تحلیل گفتمان موضوعی: تلفیقی از رویکرد گفتمانی ـ تاریخی و تفسیر موضوعی قرآن کریم

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری زبان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 دانشیار زبان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
3 استادیار معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده
امروزه، با بی­اعتبار شدن معیارهای اخلاقی مشروع و مقبول اکثریت جامعه که در مسیر سنجش و ارزیابی گفتار و کردار نخبگان قدرت، به‌ویژه سلطه­جویان، وجود دارد، حوزۀ تحلیل گفتمان مبتنی‌بر «نقد درونی» و وفادار به اصول مکتب فرانکفورت با چالش جدی مواجه شده ­است و برای رفع این معضل، سنت تفسیر موضوعی قرآن کریم اهمیت یافت. مفسر موضوعی به‌دنبال استخراج آرمان‌ها، راه­حل­ها، نظریه‌ها و ایده­هایی است که به‌صورت پراکنده درباره موضوعات و معضلات فردی و یا اجتماعی خاصی در لابه‌لای آیات، مضامین و مفاهیم قرآن ارائه شده است. در این مقاله، رویکردی معرفی خواهد شد که با هدف تعمیم فلسفۀ تفسیر موضوعی به عرصۀ تحلیل گفتمان سیاسی/اجتماعی تدوین شده است. این بسته نوین که به‌اصطلاح آن را «تحلیل گفتمان موضوعی» می‌نامیم، با تلفیق نظریه­ها و راهبردهای تحلیلی «رویکرد تاریخی- گفتمانی ووداک» و مراحل اجرایی «رویکرد تفسیر موضوعی شهید صدر» تدوین شده است. این بسته در سه بعد «مبانی نظری»، «ابزار تحلیل زبان» و «مراحل عملیاتی» توصیف شده است. همچنین، شیوۀ کار با نظریه بافت و نظریه استدلال به‌عنوان ابزار تحلیل به‌صورت منفرد بازنمایی شد. بااین‌حال، برای آشنایی با شیوۀ کار با این بسته خارج از حیطه تفسیر موضوعی، تبیین مراحل عملیاتی نیز با یک مطالعۀ موردی آزمایشی روی مثنوی معنوی همراه شد. تحلیل گفتمان موضوعی برای استخراج، تبیین و تدوین آرمان‌ها، عقاید و یا نظریه­های نقادانۀ فرد/افرادی از مراجع و رهبران مذهبی/سیاسی که به‌نوعی مشروعیت کسب کرده­اند، به‌عنوان مکملی برای نقد درونی و یا سرمشقی برای نخبگان قدرت توصیه می­شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


• Aghagolzade, F. (2006). Critical Discourse Analysis. Tehran: Scientific Cultural Publication. [In Persian].
• Aghagolzade, F. (2012). “Description and explanation of ideological linguistic structure in critical discourse analysis”. Language Related Research. 3 (2). Pp. 1-26. [In Persian].
• Akbari, R.; M. Shirzad & M. Shirzad, (2015), “A rereading of Sadr's theory on thematic exegesis of Holy Quran on the basis of Gadamer's Hermeneutics”. Quran and Hadith Studies. 7 (14). Pp. 37-61. [In Persian].
• Al-Azraqi, A. Z. (1432H). The Method Of Understanding the Quran by Shahid Sadr. Qom: Manshurat al-Mphebbin. [In Persian].
• Antonio, R. J. (1981). “Immanent critique as the core of critical theory”. British Journal of Sociology. Vol. 32. No. 3.P p. 333-345.
• Fairclough, N. (2001). “Critical Discourse Analysis as a Method in Social Scientific Research”. In R. Wodak, & M. Meyer (Eds.), Methods of Critical Discourse Analysis (Pp. 121-138). London: Sage.
• Fairclough, N. (1993). “Critical discourse analysis and the marketization of public discourse: The universities”. Discourse and Society. 4(2).Pp. 133–68.
