تأثیر بازخورد اصلاحی فرازبانی و بازنویسی بر یادگیری افعال باقاعده و بی‌قاعده زمان گذشتۀ سادۀ انگلیسی

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2 دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
3 دانشجوی کارشناسی‌ ارشد گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر بازخورد فرازبانی و بازنویسی بر صحت نوشتاری زمان گذشته باقاعده وبی­قاعده انگلیسی دانش­آموزان ایرانی پرداخت. در این پژوهش شبه­تجربی، 56 دانش­آموز آذری­زبان شرکت کردند. این تحقیق 7 جلسه طول کشید. در جلسۀ اول از تمامی دانش­آموزان آزمون تعیین­سطح (KET) گرفته ­شد. سپس هر کلاس به­صورت تصادفی به گروه­های بازخورد اصلاحی فرازبانی (13 نفر)، بازخورد اصلاحی فرازبانی به همراه بازنویسی (17 نفر)، بازنویسی (14 نفر) و گروه گواه (12 نفر) تقسیم شدند. درجلسۀ دوم، برای ارزیابی عملکرد زمان گذشته دانش­آموزان، یک پیش­آزمون برگزار شد. از جلسۀ سوم تا ششم از دانش­آموزان خواسته ­شد تا هر جلسه در مدت زمان 20 دقیقه در مورد موضوع تعیین­شده، انشای 150 کلمه­ای بنویسند. جلسۀ بعد نوشته­های

دانش­آموزان با بازخوردهای مختلف به آن­ها بازگردانده­ شد. زیر خطاهای ساختاری گروه بازخورد اصلاحی فرازبانی خط ­کشیده شد و توضیح گرامری در بالای آن یادداشت گردید. زیر خطاهای ساختاری گروه بازخورد اصلاحی فرازبانی به همراه بازنویسی نیز خط ­کشیده شد؛ ولی از آن­ها خواسته­ شد نوشته­های خود را بازنویسی کنند. از گروه بازنویسی خواسته ­شد خودشان خطاهای ساختاری خود را پیدا و نوشتۀ خود را بارنویسی کنند و گروه گواه هیچ نوع بازخوردی دریافت نکردند و بازنویسی انجام ندادند. در جلسۀ هفتم تمامی دانش­آموزان پس­آزمون و پرسش­نامه نظرسنجی را تکمیل کردند. نتایج نشان داد که گروه بازخورد اصلاحی فرازبانی به همراه بازنویسی نسبت به گروه­های دیگر پیشرفت معنی­داری در مهارت نوشتاری داشت
. بر اساس یافته­های پژوهش حاضر به معلمان آموزش زبان توصیه می­شود بازخورد اصلاحی مناسب با زبان­آموزان مختلف را در کلاس­های خود به­کار گیرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


. منابع
جباریان گرو، مرتضی؛ خسروی، معصومه و محمد علی محمدی فر(1395). اثر بخشی بازخورد نوشتاری و شفاهی معلم بر یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی. پژوهش در برنامه ریزی درسی. د 2، ش 22 (پیاپی 49). صص 138-151.
روحی، افسر؛ جعفری گهر، منوچهر و نسیم عبدوی (1395). ارزیابی فردی تاثیر بازخورد اصلاحی بازسازی و وادارسازی بر خطاهای گفتاری ساختار، واژگان و تلفظ. جستارهای زبانی. د 7، ش 6 (پیاپی 34). صص 255-282.
زارعی، عباس؛ جلائی، مریم و لیلی خوبیان بادی (1396). مقایسه تاثیر بازخورد اصلاحی مستقیم و غیرمستقیم بر کنش نوشتاری دانشجویان کارشناسی زبان عربی. انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی. د 13، ش 42. صص 175-194.
علیزاده، مهناز و امیر زندمقدم (1394). تاثیر بازخورد تصحیح کننده بر پیشرفت جنبه های کلامی و فراکلامی نگارش: مقایسه بازخورد تصیح کننده کتبی و شفاهی. جستارهای زبانی. د 6، ش 3. صص 141-164.
علی سلیمی، اسمعیل (1394). تاثیر افتراقی بازخورد اصلاحی بر یادگیری جملات شرطی و حروف تعریف زبان انگلیسی در زبان آموزان. جستارهای زبانی. د 6، ش 5 (پیاپی 26). صص 235-259.
نوشی کوچکسرایی، موسی و شاداب جبارپور (1392). تاثیر ناپایدار و پایدار بازخورد اصلاحی بر خطاهای واژگانی و دستوری در نوشتار دانشجویان ایرانی: پیشنهادهایی برای بهبود دقت نگارش. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی. ش 30. صص 22-49.

