هویت، فردیت و نمایش امر بدنی در داستان‌های یکی بود و یکی نبود جمال‌زاده

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری زبان وادبیات فارسی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران.
2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران.
چکیده
بنا به پس­زدگی فردیت در جهان قدیم، بدن و امر بدنی به­مثابۀ عنصری هویت­ساز در نظم نشانگانی متون ادبی کلاسیک فارسی نقش چندانی ندارد؛ در مقابل با فراهم آمدن پشتوانه­های اجتماعی و­ فرهنگی در جهان معاصر، بازنمایی هویت سوژه­های ادبی با تکیه بر بدن و ملزومات آن رایج شد. در این نوشتار بازنمایی بدن­محورانۀ هویت سوژه­- ابژه­های داستانی مجموعۀ یکی بود و یکی نبود جما­ل­زاده از منظر«بدن به­مثابۀ موضوعی نمادین- جامعه­شناختی»، با تکیه بر آرای تورستین وبلن1 و پی­یر بوردیو2 دلالت­یابی، تحلیل و تفسیر شده است. نتایج نشان می­دهد که در روایت­پردازی رئالیستی راویِ جما­ل­زاده از سوژه- ابژه­های مذکور، سه طبقه بازنمایی شده است: الف) طبقۀ بالا­دستی که با انواع سرمایۀ ­فرهنگی همچون سواد، زبان، لباس و فاصلۀ بدنی نیز انواع مصرف نمایشی، اقتدار خود را به نمایش می­گذارد و هم­زمان با انواع طنز و گروتسک از آن­ها اقتدارزدایی می­شود. ب) طبقۀ فرودست با سرمایۀ فرهنگی دریغ­شده و غیرمتظاهرانه­ای که در زبان، لباس نیز خود کم­بینی­ای در فاصلۀ بدنی آنان با دیگران مشاهده می­شود. ج) دسته­ای دیگر به­مثابۀ طبقۀ محذوف یا خاموش، خلاف دو طبقۀ قبلی، بیشتر از سامان­یابی بر مبنای سرمایۀ فرهنگی و انواع سلیقه و مصرف، بر اساس جنسیت طبقه­بندی شده است. همین طبقه­­بندی، سلیقه و مصرف آن­ها را متأثر کرده است. چنین روایت­پردازی­ای ضمن هم­سویی با بافت اجتماعی- فرهنگی و بازنمایی ­فردیت سوژه­ها بر مبنای امر بدنی، از یک سو از تشخّصِ متورم گفتمان­های غالب،­ اقتدارزدایی می­کند واز سویی دیگر تشخص بدنیِ به حاشیه­ رفتۀ صداهای خاموش را یادآوری می­کند.


