1
دانشیار گروه زبان شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2
استادیار گروه زبان شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3
کارشناس ارشد زبان شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
امروزه با افزایش رقابت بین بنگاههای اقتصادی، نقش تبلیغات بسیار تعیینکننده است. هدف این پژوهش تحلیل تبلیغات بازرگانی بانک تجارت در چهارچوب نشانهشناسی است. روش تحقیق کیفی و توصیفی- تحلیلی است. دادهها شامل 16 تصویر و فیلم گردآوریشده از آرشیو بانک تجارت است. تحلیل دادهها نشان میدهد که در تبلیغات این بانک، به دلالت ضمنی و عناصر فرهنگی، اجتماعی و زیستی، مانند احترام به مشتریان، ارج نهادن به گذشته و گذشتگان، نوگرایی، توجه به محیط زیست، آیندهنگری و نیز تکنولوژی جدید توجه شده است. البته لوگوی این بانک مربوط به چند دهۀ گذشته است و به اصلاح و نوآوری نیاز دارد. همچنین نظرسنجیها نشان میدهد تبلیغات این بانک کارا نبوده و نیازمند تبلیغات مؤثرتر و نوینتری است.
شعیری، حمیدرضا (1389). راهی به نشانهشناسی سیال. تهران: علمی فرهنگی.
صالح بلوردی، آنیتا (1393). « بررسی نحوۀ برقراری ارتباط تصویری و کلامی توسط گفتهپرداز یا گوینده (مطالعۀ نشانه- معنیشناختی آگهیهای تلویزیونی امور فرهنگی و آموزشی)». جستارهای زبانی. ش 4. صص 67-86.
فرامرزی، محسن (1390). «مقایسۀ تطبیقی با رویکرد نشانهشناختی آگهیهای بازرگانی تلویزیونی ایرانی و شبکههای ماهوارهای».مطالعات رسانهای. د 6. ش 12. صص93-118.
فیسک، جان (1380). « فرهنگ تلویزیون». ترجمۀ مژگان برومن.ارغنون. ش 19.
کالر، جاناتان (1388). در جستوجوی نشانهها. ترجمۀ لیلا صادقی و تینا امرالهی. تهران: علم.
گیویان، عبدالله و شهرام احمدی (1392). «نشانهشناسی شانس و قرعهکشی در تبلیغات تلویزیونی: مطالعۀ موردی بانک ملت (آگهی زورو)». مجموعهمقالات هماندیشی نشانهشناسی تبلیغات در ایران.
Abazari, Y. (1999). “Roland Barthes”. Myth and Cultural Studies. Arghanun.18, Pp.137-157. [In Persian]
Ahmadkhanim. M. R. (2013). Semiotics: Language and Art. Tehran: Goman. [In Persian].
Barthes, R. (1964 &1977).”Rhetoric of the image”. In Barthes, Roland,Image-Music–Text. Pp.32-51. New York: Hill &Wang.
Barekat, B. & T. Eftekhari (2010), “Semiotics of the poems: application of the Michel Riffaterre theory, on the poem"Oh!, magnificent border" of Forugh Farrokhzad”. Language Related Research. No. 4. Pp. 109-130. [In Persian].
Caller, J. (2003). The Pursuit of Signs. Translated by: Leila Sadeghi and Tina Amrollahi. Tehran: Elm. [In Persian].
Cook, G. (1992). The Discourse of Advertising. London: Routledge.
Chandler,D. (2015). Basics of Semiotics. Translated by: Mehdi Parsa. Tehran: Pazhueshgah Honar. [In Persian]
Durant, A. & M. Lambrou (2009), Language and Media. London: Routledge.
Faramarzi, M. (2010). “Comparative semiotic analysis of TV. Advertisement and satellite channels”. Media Studies. Vol.6, No. 12. Pp. 93-118. [In Persian].
Givian, A. & Sh. Ahmadi (2011), “Semiotics of chance and draw in T.V. advertisement” :A Case study of Mellat Bank. [In Persian]
Goldman, R. (1992). Reading Ads Socially. London: Routledge.
Kress, G. & T. van Leeuwen (1996). Redaing Images, the Grammar of Visual Design. London: Routledge.
Pierce, C.P. (2003). “Logic as semiotics:theory of sign”. Translated by: Farzan Sojoudi. Ziba Shenakht. Vol. 6.Pp. 51-63. [In Persian].
Pishghadam, R. & A. Attaran (2014), “A study of speech act of resoning in advertisement of Persin and English magazines”. Language Related Research. 3. Pp. 45-63.[in Persian].
Saleh Bolvardi, A. (2013). “A study of communicative and verbal aspect of picture by speaker ”. Language Related Research. 4. Pp. 67-86. [In Persian].
Saren, M. & P. Maclaran, & C. Goulding & R. Elliot & A. Shankar & M. Catteral (eds) (2007). Critical Marketing. Defining the Field. Oxford: Elsevier.
Sarvari Zargar, M. (2001). “Semiotics of family representation in T.V. advertisement”. Communicative Researches. 18. Pp. 33-62. [In Persian].
Saussure, F. (2009). A Course in General Linguistcs. Translated by: Kourosh Safavi.Tehran: Hermes. [In Persian]
Shairi, H. (2010). A Way to Fluid Semiotics. Tehran: Elmi Farhangi. [In Persian].
Sojoudi, F. (2009). Applied Semiotics. Tehran: Elm. [In Persian].
Williamson, J. (1987). Decoding Advertisements: Ideology and Meaning in Advertising. London: Marion Boyars.