References
Azizi, M., Behjat, F., & Sorahi, M. A. (2014). Effect of metalinguistic teacher corrective feedback on writing performance of Iranian EFL learners. International Journal of Language and Linguistics, 2, 54–63.
Benson, S., & Dekeyser, R. (2018). Effects of written corrective feedback and language aptitude on verb tense accuracy. Language Teaching Research, xx, xx–xx.
Bitchener, J. (2008). Evidence in support of written corrective feedback. Journal of Second Language Writing, 17, 102–118.
Bitchener, J., & Knoch, U. (2009). The contribution of written corrective feedback to language development: A ten month investigation. Applied Linguistics, 31, 193–217.
Bitchener, J., & Knoch, U. (2010). Raising the linguistic accuracy level of advance L2 writers with written corrective feedback. Journal of Second Language Writing, 19, 207–217.
Britton, J., Burgess, T., Martin, N., McLeod, A., & Rosen, H. (1975). The development of writing abilities. London: Macmillan Education.
Carroll, S. (2001). Input and evidence: The raw material of second language acquisition. Amsterdam: Benjamins.
Chandler, J. (2003). The efficacy of various kinds of error feedback for improvement in the accuracy and fluency of L2 student writing. Journal of Second Language Writing, 12, 267−296.
Chen, S., & Nassaji, H. (2018). Focus on form and corrective feedback research at the University of Victoria, Canada. Language Teaching, 51(2), 278−283.
Conrad, S. M., & Goldstein, L. M. (1999). ESL student revision after teacher-written comments: Texts, contexts, and individuals. Journal of Second Language Writing, 8, 147−179.
DeKeyser, R. (2010). Monitoring processes in Spanish as a second language during a studyabroad program. Foreign Language Annals, 43, 80−92.
Doughty, C., & Varela, E. (1998). Communicative focus on form. In C. Doughty & J. Williams (Eds), Focus on form in classroom second language acquisition (pp. 114−138). New York: Cambridge University Press.
Ellis, R. (1994). The study of second language acquisition. Oxford: OUP.
Ellis, R. (2003). Task-based language learning and teaching. Oxford: Oxford University Press.
Ellis, R. (2009). A typology of written corrective feedback types. ELT Journal, 63, 97–107.
Ellis, R., Loewen, S., & Erlam, R. (2006). Implicit and explicit corrective feedback and the acquisition of L2 grammar. Studies in Second Language Acquisition, 28, 339–368.
Ellis, R., Sheen, Y., Murakami, & Takashima, H. (2008). The effects of focused and unfocused written corrective feedback in an English as a foreign language context. System, 36, 353−371.
Evans, W. N., Hartshorn, J. K., & Strong, K. D. (2011). The efficiency of dynamic written corrective feedback for university-matriculated ESL learners. System, 39, 229–239.
Ferris, D. R. (1997). The influence of teacher commentary on student revision. TESOL Quareterly, 31(2), 315−339.
Ferris, D. R. (1999). The case for grammar correction in L2 writing classes: A response to Truscott (1996). Journal of Second Language Writing, 8, 1–10.
Ferris, D. R. (2002). Treatment of error in second language writing classes. Ann Arbor: University of Michigan Press.
Ferris, D. R. (2003). Response to student writing: Implications for second language students. Mahwah, NJ: Erlbaum.
Ferris, D. R. (2006). Does error feedback help student writers? New evidence on the short-and long-term effects of written error correction. In K. Hyland & F. Hyland (Eds.), Feedback in second language writing: Contexts and issues (pp. 81–104). Cambridge: Cambridge University Press.
Ferris, D. R., Liu, H., Sinha, A., & Senna, M. (2013). Written corrective feedback for individual L2 writers. Journal of Second Language Writing, 22, 3073–29.
Ferris, D., & Roberts, B. (2001). Error feedback in L2 writing classes: How explicit does it need to be? Journal of Second Language Writing 10, 1611–84.
Frear, D. (2012). The effect of written corrective feedback and revision on intermediate Chinese learners’ acquisition of English (Unpublished doctoral dissertation). The university of Auckland, New Zealand.
Fu, T., & Nassaji, H. (2016). Corrective feedback, learner uptake and feedback perception in a Chinese as a foreign language classroom. Studies in Second Language Learning and Teaching, 6(1), 159−181.
Goldstein, L. (2006). Feedback and revision in second language writing: Contextual, teacher, and student variable. In K. Hyland & F. Hyland (Eds.), Feedback in second language writing: Context and issues (pp. 185–205). Cambridge, UK: Cambridge University Press
Hawkes, L., & Nassaji, H. (2016). The role of extensive recasts in error detection and correction by adult ESL students. Studies in Second Language Learning and Teaching, 6(1), 19−41.
