بررسی نشانه- معناشناسی تصاویر در بوف کور صادق هدایت

نویسندگان
1 استادیار زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده
یکی از خصوصیات بوف کور صادق هدایت که قابلیت تحلیل آن را از جنبه­ای غیر از گفتمان نوشتاری فراهم می­آورد، استفادۀ نویسنده از تصاویر در لایه­های مختلف داستان است. تصاویری که با ویژگی­های خاص خود در خدمت گسترش داستان هستند و بر ابهام آن می­افزایند. واکاوی این تصاویر برای دستیابی به معنای نهفتۀ آن­ها، تحلیلی روشمند ایجاب می­کند که قابلیت درک بار معنایی ضمنی تصاویر و رمزگان آن­ها را داشته باشد. نشانه­شناسی دیداری روشی کارآمد در رمزگشایی تصاویر بوف کور به­نظر می­آید. روشی که با تکیه بر رابطۀ میان دال و مدلول و بهره­گیری از سازوکارهایی تخصصی­تر در نشانه­شناسی تصاویر که تصویر را به­مثابۀ یک گفتمان در نظر می­گیرد، تصاویر موجود در اثر هدایت را دستمایۀ مطالعۀ خود قرار می­دهد. تجزیۀ دال­های تصویری در بوف کور در مرحلۀ نخست به بیان ویژگی­های نظام­های دیداری موجود در اثر می­پردازد و در مرحلۀ بعدی دلالت­های ضمنی و رمزگانی آن­ها را از خلال مطالعۀ موازی گفتمان دیداری و نوشتاری مورد واکاوی قرار می­دهد. در نهایت، نیز نقش انعکاسی گفتمان دیداری جهت توضیح در تبانی یا رقابت بودن آن با گفتمان نوشتاری مورد بررسی قرار می­گیرد.


کلیدواژه‌ها

موضوعات


• Chevalier, J. & A. Cheerbrant (1982). Dictionnaire des Symboles. Paris: Robert Laffont/ Jupiter.
• Eliade, M. (1963). Aspects du Mythe. Paris: Gallimard, "Idées" ; rééd. "Folio essais". 1988.
• Hoefer, F. (1852). L’univers ou Histoire et Description de tous les Peuples, de leur Religion, Mœurs, Coutumes, etc. Paris: F. Didot frères.
• Jourde, P. & P. Tortonese (1996). Visages du Double, un Thème Littéraire. Paris: Nathan.
• Paquet, B. (1990). “Sémiologie visuelle, peinture et intertextualité”. Horizons Philosophiques. Vol. 1. No. 1.
• Rank, O. (1973). Don Juan et le Double Études Psychanalytiques. Paris: Denoël.
• Saussure, F. de (1972). Cours de Linguistique Générale. Éd Critique préparée par T. de Mauro, Paris: Payot.
• Wuneburger, J.-J. (2009). Le Sacré. Paris: PUF. Coll. “Que Sais-je ?”.
• Ayati, A. & N. Akbari (2016). “Presence and interaction System of discourse in blind owl: Semio-ontological approach”. Language Related Research. Vol. 8. No. 1. Pp. 176-206. [In Persian].
• Chevalier, J. & . A. Cheerbrant (1982). Dictionary of Symbols. Paris: Robert Laffont/ Jupiter. [In French].
• Eliade, M. (1963). Aspects of Myth. Paris: Gallimard, “Ideas”; reissue “Folio’s essays”, 1988. [In French].
• Hedayt, S. (1993). The Blind Owl. Tehran: Simorgh. [In Persian].
• Hoefer, F. (1852). The Universe or History and Description of All Peoples, Their Religion, Mores, Customs, etc. Paris: F. Didot frères. [In French].
• Ishaqpour, Y. (1993). On Tomb of Sadegh Hedayat. Parham B. Tehran: Baqe Ayne. [In Persian]
• Jourde, P. & P. Tortonese (1996). Different Faces of Double, a Literary Theme. Paris: Nathan Université. [In French].
• Paquet, B. (1990). “Visual semiotics, painting and intertextuality”. Philosophical Horizons. Vol. 1. No. 1. [In French].
• Radmanesh, Sh. & H. Shairi (2013). “A semiotic study on the title-painting relationship. A Study of "The Persistence of Memory" by Salvador Dali and "Scream" by Edvard Munch”. Literary Criticism. No. 24. Pp. 7-30. [In Persian].
• Rank, O. (1973). Don Juan and the Double. Psychoanalytic Studies. Paris: Denoël. [In French].
• Saussure, F. de (1972). Course in General Linguistics. Paris: Payot. [In French].
• Shairi, H.R. (1997). “Visual semiotics; re-articulating the reading of a literary work”. Modares. No. 3. Pp. 78-85. [In Persian].
• Shairi, H.R. (2006). “Visual Signs, from variance to proliferation”. Journal of Art Academy. No. 1. Pp. 33-45. [In Persian].
• Shairi, H.R. (2012) “Analysis of the role of point of view in the Discourse; case study: the expelled by Samuel Becket”. Language and Literature Researches, Ferdowsi University of Mashhad. No. 2. Pp. 31-48. [In Persian].
• Shairi, H.R. (2016). Semiotics of Literature; Theory and Method of Literary Discourse Analysis. Tehran: Tarbiat Modares University. [In Persian].
• Shairi, H.R. (2013). Visual semiotics, theories and functions. Tehran: Sokhan. [In Persian].
• Sims, E. (2009). “Silver rivulet in perspective”. Safipoor M. Nature in Orient’s Conference Papers. Tehran: Farhangestane Honar. [In Persian].
• Wuneburger, J.-J. (2009). The Sacred. Paris: PUF. Coll. « Que Sais-je ? ». [In French]