بررسی نشانه شناسی تبلیغات بازرگانی بانک تجارت

نویسندگان
1 دانشیار گروه زبان شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 استادیار گروه زبان شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 کارشناس ارشد زبان شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
امروزه با افزایش رقابت بین بنگاه‌های اقتصادی، نقش تبلیغات بسیار تعیین­کننده است. هدف این پژوهش تحلیل تبلیغات بازرگانی بانک تجارت در چهارچوب نشانه­شناسی است. روش تحقیق کیفی و توصیفی- تحلیلی است. داده­ها شامل 16 تصویر و فیلم گردآوری­شده از آرشیو بانک تجارت است. تحلیل داده‌ها نشان می­دهد که در تبلیغات این بانک، به دلالت ضمنی و عناصر فرهنگی، اجتماعی و زیستی، مانند احترام به مشتریان، ارج نهادن به گذشته و گذشتگان، نوگرایی، توجه به محیط زیست، آینده­نگری و نیز تکنولوژی جدید توجه شده است. البته لوگوی این بانک مربوط به چند دهۀ گذشته است و به اصلاح و نوآوری نیاز دارد. همچنین نظر­سنجی‌ها نشان می­دهد تبلیغات این بانک کارا نبوده و نیازمند تبلیغات مؤثرتر و نوین­تری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • اباذری، یوسف (1377). «رولان بارت، اسطوره و مطالعات فرهنگی». ارغنون. ش 18. صص 137- 157.

  • احمد­خانی، محمد­رضا (1393). نشانه­شناسی زبان و هنر. تهران: نشر گمان.

  • برکت، بهزاد و طیبه افتخاری (1389). «نشانه­شناسی شعر: کاربست نظریۀ مایکل ریفاتر، بر شعر ای مرز پر گهر فروغ فرخزاد». جستارهای زبانی. ش 4. صص 109-130.

  • پیرس، چارلز سندرس (1381). «منطق به‌مثابۀ نشانه­شناسی: نظریۀ نشانه‌ها». نیم­سالانۀ زیبا­شناخت. ترجمۀ فرزان سجودی. ش 6. ص 51-63.

  • پیش­قدم، رضا و آتنا عطاران (1394). « بررسی کنش گفتاری استدلال در زبان تبلیغات مجلات انگلیسی و فارسی». جستارهای زبانی. ش 3. صص 45-64.

  • چندلر، دانیل (1394). مبانی نشانه­شناسی. ترجمۀ مهدی پارسا. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.

  • سجودی، فرزان (1387). نشانه­شناسی کاربردی (ویرایش دوم). تهران: علم.

  • سروی زرگر، محمد (1390). «نشانه‌شناسی بازنمایی خانواده در آگهی‌های بازرگانی تلویزیون». پژوهش‌های ارتباطی. د 18. ش 3، ص 33ـ62.

  • سوسور، فردینان (1387). دورۀ زبان­شناسی عمومی. ترجمۀ کورش صفوی. تهران: هرمس.

  • شعیری، حمید­رضا (1389). راهی به نشانه­شناسی سیال. تهران: علمی فرهنگی.

  • صالح بلوردی، آنیتا (1393). « بررسی نحوۀ برقراری ارتباط تصویری و کلامی توسط گفته­پرداز یا گوینده (مطالعۀ نشانه- معنی­شناختی آگهی‌های تلویزیونی امور فرهنگی و آموزشی)». جستارهای زبانی. ش 4. صص 67-86.

  • فرامرزی، محسن (1390). «مقایسۀ تطبیقی با رویکرد نشانه­شناختی آگهی‌های بازرگانی تلویزیونی ایرانی و شبکه‌های ماهواره‌ای». مطالعات رسانه‌ای. د 6. ش 12. صص93-118.

  • فیسک، جان (1380). « فرهنگ تلویزیون». ترجمۀ مژگان برومن. ارغنون. ش 19.

  • کالر، جاناتان (1388). در جست­و­جوی نشانه‌ها. ترجمۀ لیلا صادقی و تینا امرالهی. تهران: علم.

  • گیویان، عبدالله و شهرام احمدی (1392). «نشانه­شناسی شانس و قرعه­کشی در تبلیغات تلویزیونی: مطالعۀ موردی بانک ملت (آگهی زورو)». مجموعه­مقالات هم­اندیشی نشانه­شناسی تبلیغات در ایران.

    • Abazari, Y. (1999). “Roland Barthes”. Myth and Cultural Studies. Arghanun.18, Pp.137-157. [In Persian]

    • Ahmadkhanim. M. R. (2013). Semiotics: Language and Art. Tehran: Goman. [In Persian].

    • Barthes, R. (1964 &1977).”Rhetoric of the image”. In Barthes, Roland,Image-Music–Text. Pp.32-51. New York: Hill &Wang.

    • Barekat, B. & T. Eftekhari (2010), “Semiotics of the poems: application of the Michel Riffaterre theory, on the poem"Oh!, magnificent border" of  Forugh Farrokhzad”. Language Related Research. No. 4. Pp. 109-130. [In Persian].

    • Caller, J. (2003). The Pursuit of Signs. Translated by: Leila Sadeghi and Tina Amrollahi. Tehran: Elm. [In Persian].

    • Cook, G. (1992). The Discourse of Advertising. London: Routledge.

    • Chandler,D. (2015). Basics of Semiotics. Translated by: Mehdi Parsa. Tehran: Pazhueshgah Honar. [In Persian]

    • Durant, A. & M. Lambrou (2009), Language and Media. London: Routledge.

    • Faramarzi, M. (2010). “Comparative semiotic  analysis  of TV. Advertisement and satellite channels”. Media Studies. Vol.6, No. 12. Pp. 93-118. [In Persian].

    • Givian, A. & Sh. Ahmadi (2011), “Semiotics of chance and draw in T.V. advertisement” :A Case study of Mellat Bank. [In Persian]

    • Goldman, R. (1992). Reading Ads Socially. London: Routledge.

    • John, F. (2000). T.V. Culture.Tr: Mojgan Brumand. Arghanun, 19. [In Persian].

    • Kress, G. & T. van Leeuwen (1996). Redaing Images, the Grammar of Visual Design. London: Routledge.

    • Pierce, C.P. (2003). “Logic as semiotics:theory of sign”. Translated by: Farzan Sojoudi. Ziba Shenakht. Vol. 6.Pp. 51-63. [In Persian].

    • Pishghadam, R. & A. Attaran (2014), “A study of speech act of resoning in advertisement of Persin and English magazines”. Language Related Research. 3. Pp. 45-63.[in Persian].

    • Saleh Bolvardi, A. (2013). “A study of communicative and verbal aspect of picture by speaker ”. Language Related Research. 4. Pp. 67-86. [In Persian].

    • Saren, M. & P. Maclaran, & C. Goulding & R. Elliot & A. Shankar & M. Catteral (eds) (2007). Critical Marketing. Defining the Field. Oxford: Elsevier.

    • Sarvari Zargar, M. (2001). “Semiotics of family representation in T.V. advertisement”. Communicative Researches. 18. Pp. 33-62. [In Persian].

    • Saussure, F. (2009).  A Course in General Linguistcs. Translated by: Kourosh Safavi.Tehran: Hermes. [In Persian]

    • Shairi, H. (2010). A Way to Fluid Semiotics. Tehran: Elmi Farhangi. [In Persian].

    •  Sojoudi, F. (2009). Applied Semiotics. Tehran:  Elm. [In Persian].

    • Williamson, J. (1987). Decoding Advertisements: Ideology and Meaning in Advertising.  London: Marion Boyars.