پدیدارشناسی حضور سوژه و نقش گونه‌های حسی در ادراک ابژه: بررسی نشانه - معناشناختی داستانی از آبیِ ژان - میشل مولپوآ

نویسنده
دانش‌آموخته‌ی دکتری تخصصی زبان و ادبیات فرانسه، دانشکده زبان‌های حارجی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد مرکز، تهران، ایران
چکیده
ژان ـ میشل مولپوآ شاعری است که با پیوند با غیرخودی، به تکثیر فضایی و اشباع­شدگی از بداعت نائل می‌آید و آشکارگی عناصر ناشناس را سبب می‌‌شود. وی، با گونه‌های حاضر در میدان عملیاتی حضور، قطع ارتباط می­کند، از حال مکانی خود فاصله می ‌گیرد و با حضور در مکانی تخیلی، فعالیت حسی ـ ادراکی را پایه‌گذاری می‌‌کند تا بدین سان، به کمک گونه‌‌های حسی به حالت بسط و گستره و تکثیر معنا انتقال ‌یابد. مقالۀ حاضر درصدد بررسی مفاهیم تکثیر و تکثر از مجرای پدیدارشناسی حضور و سپس از مجرای گونه‌‌های حسی مختلف در کتاب داستانی از آبی مولپوآ، بر اساس تئوری نشانه ـ معناشناسی نوین است. بدین منظور، نگارنده چگونگی پذیرش غیرخودی از طریق گونه‌های حسی توسط شاعر، چگونگی انتقال وی به حالت گستره و درنتیجه تأثیر گونه‌های حسی در گستردگی معنا و چگونگی پدیداری عناصر را نزد شاعر مورد بررسی قرار می‌دهد تا به هدف اصلی مقاله که مشخص کردن شیوه‌های حضوری شاعر در ارتباط با جهان پیرامون، همچنین، مسیر عبور شاعر از برونه به درونه و یا بالعکس و چگونگی تولید معنا توسط وی است، نائل آید.


