1
دانشیار گروه زبان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2
کارشناس ارشد زبانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
چکیده
امروزه، تبلیغات بازرگانی جزء جداناپذیر زندگی شهری است و تابلوهای تبلیغاتی و بیلبوردها جایگاه ویژهای در بافت فیزیکی شهرها دارند؛ بهگونهای که مخاطب را ناخودآگاه در معرض ارتباطات اقناعی قرار میدهند. در این مقاله، بیلبوردهای تبلیغاتی دو شهر تهران و لندن، ازمنظر کارکردهای کنش القایی، با تمرکز بر انواع فنون اقناع بررسی شدهاند. یافتهها نشان میدهند چگونه در هر بیلبورد (فارسی یا انگلیسی) سعی شده است با کاربرد ترفندهای گفتمانی خاص، ازجمله کنشهای القایی متفاوت (اغراقمحور و ارزشمحور) و فنونی ویژه به اشکالی متنوع، پیام به مخاطب ارائه و القا گردد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که از میان فنون اقناع، فنونی ازقبیل ادعای صریح، نحوۀ دسترسی و پیوند در هردو زبان کاربرد چشمگیری دارند. ازاینرو، هدف اصلی نیل به وجوه اشتراک یا افتراق در بیلبوردهای تبلیغاتی تهران و لندن باتوجهبه ترفندهای گفتمانی و تنوع و توزیع انواع فنونْ اقناعی است.
پایاننامۀ کارشناسی ارشد رشته زبانشناسی همگانی. دانشگاه آزاد اسلامی. دانشکدۀ زبانهای خارجی. واحد تهران مرکزی.
الیاسی، محمدحسین و دیگران (1387). «رابطۀ بهرهگیری از فنون متقاعدسازی با روحیۀ پرسنل یگانویژه تهران بزرگ برای مداخله در بحرانها». فصلنامۀ مطالعات مدیریت انتظامی. س 3. ش 4. صص 416-436.
بابکمعین، مرتضی (1392). «نقش دوگانۀ عناصر و فضاهای شهری در گفتمانهای تبلیغاتی». سمینار بازنمایی فضاهای شهری در هنر و ادبیات. خانه هنرمندان. قابلدسترسی در:
بشیر، حسن ونادر جعفریهفتخوانی (1386). «درآمدی بر کاربرد نشانهشناسی در تحلیل پیامهای تبلیغاتی؛ مطالعۀ موردی آگهیهای مطبوعاتی». اندیشۀمدیریت. ش 2. صص 151-188.
بلای، رابرت (1384). ادبیات تبلیغ: کتاب راهنما برای نویسندگان تبلیغات. ترجمۀ منیژه بهزاد. چاپ دوم. تهران: انتشارات سیته.
یول، جورج (1387). کاربردشناسی زبان. ترجمۀ محمد عموزاده مهدیرجی و منوچهر توانگر. چاپ سوم. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
خدایار، پریوش (۱۳۸۶). بررسی تطبیقی تبلیغات بازرگانی شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران با شبکههای BBC انگلستان، CNN آمریکا، TRT ترکیه و MBC عربستان. پایاننامۀ کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات. دانشگاه علامه طباطبایی.
سعیدی، الهه (1386). بررسی گفتمان متون تبلیغات رادیویی. پایاننامۀکارشناسی ارشد. رشتۀ زبانشناسی همگانی. دانشگاه آزاد اسلامی. دانشکدۀ زبان خارجی. واحد تهران مرکزی.
سورین، ورنر و جیمز انکارد (1384). نظریههای ارتباطات. ترجمۀ علیرضا دهقان. چاپ دوم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
شعیری، حمیدرضا (1385). تجزیه و تحلیل نشانه-معناشناختی گفتمان. چاپ اول. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
شعیری، حمیدرضا (1392). نشانه-معناشناسی دیداری: نظریه و تحلیل گفتمان هنری. چاپ اول. تهران: انتشارات سخن.
شعیری، حمیدرضا و سعیده انتظاری ملکی (1392). «تحلیل وجه القایی زبان تصویری تبلیغات ازدیدگاه کنشی وتنشی براساس رویکرد نشانه ـ معناشناختی». دوماهنامۀ زبانشناسی و گویشهای خراسان. د5. ش 9. صص 95-118.
صادقی، لیلا (1392). «ادغام نوشتار و تصویر در متون ادبی براساس نظریۀ ادغام مفهومی». دوماهنامۀ جستارهای زبانی. ش 3 ( پیاپی 15). صص 75-103.
· صالحبلوردی، آنیتا (1393). «بررسی نحوۀ برقراری ارتباط تصویری و کلامی توسط گفتهپرداز یا گوینده (مطالعۀ نشانه-معناشناختی آگهیهای تلویزیونی امور فرهنگی و آموزشی)». دوماهنامۀ جستارهای زبانی. د 5. ش 4. صص 67-86.