• Fairclough, N. (2003). Analyzing Discourse: Textual Analysis for Social Research. New York: Routledge.
• Ghasempour, M. & M. Nazarbeygi, (2013), “Shahid Sadr's Methodology in Quranic Doctrine”. Quranic Language and Interpretation. 2 (1). Pp. 27-44. [In Persian].
• Habermas, J. (2002). The Crisis of Legitimacy. Jahangir Mo’ini. Tehran: Game – No. [In Persian].
• Hadawinia, A. (2006). “Shahid Sadr and his Thematic-Scientific Approach to Quran Exegesis with an Islamic Economic Vision”. Proceedings of the International Conference on Economic Thoughts of Ayatollah Shahid Sadr. Qom: Mofid University. [In Persian].
• Hart C. & Cap P. (eds), (2014), Introduction to Contemporary Critical Discourse.
• Isfahani, R. M. (2008). The Logic of Quranic Interpretation. 3 Vol. Qom: Al-Mostafa International University. [In Persian]
• Jalili, S. H. (1993). A Methodology of the Quran’s Thematic Exegeses. Tehran: Kavir Publication. [In Persian].
• Jorgensen, M. & L. Phillips, (2010), Theory and Method in Discourse Analysis. Translated by Hadi Jalili. Tehran: Ney Publication. [In Persian]
• Ma'refat, M. H. (2001). Exegesis and Exegetists. 2 Vol. Qom: Tamhid Cultural Institute.
• Nabavi, S. A. (2000). Philosophy of Power. Tehran: SAMT. [In Persian].
• Reisigl, M. & R. Wodak, (2001), Discourse and Discrimination: Rhetorics of Racism and Anti-semitism. London, UK: Routledge.
• Reisigl, M. & R. Wodak (2009). “The discourse-historical approach”. In R. Wodak & M. Meyer (Eds.), Methods of critical discourse analysis (2nd ed. Pp. 87–121). London, UK: Sage.
• Sadr, S. M. B. (1428H). The Quranic School. Qom: The Center for the Specialized Discussions and Teachings of Shahid Sadr. [In Persian].
 Unger J. W. (2016). “The Interdisciplinarity of Critical Discourse Studies Research“. Palgrave Communications, NO 2. Retrieved from http://www.palgrave-journals. com/ articles/ palcomms201537
• Van Dijk, T. A. (1996). “Discourse, Power and Access“. In C. R. Caldas- Coulthard, & M. Coulthard (Eds.), Texts and Practices: Readings in Critical Discourse Analysis (Pp. 84-104). London: Routledge.
• Van Dijk, T. A. (2001). “Multidisciplinary CDA: A Plea for Diversity“. In R. Wodak, & M. Meyer, (Eds.), Methods of Critical Discourse Analysis (Pp. 95–120). London: Sage.
• Weiss, G. & R. Wodak, (2003). “Critical Discourse Analysis: Theory and Interdisciplinarity”. In G. Weiss and R. Wodak (eds) Critical Discourse Analysis. (Pp. 1-35). London: Palgrave.
• Wodak, R. (2001). “The Discourse-historical Approach”. In R. Wodak. & M. Meyer (Eds.), Methods of Critical Discourse Analysis (pp. 63–94). London: Sage.
• Wodak, R. (2015). “Critical Discourse Analysis, Discourse-historical Approach”. In Karen Tracy (Ed.). The International Encyclopedia of Language and Social Interaction, first Edition. UK: John Wiley & Sons, Inc.
• Wodak, R. & M. Meyer, (2009), “Critical Discourse Analysis: History, agenda, theory and methodology”. Methods of critical discourse analysis, 2nd ed (Pp. 1–33). London: Sage.
• Yasaghi, A. & S. M. Ayazi, (2010), "A Study of Shahid Sadr's Approach to the Quran’s Thematic Exegesis". Jurisprudence and History of Civilization. 6 (25). Pp. 196-217. [In Persian].