جایگاه و نحوۀ آموزش واژگان برای فارسی‌آموزان چینی

نویسندگان
1 مربی آموزش زبان فارسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
2 استادیار آموزش زبان فارسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
چکیده
این مقاله قصد­ دارد به جایگاه و نحوۀ آموزش واژه در آموزش زبان فارسی به زبان­آموزان چینی بپردازد. زبان چینی واژه­محور است و در مقایسه با زبان فارسی از نظر رده‌شناسی در دستۀ زبان‌های گسستۀ قرار دارد. این تفاوت ساختاری باعث می‌شود زبان‌آموزان چینی در روند یادگیری، چنانچه معنی کلمات را به­درستی متوجه نشوند، در هر مرحله‌ای که باشند از یادگیری بازبمانند. این مقاله با استفاده از روش تحقیق میدانی نحوۀ یادگیری واژگان را در فارسی­آموزان چینی مورد بررسی قرار داده است. برای این منظور تعداد 24 نفر از زبان­آموزان چینی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) که در یک دورۀ شانزده هفته‌ای زبان فارسی را آموخته بودند، به‌طور تصادفی انتخاب شدند. سپس آزمونی واژه­محور برای تعیین سطح زبان­آموزان برگزار شد و زبان­آموزان به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم ‌شدند و درسی متناسب با سطحشان به آن­ها تدریس شد. این درس برای گروه آزمایش با استفاده از روش‌های مختلف آموزش واژه و تقطیع ساختاری و نقشی و تطبیق ساختارها در دو زبان فارسی و چینی و برای گروه کنترل با استفاده از روش‌های آموزش واژه و بدون توجه به ترجمۀ موارد یادشده تدریس شد. سپس، دوباره آزمونی واژه­محور برای بررسی آموخته‌های زبان­آموزان برگزار شد. نتایج آزمون نشان داد که زبان‌آموزانی که با روش ترجمه و توجه به ساختار زبان چینی آموزش ‌دیده‌اند، بازدهی بهتری نسبت به گروه دیگر داشتند.