کلیدواژه‌ها

موضوعات


• Babak-Moin, M. (2014). "Apport des perspectives phénoménologiques à la lecture des discours publicitaires". Etudes de langue et littérature françaises. Université Chahid Chamran d'Ahvaz. 5/n 2, Pp 25-36.
• Barthes, R. (1964). Le Degré zéro de l'écriture, Élém. de sémiologie. Paris: Seuil.
• Diandué, B-K-P. (2013). Réflexions géocritiques sur l'œuvre d'Ahmadou Kourouma. Paris: Publibook.
• Fontanille, J. (1999). Modes du sensible et syntaxe figurative. Limoge: Pulim.
• Fontanille, J. (1999). Sémiotique et littérature : Essais de méthode. Paris: PUF.
• Giromini, F. (2003). Psychomotricité: Les concepts fondamentaux: Eléments théoriques. Paris: Université Pierre et Marie Curie.
• Greimas, A-J. (1987). De l'imperfection. Perrigueux: Pierre Fanlac.
• Greimas, A-J. & J. Fontanille (1991). Sémiotique des passions. Des états de choses aux états d'âme. Paris: Hachette.
• Husserl, E. (1950). Idées directrices pour une phénoménologie. Paris: Gallimard.
• Levinas, E. (2006). En découvrant l'existence avec Husserl et Heidegger. Paris: Vrin.
• Maulpoix, J-M. (2005). Une histoire de bleu. Paris: Gallimard.
• Mounin, G. (1970). Introd. à la sémiologie. Paris: Minuit.
• Ouellet, P. (1992). "Signification et sensation". Nouveaux actes sémiotiques. n° 20. Limoges: Pulim.
• Saussure, F. (1916). Cours de linguistique générale. Paris: Payot & Rivages.
• Babak Moin, M. & K. Paknejad Raseki (2014). “An analysis with a systematic approach to social semiotics in the framework of Eric Landowski's four semiotic systems”. Djame’e shenasie Iran. 16/ 1. Pp. 129-147. [In Persian].
• Babak Moin, M. (2013). “The semiotic system based on adjustment ; the passage from classical semiotics toward the semiotics with phenomenological perspective” Naghde zaban va adabiate kharedji. 6/ 10. Pp. 175-190. [In Persian].
• Babak Moin, M. (2014). Meaning as a Live Experience: the Passage from Classical Semiotics to Semiotics with a Phenomenological Perspective. Tehran: Sokhan. [In Persian]
• Barthes, R. (1964). The Zero Degree of Writing. Elem. of Semiology. Paris:Seuil.
• Diandué, B-K-P. (2013). Réflexions Géocritiques sur l'œuvre d'Ahmadou Kourouma. Paris: Publibook. [In French]
• Fontanille, J. (1999). Semiotics and Literature: Method tests. Paris: PUF. [In French]
• Fontanille, J. (1999). Sensitive Modes and Figurative Syntax. Limoge: Pulim. [In French].
• Giromini, F. (2003). Psychomotricity: The Fundamental Concepts: Theoretical Elements. Paris: Pierre and Marie Curie University. [In French]
• Greimas, A-J. (1987). Imperfection. Perrigueux: Pierre Fanlac. [In French]
• Greimas, A-J. & J. Fontanille (1991). Semiotics of the Passions. From States of Things to Status of Mind. Paris: Hachette. [In French]
• Hassanzadeh Mir Ali, A. & I. Kanaani (2011), “A Study of the Pattern of Discourse Semantics in Qaisar Aminpour Poetry”. Pajhouheshaye Adabe erfani (Gohar Gouya). 5/2 (18). Pp. 115-136. [In Persian].
• Husserl, E. (1950). Guiding Ideas for a Phenomenology. Paris: Gallimard. [In French]
• Kanaani, I. et. al., (2017). "From the physical system to adaptive interaction; Semiotics of experience in "A quiet romantic" by Nader Ebrahimi. Ravayat shenasi. 1/ 2. Pp. 105-127. [In Persian]
• Kanaani, I. et. al., (2014). “Examination of the semiotic effects of light on the basis of a story from Masnavi”. Kohannameye adabe parsi. 5/ 3. Pp. 121-148. [In Persian].
• Levinas, E. (2006). Discovering Existence with Husserl and Heidegger. Paris: Vrin.
• Maulpoix, JM. (2005). A story of blue. Paris: Gallimard. [In French]
• Mounin, G. (1970). Introduction to semiology. Paris: Minuit. [In French]
• Ouellet, P. (1992). “Meaning and sensation”. New semiotic acts. No. 20. Limoges: Pulim. [In French]
• Saussure, F. (1916). Course in General Linguistics. Paris: Payot & Rivages. [In French]
• Shairi, H. R. & B. Torabi (1391). "Review the conditions of production and reception of meaning in discourse communication". Zaban Pajhouhi. 3. Pp. 23-50. [In Persian]
• Shairi, H. R. & T. Vafai (2009). A path to fluid semiotic: the cqse study of Phoenix by Nima. Tehran:Elmi-Farhangi. [In Persian]
• Shairi, H. R. (2004). "The study of the fundamental role of sensory perception in the production of meaning". Pajhouheshnameye Olume Ensani. No. 45-46. Pp. 129-146. [In Persian]
• Shairi, H. R. (2006). Semiotic Discourse Analysis. Tehran: SAMT. [In Persian].
• Shairi, H. R. (2009). “From structural semiotics to discourse semiotics". Naghde adabi. 2/ 8. Pp. 33-52. [In Persian]
• Shairi, H. R. (2009). “The theoretical foundations of discourse analysis, a semiotic approach". Farhangestane Honar. 3/ 12. Pp. 54-72. [In Persian].
• Shairi, H. R. (2016). Semiotics of Literature: The Theory and Method of Analyzing Literary Discourse. Tehran: Tarbiat Modares University. [In Persian].
• Shairi, H. R. et. al., (2013). "Semiotic analysis of rain poetry". Adab Pajhouhi. 7/ 25. Pp. 59-90. [In Persian]
• Shairi, H. R. (2007). “The relationship between semiotics and phenomenology with an analytical sample of literary-artistic discourse". Adab pajhouhi. 1/ 3. Pp. 61-81. [In Persian]
• Shiri, Gh., et. al., (2017). “Discourse functional analysis of comic in the first part of Sa'di’s Golestan; a semiotic approach ”. Language Related Research. 8/ 8. Pp. 1-28. [In Persian].
• Teimourpour, S. & M. Babakmoin (2015). “A phenomenological approach to the problem of language leakage in the works of Natalie Saraute”. Language Related Research . 7/ 3 (31). Pp. 35-53. [In Persian] .