “The role of gemination In Persian language”. Proceedings of the Second Conference on Theoretical and Applied Linguistics. Tehran: Allameh Tabatabaei University .[In Persian].
Nabifar,Sh. (1998). Spelling Errors and Spelling Processing In Persian Children. Tehran: M.A. Department of Linguistics, Islamic Azad University. Central Tehran Branch. [In Persian].
Oller, J. W. & M. Ziahusseini (1970), “The contrastive analysis hypothesis and the spelling errors”. Language Learning. 20. Pp. 183-189.
Rostami, A. (2013). Investigating the Influence of Writing Depth, Word Length and Word Frequency on Persian Spelling Errors of Turkish Students. Isfahan: M.A. Thesis in Teaching Persian to Non-Speakers of Persian Language. Faculty of Foreign Languages in University of Isfahan .[In Persian].
Samare, Y. (2009). Persian Phonetics (Second Edition). Teharan: University Press Center .[ In Persian].
Thelwall, R. & M. A. Saadedin (1999), Arabic. Handbook of the InternationalPhonetic Association. Cambridge University Press.Pp 51-54.
Wardhaugh, R. (1970). The Contrastive Analysis Hypothesis. TESOL Quarterly. 4: pp 123-130.
Zandi, B.; Sh. Nematzadeh; M. Samayi & Sh. Nabifar (2006), “An investigation and description of the spelling errors of second grade elementary school students”. Research in Exceptional Children. Vol. 6, No. 2. Pp. 639-660. [In Persian].