ارزیابی مهارت خواندن دانشجویان کارشناسی رشتۀ زبان و ادبیات عربی

نویسندگان
1 دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 استاد گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 دانشگاه تربیت مدرس- تهران
چکیده
مهارت خواندن یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زبانی است و از شروط موفقیت در یادگیری زبان دوم، تسلط بر این مهارت است؛ اما دانشجویان ترم آخر مقطع کارشناسی رشتۀ زبان و ادبیات عربی که در شرف دانش‌آموختگی هستند و حتی بسیاری از دانش‌آموختگان این رشته نمی‌توانند متون عربی را صحیح و روان بخوانند. ازاین‌رو، می‌خواهیم با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و روش پیمایشی، مهارت خواندن دانشجویان مقطع کارشناسی رشتۀ زبان و ادبیات عربی را ارزیابی، نقاط ضعف آنان در این مهارت را شناسایی و راهکارهایی را به‌منظور بهبود آموزش مهارت خواندن ارائه کنیم. نمونۀ آماری پژوهش حاضر را 124 دانشجوی ترم هشتم مقطع کارشناسی رشتۀ زبان و ادبیات عربی در 12 دانشگاه دولتی ایران تشکیل داده‌اند که 41 نفر از آن‌ها مرد و 83 نفر زن هستند. ابزار به‌کاررفته در این پژوهش، آزمون محقق‌ساخته است که برای اولین‌بار در رشتۀ زبان و ادبیات عربی برای مهارت خواندن طراحی شده و برای طراحی آن، از الگوهای موجود در کشورهای عربی استفاده کردیم. یافته‌ها نشان می‌دهند که دانشجویان مهارت خواندن را به‌خوبی کسب نکرده‌اند و با اینکه در ترم آخر هستند و اغلب دروس کارشناسی را گذرانده‌اند، در همۀ سطوحی که متخصصان زبان عربی برای مهارت خواندن ذکر کرده‌اند، با ضعف مواجه هستند. اصلی‌ترین دلیل این مشکل، وجود نداشتن درسی خاص برای مهارت خواندن در سرفصل درسی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


• Al-Astal, A. (2010). The Level of Reading and Writing Skills to the Sixth Grade Students and its Relationship to Reciting and Memorizing Holy Quran. M.A Thesis. Islamic university. Faculty of Education. Gaza. [In Arabic].
• Al-Hallaq, A. (2010). Sourcebook in Arabic Language Skills Teaching and its Sciences. Lebanon: Al-mouassasa Al-haditha lilkitab. [In Arabic].
• Al-Nasir, M. (2011). “The Effect of Teaching Reading and Writing Skills by Integrated Approach for Arabic Subjects on Development of This Two Skills for Students of Sixth Grade Elementary Class on Qatif Governorate in Kingdom of Saudi Arabia”. Journal of Dirasat: Educational Sciences 38(5). Pp. 1539-15550 [In Arabic].
• Al-Rikabi, J. (1986). Methods of Teaching Arabic Language. 2nd Ed. Damascus: Dar Al-Fikr .[In Arabic].
• Al-Shayeb, A. (2014). Rapid Reading: it’s Importance, and Role in the Society Development. http://www.alukah.net/culture/0/66844/#ixzz4iDP8k3pk. [In Arabic].
• Al-Soufi, A. (2007). Reading Arts: its Importance, Levels, Skills, and Kinds. Damascus: Dar Al-Fikr. [In Arabic].
• Ashor, R & M. Hawamida, (2010). Arabic Language Teaching Techniques: Theory and Practice. Oman: Dar Al-Massira. [In Arabic].
• Esmaili, S. & E. Mottaghizadeh, (2017). “An investigation of the effect of critical thinking skills on reading comprehension of literary arabic texts among Iranian language and literature arabic Students”. Language Related Research 8(2). Pp. 101-125. [In Persian].
• Ghafarsamar, R. & M. Shirazizadeh (2011). “The Relationship between Perfectionism, Anxiety and Reading skills Achievement in English as a Foreign Language: A study in Psychology of Language Learning”. Language Related Research 2(1). Pp. 1-19 .[In Persian].
• Harahasha, A. (2007). Reading Skills and its Teaching Methods: Theory and Practice. Oman: Dar Al-khazamah [In Arabic].
• Hellyer, R & C. Robinson & P. Sherwood, (2009). Study Skills for Learning Power. Translated by Rezazadeh, H & L. Rezazadeh. [In Persian].
• Kalantari, R & M. Saeedi, (2009). “The effect of task-based language teaching on EFL Learners' reading comprehension”. Journal of Instruction and Evaluation 2(6). Pp. 175-187. [In Persian].
• Ma'bar, S. (2006). “Listening, speaking, reading, and writing: fundamental underpinnings of arabic language sciences”. Journal of Language Sciences 9(2). Pp. 49-108 [In Arabic].
• Madkor, A. (2006). Arabic Language Teaching Arts. Cairo: Dar Al-Fikr Al-Arabi [In Arabic].
• Mirzaei, F & A. Nazari (2005). “Proposing a suitable curriculum design to acquire arabic reading skill (for Law Students). Journal of Iranian Association of Arabic Language and Literature 1(2). Pp. 113-141 [In Persian].
• Mojawer, M. (1963). “Aloud and silent reading”. Journal of Education 15(4). Pp. 54-59 .[In Arabic].
• Mustafa, A. (2003). Arabic Language Skills. Oman: Dar Al-Massira. [In Arabic].
• Sahraei, R. (2001). “Reading skills and its significance in TFL”. Journal of Literary Text Research 5(14). Pp. 13-35 [In Persian].
• Saif, A. (2016). Educational Assessment, Measurement and Evaluation. Tehran: Dowran. [In Persian].
• Shakiba, A & H. Asadzadeh (2013). “Investigating the effect of local and global cohesion of the text on improvement of reading comprehension”. Journal of Research and Writing Academic Books 17(30). Pp. 50-66. [In Persian].
• Tousi, B. (2003). Reading Skills. 2nd Ed. Mashhad: Tabran .[In Persian].
• Tuʿaymah, R. (1986). Sourcebook in Arabic Language Teaching for None Native Speakers. Part 1. Om Al-Qura. Arabic Language Institute. Research and Circular Unit. Study Series in Arabic language teaching No 18. [In Arabic].
• Vaziritabar, A. (1992). Rapid Reading. Tehran: ketabsara .[In Persian].