کلیدواژه‌ها

موضوعات


• Abazari, Y. & N. Heydari. (2008). “Sociology of Body and Theoretical Arguments”. Women in Development & Politic. Pp. 127-160. [In Persian].
• Agamben, G. (2011). Untouchables: Notes on Politics. Translated by Omid Mehregan and Saleh Najafi. Tehran: Cheshmeh. [In Persian].
• Althusser, L. (2016). Ideology and Ideological Mechanisms of Government. Translated by Roozbeh Sadr Ara. Tehran: Cheshmeh. [In Persian].
• Armaki, T. & H. Chavashian, (2002), “Body as an Identity Media”. Iranian Journal of Sociology. Vol. 4, No. 4. Pp. 75-57. [In Persian].
• Baudrillard, J. (2010). La Société de Consommation: Ses mythes, Ses stractures. Translated by Pirouz Izadi. Tehran: Sales. [In Persian].
• Bourdieu, P. (2011). Distinction: A social Critique of the Judgement of Taste. Translated by Hasan Chavoshian. Tehran: Sales. [In Persian].
• Burgess, A. (1998). “What is Literature”, Translated by seyyed Mohammad Hosseini Jahan Abadi. Fiction Literature.Vol 48. Pp 10-15. [In Persian].
• Caillois, R. (2010). Man, Play and Games. Translated by Mehdi Davoodi. Tehran: Pajuhesh Farhangi. [In Persian].
• Carrie, K. (2016). Body Sociology: Modern, Postmodern, Post-Structural Theories. Translated by Mohsen Nasseri rad. Tehran: Naqsh o Negar. [In Persian].
• Corrigan, P. (2017). The Sociology of Consumption: An Introduction. Translated by Saeed Sadr al-Ashrafi. Tehran: Golazin. [In Persian].
• Della Valle. P. (1991) . Della Valle Travelogue. Translated by Shoja al-ddin Shafa. Tehran: Elmi Farhangi. [In Persian].
• Fakouhi, N. (2005). “Pierre Bourdieu: knowledge and intellectuals”. Social Sciences Journal of Ferdowsi University of Mashhad. No. 5.[In Persian].
• Farhangi, A. A. (1995). Human Comunications. Vol. 1. Tehran: Rasa. [In Persian].
• Germov, J. & L. Williams, (2015), A Sociology of Food and Nutrition: The Social appetite. Translated by Homa Zanjanizadeh. Tehran: Jameahshenasan. [In Persian].
• Giddens, A. (2013). Modernity and Self Identity: Self and Society in the Late Modern age. Translated by Naser Movaffaqian. Tehran: Ney. [In Persian].
• Giddens, A. (2003). Sociology. Translated by Hassan Chavoshian. Tehran: Ney. [In Persian].
• Grenfell, M. (2014). Pierre Bourdieu: Key concepts. Translated by Mahdi Labibi. Tehran: Afkar. [In Persian].
• Jamalzadeh, M. (2000). Yeki Bud &Yeki Nabud. Tehran: Sokhan. [In Persian].
• Jenkins, R. (2005). Bourdieu. Translated by Leila Jowafshani and Hasan Chavoshian. Tehran: Ney. [In Persian].
• Jenkins, R. (2012). Social Identity. Translated by Touraj Yar Ahmadi. Tehran: Pardis Danesh. [In Persian].
• Lechte, J. (2004). Fifty Key Contemporary Thinkers from Structuralism to Postmodernity. Translated by Mohsen Hakimi, Tehran: Khojasteh. [In Persian].
• Lindolm, Ch. (2015). Culture and Identity: the History, Practice of Psychological Anthropology. Translated by Mohsen Salasi. Tehran: Sales. [In Persian].
• Madanipour, A. (2012). Public and Private of City. Translated by Farshad Nourian. Tehran. [In Persian].
• Merleau- Ponty, M. (2014). The world of perception. Translated by Farzad Jaber-al Ansar. Tehran. Qoqnoos. [In Persian].
• Moayed Hekmat, N. (2016). Cultural Capital :an Introduction to Theoretical Approach and Methodology of Pierre Bordieu . Tehran: Institute for Humanities and Cultural study. [In Persian].
• Namvar Motlagh, B. (2009). “The Title of the Science and Technology of Iran”. (Cognitive Study of the Art Title from the 4th to the 12th Century) from the Collected Articles of the Fourth Symposium on Semiotics of Art, Including Articles of Cinema Consensus. By the efforts of Manijeh Kangarani. Tehran: Academy of Art. SS112-75. [In Persian].
• Ritzer, J. (1995). Contemporary Sociological Theory. Translated by Mohsen Salasi. Tehran: Elmi. [In Persian].
• Sharbatian, M. H. (2009). “Cultural and social approaches in the area of Human Body. Journal of Cultural and Social Studies of Khorasan. No. 13 and 14. Pp. 151-131. [In Persian].
• Hall, Edward. T. (1997).The Hidden Dimension. Translated by Manouchehr Tabibiyan. Tehran: Tehran University Press. [In Persian].
• Thomson, Philip J. (2005).The Grotesque. Translated by Gholamreza Emami. Shiraz: Navid. [In Persian].
• Veblen, Th. (1970). The theory of the leisure class. Translated by Farhang Ershad. Tehran: Ney. [In Persian].
• Yaghoobi Janbeh Saraei, P. & T. Fashi, (2011). “Grotesque in the works of Jamalzadeh”, Quarterly Journal of Stylistics of Persian Discipline and Prose. 4th year. Pp: 254-245. [In Persian].
• Zokaei,M. & M. Amanpour, (2013), An Introduction to Cultural History of the Body in Iran. Tehran: Tisa. [In Persian].