صمصامشریعت، محمدرضا و همکاران (1386). «مقایسه عوامل مؤثر در اثربخشی تبلیغات تجاری از دید مردم و متخصصان تبلیغات». دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. ش 32. صص 90-120.
عظیمی، فروزنده (1385). بررسی میزان تأثیر تبلیغات در جذب مخاطب (تحقیق بین آگهیهای دو روزنامۀ همشهری و جامجم). پایاننامۀ کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد تهرانمرکز.
فرامرزی، محسن (1390). «مقایسه تطبیقی با رویکرد نشانهشناسی آگهیهای بازرگانی تلویزیونی ایران و شبکههای ماهوارهای». مطالعات رسانهای. س 6. ش 12. صص 93-118.
کامران، افسانه (1386). «نشانهشناسی تبلیغات شهری در ایران با تأکید بر بیلبوردهای شهر تهران». فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات. ش 8. صص 79-113.
کیا، علیاصغر و رحمان سعیدی (1391). مبانی ارتباط، تبلیغ و اقناع. چاپ دوم. تهران: انتشارات ایران.
متولی، کاظم (1384). افکار عمومی و شیوههای اقناع. چاپ اول.تهران: انتشارات بهجت.
میراحسانی، بهروز (1382). تجزیه و تحلیل مقایسهای کلامی و واژگانی-دستوری آگهیهای تبلیغاتی فارسی و انگلیسی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ آموزش زبان انگلیسی. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد خوراسگان.
یاکوبسن، رومن (1380). زبانشناسی و شعرشناسی. ترجمۀ کوروش صفوی، در ساختگرایی، پساساختگرایی و مطالعات ادبی. به کوشش فرزان سجودی. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
Ahmad Ali Nezhad, B. (2010). The Study of Language of Advertising and Persuasion Techniques in Television Advertisements, M.A Thesis in General Linguistics, Faculty of Foreign Languages, Central Tehran Branch .[In Persian].
Azimi, F. (2006). The Study of the Impact of Advertising on Attracting the Audience (A Case Study of the Advertisements in Hamshahri and Jam-e-Jam newspapers). M.A Thesis in Social Sciences, Central Tehran Branch .[In Persian].
Babak Moein, M. (2006). “Semiotics and advertisements”. Journal of the Academy of Arts. No. 1. Pp. 93-103. [In Persian].
Babak Moein, M. (2013). “The Dual Role of the Urban Elements and Spaces in Advertising Discourse”, A Meeting about the Representation of Urban Spaces in Art and Literature, Iranian Artists Forum, Retrieved 1 November 2017 from World Wide Web: http://www.academyhonar.com/research/1389-04-31-14-09-19/1832-city-representation.html .[ In Persian].
Bahonar, N. & M. Homayun, (2009), Commercial Advertising Bases: From Beginning to Islamic period. First Edition, Tehran: Research Center of Culture, Art and Communication .[In Persian].
Bashir, H. & N. Jafar haftkhani (2007), “A Semiotic analysis of advertisements: A case study of press". Andishe Modiriat Magazine. No. 2. Pp. 151-188 .[In Persian].
Bly, R. (2005). Advertising Literature: The Copywriter’s Handbook. Translated by Behzad, M., Second Edition, Tehran: Siteh Publication. [In Persian].
Boubehrezh, S. & M. Iraji (2013), “The study of persuasion language in life insurance advertisements”. IRJABS. Vol. 6. Pp. 267-270.
Brierley, S. (2008). “Persuasion Techniques”. Translated by Aliabadi, G. , Media Quarterly Journal. No. 75. Pp. 57-78 .[In Persian].
Buberazh, S. (2012). A Study of the Persuasive Language in the advertisements of Life Insurance. M.A Thesis in General Linguistics, Faculty of foreign languages, Central Tehran Branch[In Persian].
Dattamajumdar, S. (2006). “The linguistic patterns of advertising text: A study in Kolkata”. Language and Linguistics, Vol. 5. No. 2. Pp. 222-229.
Defleur, M. L. & E. E.Dennis (1996), Understanding Mass Communication. Boston: Houghton Mifflin Company.
Eid, M. (2012). “The canadian culture, rhetoric, and magazine advertising: Analysis of persuasive devices in Maclean’s”. Mass Communication and Journalism. University of Ottawa. Canada. Vol. 2(2). Pp. 1-9.
Elyasi, M.; H. Ashayeri & G.Cheraghi (2008), “The relationship between using persuasion techniques and the morale of the special units staffs of Tehran for intervention crises". Quarterly Journal of Military Management Studies. Third Year, No. 41. Pp. 416-436 [In Persian].
Samsam Shariat , Mohammad Reza et al ( 2008),“Factors between ordinary people and advertising Specialists point of views in commercial advertisements”. Knowledge and Research in Applied Psychology, No. 32.Pp. 90-120. [In Persian].
