Semiotic Analysis of Tejarat Bank Advertisements

Authors
1 Department of Linguistics of Payam Noor University, Tehran, Iran
2 MA in linguistics Payam Noor University, Tehran, Iran
Abstract
Nowadays, with increasing competition among economic agencies, the role of advertising is very decisive. The purpose of this research is to analyze the commercial advertising of the Tejarat Bank in the theoretical framework of semiotics. The research method is qualitative and descriptive-analytical. The data include 16 images and videos collected from Bank archive. The analysis of the data shows that in the advertising of this bank, attention was paid to implicit meanings and cultural, social and biological elements such as respect for customers, praise of the past, modernism, environmental attention, prospects and new technologies. Furthermore, the bank logo has existed for decades and needs innovation and reform. This study highlights this fact that the bank advertising is not effective and requires more modern advertising.

Keywords

Subjects


  • اباذری، یوسف (1377). «رولان بارت، اسطوره و مطالعات فرهنگی». ارغنون. ش 18. صص 137- 157.

  • احمد­خانی، محمد­رضا (1393). نشانه­شناسی زبان و هنر. تهران: نشر گمان.

  • برکت، بهزاد و طیبه افتخاری (1389). «نشانه­شناسی شعر: کاربست نظریۀ مایکل ریفاتر، بر شعر ای مرز پر گهر فروغ فرخزاد». جستارهای زبانی. ش 4. صص 109-130.

  • پیرس، چارلز سندرس (1381). «منطق به‌مثابۀ نشانه­شناسی: نظریۀ نشانه‌ها». نیم­سالانۀ زیبا­شناخت. ترجمۀ فرزان سجودی. ش 6. ص 51-63.

  • پیش­قدم، رضا و آتنا عطاران (1394). « بررسی کنش گفتاری استدلال در زبان تبلیغات مجلات انگلیسی و فارسی». جستارهای زبانی. ش 3. صص 45-64.

  • چندلر، دانیل (1394). مبانی نشانه­شناسی. ترجمۀ مهدی پارسا. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.

  • سجودی، فرزان (1387). نشانه­شناسی کاربردی (ویرایش دوم). تهران: علم.

  • سروی زرگر، محمد (1390). «نشانه‌شناسی بازنمایی خانواده در آگهی‌های بازرگانی تلویزیون». پژوهش‌های ارتباطی. د 18. ش 3، ص 33ـ62.

  • سوسور، فردینان (1387). دورۀ زبان­شناسی عمومی. ترجمۀ کورش صفوی. تهران: هرمس.

  • شعیری، حمید­رضا (1389). راهی به نشانه­شناسی سیال. تهران: علمی فرهنگی.

  • صالح بلوردی، آنیتا (1393). « بررسی نحوۀ برقراری ارتباط تصویری و کلامی توسط گفته­پرداز یا گوینده (مطالعۀ نشانه- معنی­شناختی آگهی‌های تلویزیونی امور فرهنگی و آموزشی)». جستارهای زبانی. ش 4. صص 67-86.

  • فرامرزی، محسن (1390). «مقایسۀ تطبیقی با رویکرد نشانه­شناختی آگهی‌های بازرگانی تلویزیونی ایرانی و شبکه‌های ماهواره‌ای». مطالعات رسانه‌ای. د 6. ش 12. صص93-118.

  • فیسک، جان (1380). « فرهنگ تلویزیون». ترجمۀ مژگان برومن. ارغنون. ش 19.

  • کالر، جاناتان (1388). در جست­و­جوی نشانه‌ها. ترجمۀ لیلا صادقی و تینا امرالهی. تهران: علم.

  • گیویان، عبدالله و شهرام احمدی (1392). «نشانه­شناسی شانس و قرعه­کشی در تبلیغات تلویزیونی: مطالعۀ موردی بانک ملت (آگهی زورو)». مجموعه­مقالات هم­اندیشی نشانه­شناسی تبلیغات در ایران.

    • Abazari, Y. (1999). “Roland Barthes”. Myth and Cultural Studies. Arghanun.18, Pp.137-157. [In Persian]

    • Ahmadkhanim. M. R. (2013). Semiotics: Language and Art. Tehran: Goman. [In Persian].

    • Barthes, R. (1964 &1977).”Rhetoric of the image”. In Barthes, Roland,Image-Music–Text. Pp.32-51. New York: Hill &Wang.

    • Barekat, B. & T. Eftekhari (2010), “Semiotics of the poems: application of the Michel Riffaterre theory, on the poem"Oh!, magnificent border" of  Forugh Farrokhzad”. Language Related Research. No. 4. Pp. 109-130. [In Persian].

    • Caller, J. (2003). The Pursuit of Signs. Translated by: Leila Sadeghi and Tina Amrollahi. Tehran: Elm. [In Persian].

    • Cook, G. (1992). The Discourse of Advertising. London: Routledge.

    • Chandler,D. (2015). Basics of Semiotics. Translated by: Mehdi Parsa. Tehran: Pazhueshgah Honar. [In Persian]

    • Durant, A. & M. Lambrou (2009), Language and Media. London: Routledge.

    • Faramarzi, M. (2010). “Comparative semiotic  analysis  of TV. Advertisement and satellite channels”. Media Studies. Vol.6, No. 12. Pp. 93-118. [In Persian].

    • Givian, A. & Sh. Ahmadi (2011), “Semiotics of chance and draw in T.V. advertisement” :A Case study of Mellat Bank. [In Persian]

    • Goldman, R. (1992). Reading Ads Socially. London: Routledge.

    • John, F. (2000). T.V. Culture.Tr: Mojgan Brumand. Arghanun, 19. [In Persian].

    • Kress, G. & T. van Leeuwen (1996). Redaing Images, the Grammar of Visual Design. London: Routledge.

    • Pierce, C.P. (2003). “Logic as semiotics:theory of sign”. Translated by: Farzan Sojoudi. Ziba Shenakht. Vol. 6.Pp. 51-63. [In Persian].

    • Pishghadam, R. & A. Attaran (2014), “A study of speech act of resoning in advertisement of Persin and English magazines”. Language Related Research. 3. Pp. 45-63.[in Persian].

    • Saleh Bolvardi, A. (2013). “A study of communicative and verbal aspect of picture by speaker ”. Language Related Research. 4. Pp. 67-86. [In Persian].

    • Saren, M. & P. Maclaran, & C. Goulding & R. Elliot & A. Shankar & M. Catteral (eds) (2007). Critical Marketing. Defining the Field. Oxford: Elsevier.

    • Sarvari Zargar, M. (2001). “Semiotics of family representation in T.V. advertisement”. Communicative Researches. 18. Pp. 33-62. [In Persian].

    • Saussure, F. (2009).  A Course in General Linguistcs. Translated by: Kourosh Safavi.Tehran: Hermes. [In Persian]

    • Shairi, H. (2010). A Way to Fluid Semiotics. Tehran: Elmi Farhangi. [In Persian].

    •  Sojoudi, F. (2009). Applied Semiotics. Tehran:  Elm. [In Persian].

    • Williamson, J. (1987). Decoding Advertisements: Ideology and Meaning in Advertising.  London: Marion Boyars.