Lyster, R. (2004). Differential effects of prompts and recasts in form-focused instruction. Studies in Second Language Acquisition, 19, 399−432.
Lyster, R., & Ranta, L. (1997). Corrective feedback and learner uptake: Negotiation of form in communicative classroom. Studies in Second Language Acquisition, 19, 37−66.
Mahili, I. (1994). Responding to student writing. English Teaching Forum, 24−27.
Makino, T. (1980). Acquisition order of English morphemes by Japanese adolescents. Tokyo: Shinozaki Shorin Press.
Marefat, F., & Nushi, M. (2012). Combining fossilization through feedback. Does it work? Iranian Journal of Applied Linguistics, 15(1), 43−71.
Raimes, A. (1991). Errors: Windows into the mind. College ESL, 1, 55−64.
Rassaei, E., & Moinzade, A. (2011). Investigating the effects of three types of corrective feedback on the acquisition of English WH-question forms by Iranian EFL learners. English Language Teaching, 4, 97–106.
Sampson, A. (2012). Coded and uncoded error feedback: Effects on error frequencies in adult Colombian EFL learners’writing. System, 40, 494−504.
Scardamalia, M., & Bereiter, C. (1986). Written composition. In M. Wittrock (Ed.), Handbook on research on teaching (pp. 778−803). New York: MacMillan.
Schmidt, R. (1990). The role of consciousness in second language learning. Applied Linguistics, 11, 17−46.
Schmidt, R. (1993). Interaction, acculturation and the acquisition of communicative competence. In N. Wolfson & E. Judd, (Eds.), Sociolinguistics and language acquisition (pp. 137−174). Rowley, MA: Newbury House.
Schmidt, R. (1995). Consciousness and foreign language learning: A tutorial on the role of attention and awareness in learning. In R. Schmidt (Ed.), Attention and awareness in foreign language learning (pp. 1–63). Honolulu: University of Hawai‘i, Second Language Teaching and Curriculum Center.
Schmidt, R., & Frota, S. (1986). Developing basic second language ability in a second language: A case study of an adult learner. In R. Day (Ed.) Talking to Learn: Conversation in Second Language Acquisition (pp. 236−237). Rowley, Mass: New Bury House.
Sharwood Smith, M. (1991). Speaking to many minds: On the relevance of different types of language information for the L2 learner. Second Language Research, 7, 118–132.
Sheen, Y. (2007). The effect of focused written corrective feedback and language aptitude on ESL learners’ acquisition of articles. TESOL Quarterly, 41, 255−283.
Sheen, Y. (2011). Corrective feedback, individual differences and second language acquisition. New York: Springer Netherlands.
Sheen, Y., Wright, D., & Moldawa, A. (2009). Differential effects of focused and unfocused written correction on the accurate use of grammatical forms by adults ESL learners. System, 37, 556−569.
Sheppard, K. (1992). Two feedback types: Do they make a difference? RELC Journal, 23, 103−110.
Shintani, N., & Ellis, R. (2013). The comparative effect of metalinguistic explanation and direct written corrective feedback on learners’ explicit and implicit knowledge of the English indefinite article. Journal of Second Language Writing, 23, 286−306.
Shintani, N., & Ellis, R. (2015). Does language analytical ability mediate the effect of written feedback on grammatical accuracy in second language writing? System, 49, 110−119.
Shintani, N., Ellis, R., & Suzuki, W. (2014). Effects of written feedback and revision on learners’ accuracy in using two English grammatical structures. A Journal of Research in Language Learning, 64, 103−131.
Shirkhani, S., & Tajeddin, Z. (2016). L2 teachers’ explicit and implicit corrective feedback and its linguistic focus. Iranian Journal of Applied Linguistics, 19(1), 109−140.
Skehan, P. (1998). A cognitive approach to language performance: Integrating complexity, accuracy, fluency and lexis. Applied Linguistics, 30(4), 510−532.
Swain, M. (1985). Communicative competence: Some roles of comprehensible input and comprehensible output in its development. In S. Gass & C. Madden (Eds.), Input in second language acquisition (pp. 235–253). Rowley, MA: Newbury House.
Truscott, J. (1996). The case against grammar correction in L2 writing classes. Language Learning, 46, 327–369.
Van Beuningen, C., De Jong, N. H., & Kuilken, F. (2012). Evidence on the effectiveness of comprehensive error correction in second language writing. Language Learning, 62, 1–41.