Faramarzi, M. (2011). “A Comparative semiotics approach of the TV commercials of Iranian and satellite channels”. Journal ofMedia Studies. Sixth Year, No. 12. Pp. 93-118 .[In Persian].
Greimas A. J. etCourtés J. (1993). Sémiotique : Dictionnaire raisonné de la théorie du language. Paris, Hachette.
Greimas A. J. (1987). De l’imperfection. périgueux, Pierre Fanlac.
Hemingway, B. (Ed.) (1974). Encyclopedia Britanica. 15th Edition. Chicago: The University of Chicago Press.
Jakobson, R. (2001). Linguistics and Poetics, in Structuralism, Post-Constructivism and Literary Studies.Translated by K. Safavi, Tehran: Advertising Organization .[In Persian].
Kamran, A. (2007). “Semiotics of urban advertising in Iran with emphasis on Tehran billboards”. Quarterly Journal ofIranian Association for Cultural and Communications Studies. No. 8. Pp. 79-113 .[In Persian].
Khanmohammadi, H. (2006). A Comparative Study of Commercial Advertising Techniques in IRIB3 and Vox Channels.M.A Thesis in Journalism .[In Persian].
Khodayar, P. (2007). A Comparative Study of Commercial Advertising Techniques of IRIB1 and BBC, CNN, TRT and MBC channels. M.A Thesis in Communication Sciences, Allameh Tabatabaei University .[In Persian].
Kia, A. & R. Saeedi (2012), The Basics of Communication, Advertising and Persuasion, 2th Edition, Iranian Publication .[In Persian].
Kim, M. (2007). “Discourse features and marketing strategy in american magazine advertising”. Department of Linguistics. Indiana University: Bloomington. Pp. 95-102.
Landowski, E. (2010). “Towards a semiotic and narrative approach to law”, International Journal for the Semiotics of Law-Revue Internationale de Sémiotique Juridique. Vol. 1. No. 1. Pp. 79-105.
Larson, U. (1986). Persuasion Reception and Responsibility, California: Woodworth Publishing Company.
Mirehsani, B. (2003). Verbal Comparative Analysis of Persian and English adverts. M.A Thesis in Teaching English Language, Khorasgan University. [In Persian].
Motahari Nezhad, N. (2006). “Principles of persuasion”. Public Relations Association Monthly Magazine, No. 42.P. 48 [In Persian].
Motavalli, K. (2005). Public Opinion and Persuasion Techniques. First Edition, Tehran: Behjat Publication. [In Persian].
Patpong, P. J. (2008). “Language of persuasion: An analysis of selected samples from talisman advertisements”. Systematic Functional Linguistics in Use. Vol. 29. Pp. 633-664.
Sadeghi, L. (1392). “Integration of text and image in literary texts based on conceptual integration theory”. Language Related Research. No. 3, 15.Pp. 75-103. [In Persian].
Saeidi, E. (2007). Review of the Discourse of the Texts of Radio Advertisements. M.A Thesis in Linguistics, Faculty of foreign languages, Central Tehran Branch .[In Persian].
Salehbolvardi, A. (2014). “A Study of the ways of the visual and Verbal communications by the speaker (A semiotic study of cultural and educational television advertisements)”. Language Related Research. Linguistics, Vol. 5, No. 4.Pp. 67-86. [In Persian].
Severin, W. & J. Tankard (2005), Communication Theories. Translated by Dehqan, A.,2th Edition, Tehran: Tehran University Press. [In Persian].
Shairi, H. (2006).Semiotics of Discourse . 1th Edition, Tehran: SAMT. [In Persian].
Shairi, H. (2013). Visual Semiotics : Theory and Practices of Artistic Discourse Analysis. 1th , Tehran: Sokhan. [In Persian].
Shairi, H. & S. Entezari Maleki (2014), “A semiotic analysis of manipulative advertisements of active and tensive types: A comparison between the discourse of the domestic and foreign publications”,Journal of Linguistics &Khorasan Dialects. No. 9. Pp. 95-118 .[In Persian].
Sitáni, Š. (2012). Persuasion and the Language of Advertising: An Analysis of Print Advertising texts. Department of English and American Studies; Masaryk University.
Umi F. (2010). A Discourse Analysis on the Persuasive Technique Used in DRTV Advertisement. M.A Thesis in English Language and Literature, Malang: The State Islamic University Maulana Malik Ibrahim.
Vaičenonienė, J. (2006). “The language of advertising: Analysis of English and Lithuanian advertising texts”. Studies About Languages (KalbųStudijos). No. 9. Pp. 43-55.
Wells, W.; J. Burnet & S. Moriarty (2004), Advertising, Principles and Practice, Translated by S., Ghorbanlu, Tehran: Mobaghaan .[In Persian].
Yule, G. (2008). Pragmatics. Translated by M., Amuzadeh Mahdiraji, and M.,Tavaangar, Third Edition, Tehran: SAMT. [In Persian].