analytic

کلیدواژه‌ها

موضوعات


• Deyhim G. (2000). Linguistique Française. Teheran : Presse universitaires de l'Iran.
• Galisson R. (1983). Des Mots pour Communiquer. Paris.
• Galisson R. (Octobre 1984). Le français dans le Monde. n˚188. Paris.
• Hameau M-A. (Juin 1969). Le français dans le Monde. n˚65. Paris.
• Abbasi, A.; S. Kiyani & A. Rostami (2017). “The effects of explicit teaching of some derivational suffixes to L2 learners of Persian”. Language Related Research. 8(4). Pp. 1-26. [In Persian].
• Ahangari, S. & Z. Abodolah Pour (2010). “The effects of multimedia annotations on Iranian EFL Learners’ L2 vocabulary learning”. Iranian Journal of Applied Linguistics. 1 (6). Pp. 1-18. [In Persian].
• Alborzi Varaki, P. (2002). “Morphological typology”. Foreign Language Research. No. 12. Pp. 3-18. [In Persian].
• Allen, A.F. (1993). Techniques in Teaching Vocabulary. Oxford: Oxford University press.
• Austin, J. (1975). How to Do Things with Words. Harvard University Press.
• Bidgoli Gopandari, F. (2013). “The effect of using pictures on enhancing vocabulary knowledge of foreign Persian learners: case study of Korean Persian learners”. Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages. 2(2). Pp. 119-138. [In Persian].
• Carter, R. & M. McCarthy (1988). Vocabulary and Language Learning. London: Longman
• Chastain, K. (1988). Developing Second Language Skills: Theory and Practice (3th ed). New york: Harcourt Javanovich Inc.
• Deyhim G. (2000). French linguistics. Teheran: Academic Press of Iran.[In French].
• Eslami, M. (2015). “Analysis of syntactic errors in Russian writing”. The First Persian Language Teaching Conference in Tarbiat Modares University. Tehran. electronic book. Pp. 46-35. [In Persian].
• Falk, J.S. (1978). Linguistics and Laguage (2nd ed.) USA: John Wiley and Sons, Inc.
• Galehdari, M. (2008). “Analysis of written error In Persian language learners". collectors Tajeddin & Abbasi. Articles Collection of Seminar of Teaching the Persian Language to the Non-Persian Learners. Tehran. Pp. 343-355. [In Persian].
• Galisson R. (1983). Words to communicate. Paris [In French].
• Galisson R. (October 1984). French in the world. N.188. Paris [In French].
• Ghiassi, A. & F. Jafari (2015). “Study of writing errors in non-Persian speaking , In Persian Language Center of Imam Khomeini international university”. In-university research project. Persian Language Center of Imam Khomeini International University of Qazvin. [In Persian].
• Hamlet M-A. (June 1969). French in the world. N6.5. Paris [In French].
• Healy, A.F. Barshi, et al. (1998). Toward Improvement of Training in Foreign Languages. In A.f. Healy and L.E.
• Heltai, P. (1989). “Teaching vocabulary by oral translation”. ELT Journal 43/4. Pp. 288-293
• Henriksen, B. (1999). “Three dimensions of vocabulary development”. Studies in Second Language Acquisition. 23. Pp. 303-317.
• James, M. (1996). Improving second language Reading Comprehension have on incidental Vocabulary Development Approach. Dissertation. Monaco: University of Hawaii.
• Kang, Sook- H. (1995) "The effects of a context embeded approach to second-language learning", System. 23/1. Pp. 43-55.
• Katamba, F. & J. Stonham (2006). Morphology. UK: Macmillan Education.
• Kimasi, R. (2010). “Preparing the texts for vocabulary teaching, based on the theory of of semantic domains, special for non-Persian advanced language learners”. M.A Thesis. Shahid Beheshti University. [In Persian].
• Kojic-saboo, L. & P. M. Lightbown (1999). “Students’ approaches to vocabulary learning and their relationship to success”. Modern Language Journal. 83(ii).Pp.176- 192.
• Krashen, S. (1986). Principle and Practice in Second Language Acquisition. Oxford: Pergaman press.
• Letafati, R. & F. Jafari (2007). “Cultural role of words in Language teaching”. Human Sciences of Shahid Beheshti University. 56. Pp. 131-151. [In Persian]
• Lewis, M. (1993). The Lexical Approach: The State of ELT and a way forward. Hove. England: Language Teaching Publication.
• Mackay, R. (1986). “Review of the words you need, more words you need”. ELT Journal. 40/1: 75-76.
• McCarthy, M. (1990). Vocabulary. Oxford: Oxford University press.
• Meuwese, K. L. (2002). Common Vocabulary Teaching Techniques and their Effectiveness for Promoting Production among Intermediate Learners of German. UMI. 3060506.
• Nation, I.S.P. (1982). “Beginning to learn foreign vocabulary: a review of the research”. RELC Journal. 13. Pp. 14-36.
• Nation, P. & J. Newton (1997). “Teaching Vocabulary,” In J, Coady and T, Hudson (Eds.), Second Language Vocabulary Acquisition. Pp: 238-224.
• Pourdaryai Nejad, A. (2011). “The Study of the Influence of Rehearsal Strategies and Phonological Awareness Training on Iranian Students Ability in Foreign Vocabulary Learning”. Foreign Language Research Journal. 1(1). Pp. 21-36. [In Persian]
• Raqib Dust, Sh. & R. Jodairi Jamshidi (2012). “The Effects of Teaching Lexical Networks on Reading Comprehension of Foreign Persian Language Learners”. Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages. 1(2). pp. 135-161. [In Persian]
• Richards, J.C.; J. Platt & H. Platt (1992). Longman dictionary of language teaching and applied linguistics (2nd ed.) England: Longman Group
• Rivers, W.M. (1981). Teaching Forign Language Skills, Chicago and London: The University of Chicago Press.
• Shahbazi, I. (2008). “Selection and vocabulary training (with a brief critic on Azfa vocabulary)”,collectors Tajeddin & Abbasi. Articles Collection of seminar of teaching the Persian Language to the Non-Persian Learners. Tehran. Pp. 233-268. [In Persian].
• Shaqaqi, V. (2015). Descriptive Dictionary of Morphology. Tehran: Scientific Publication. [In Persian]
• Spear, R. A. (1975). NTC's Dictionary of Grammer Terminology. USA: National Textbook Company.
• Stieglitz, E.L. (1983). “A practical approach to vocabulary reinforcement”. ELT Journal. 37/1: Pp.71-75
• Tabakhnick, B. G. & L. S. Fidell (2007). Using Multivariate Statistics (5th ed.), Boston: Allyn & Bocon.
• Vermeer, A. (1992). “Exploring the Second Language Learner Lexicon”. The Construct of Language Proficiency: Application of Psychological Models to Language Assessment. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
• Virginia French, A. (1987). “Techniques in teaching vocabulary”. Translated by Qasem Kabiri. Roshd Foreign Language Teaching Journal. 3(11-12). Pp. 10-17 & 27-28. [In Persian]
• Wilkins, D.A. (1972). Linguistics in Language Teaching. Cambridge: The MIT Press.
• Zandi, B. (2015). An Analysis of Written Error In Persian Language Learners. Master's thesis. Al-Zahra University. [In Persian]
• Zarqamian, M. (1993). Reading vocabulary of children in primary school of Iran. M.A Thesis. Tehran: Institute for Cultural Studies and Research. [In Persian].
• Zia Hosseini, S.M. (2006). Principles and Theories of Teaching Persian Language to non-Persian speakers. Tehran: Sokhan Publications. [In Persian]