«نسبیت حسی» و تأثیر آن بر مهارت نوشتاری زبان‌آموزان غیرفارسی‎زبان

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 استاد آموزش زبان انگلیسی و علوم ‌تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
2 استادیار آموزش زبان فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده
مهارت نوشتاری در پرورش توانایی‌های زبانی، درک و فهم، برقراری ارتباط با دیگران و بیان احساسات زبان‌آموزان نسبت به زبان فارسی نقش مهمی دارد. در پژوهش حاضر به‌منظور کیفیت­بخشی روش تدریس مهارت‌های زبانی به غیر­فارسی­زبانان، فرضیۀ «نسبیت حسی» در مورد آموزش زبان بررسی می­شود. فرض بر این است که در­صورت درگیری حواس بیشتری از زبان‌آموز به‌هنگام یادگیری، درک او از واقعیت و یادگیری زبان مقصد نیز متفاوت می‌شود. لذا، نگارندگان تأثیر آموزش مبتنی بر حواس پنج­گانه را بر مهارت نوشتاری فارسی‌­آموزان، بررسی کرده‌اند. بدین منظور 40 زبان‌آموز زن غیر­فارسی‌ زبان از 16 کشور با سطح زبان فارسی یکسان (سطح 7) انتخاب شدند و پس از تقسیم به 4 گروه 10 نفره در مدت­زمان 5 هفته (20 جلسه تدریس) بر اساس آموزش مبتنی بر نسبیت حسی ارزیابی شدند. نتایج تحلیل 200 نوشتۀ زبان‌آموزان در مورد چهار موضوع فرهنگی ایران و بر اساس معیار CAF (پیچیدگی، دقت و روانی) نشان داد که الگوی نسبیت حسی بر مهارت نگارش زبان‌آموزان تأثیر معنادار و مثبت داشته است. بدین‌ معنا که با درگیری محرک­های حسی بیشتر، اطلاعات در حافظۀ بلندمدت زبان‌آموز درونی‌ می‌شود. بر این ‌اساس، با تغییر حواس زبان‌آموزان و افزودن حواس جدید به آنان به‌‌صورت سلسه‌­مراتبی توان یادگیری گسترش یافته است. پس از آن با درگیری حواس بیشتر، میزان دقت، روانی و پیچیدگی نوشته‌ها در مرحلۀ درون‌­آگاهی (درونی و جامع) نسبت به مرحلۀ برون‌­آگاهی (شنیداری، دیداری و لمسی - حرکتی) بیشتر بوده است. بنابراین، از این الگو می‌توان در تدریس مهارت‌های زبانی بهره برد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


References
• • Asher, R.E. (1994). The Encyclopedia of Language and Linguistics. Oxford: Pergamon Press.
• Baddeley, A.D. (1986). "Working memory", Science, 255, 566-569.
• Bazerman, C., et al. (2005). Reference guide to writing across the curriculum. Indiana: Parlor Press, LLC.
• Baines, L. (2008). A teachers’ guide to learning multisensory improving literacy by engaging the senses. Virginia USA: Association for supervision and curriculum development (ASCD).
• Brossard, M. (2001). "Construction of knowledge and writing practices". Constructivism and Education, 31, 197-208.
• Brown, D. (2001). Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. Second Edition. New York: Pearson Education
• Bygate, M. (1999). "Quality of language and purpose of task: Patterns of learners' language on two oral communication tasks". Language Teaching Research, 3: 185-214.
• Crookes, G. (1989). "Planning and interlanguage variability". Studies in Second Language Acquisition, 11: 367-383.
• Emig, J. (1977). Writing as a mode of learning. College Composition and Communication, 28, 122-128.
• Ellis, R. (1990). Instructed Language Learning. Oxford: Blackwell.
• …...….. (2008). The study of second language acquisition (2nd ed.). Oxford: Oxford University Press.
• Ellis, R., & Barkhuizen, G. (2005). Analysing Learner Language. New York: Oxford University Press.
• Foster, P. and Skehan, P. (1996). "The influence of planning and task type on second language performance". Studies in Second Language Acquisition, 18: 299-323.
• Hedge, T. (1994). Second language pedagogy: writing. Encyclopedia of Applied Linguistics, Pergamon/Elsevier Science: 3774-3778.
• Hooper, S.R., Swartz, C.W., Wakely, M.B., Dekruif, R.E. and Montgomery, J.W. (2002). "Executive Functioning in Elementary School Children with and without Problems in Written Expression". Journal of Learning Disabilities, 35, 57-68.
• Housen, A., & Kuiken, F. (2009). "Complexity, accuracy, and fluency in second language acquisition". Applied Linguistics, 30 (4): 461-473.
• Hunt, K. (1965). Grammatical structure written at three grade levels. Champaign, IL: National Council of Teachers of English.
• Isen, A. M., & Shmidt, E. (2007). "Positive affect facilitates incidental learning and divided attention while not impairing performance on a focal task". Paper presented at the Emotions Pre-Conference at the Annual Meeting of the Society for Personality and Social Psychology, Memphis, TN.
• Kuh, G., Kinzie, J., Schuh, J., & Whit, E. (2005). Student success in college: Creating condition that matter. San Francisco: CA.
• Lennon, P. (1991). "Error: Some problems of definition, identification and distinction". Applied Linguistics, 12: 180-196.
• Menhart, U. (1998). "The effects of different length of time for planning on second language performance". Studies in Second Language Acquisition, 20: 52-83.
• Nunan, D. (1989). Second Language Teaching & Learning. Boston: Heinle & Heinle.
• Pincas, A., (1982). Teaching English Writing. London: Macmillian.
• Pishghadam, R., Jajarmi, H., & Shayesteh, Sh. (2016). "Conceptualizing sensory relativism in light of emotioncy: A movement beyond linguistic relativism". International Journal of Society, Culture & Language, 4 (2), 11-21.
• Olson, D. (1993). "How writing represents speech". Language and Communication, 13(1), 1-1.
• Robinson, P. (2001). "Task complexity, task difficulty, and task production: Exploring interactions in componential framework". Applied linguistics, 22: 27-57.
• Sapir, E. (1929). "The status of linguistics as a science". Language, 5, 207-214.
• Skehan, P. (1988). A comparison of first and foreign language learning ability: A follow-up to the Bristol Language Project (ESOL Working Document No.8). London: London University, Institute of Education.
• ------------ (1998). A cognitive approach to language learning. Oxford: Oxford University Press.
• ------------- (2009). "Modeling second language performance: Integrating complexity, accuracy, fluency, lexis". Applied Linguistics, 1-23.
• Skehan, P., and Foster, P. (1999). "Task type and task processing conditions as influences on narrative retellings". Language Learning, 49: 93-120.
• Thomson, D. M. H., Crocker, C. and Marketo, C. C. (2010). "Linking sensory characteristics to emotions: An example using dark chocolate". Food Quality and Preferences, 21:1117-1125.
• Walker, N. (2014). "Listening: The most difficult skill to teach". Encuentro, 23, 167-175.http://www.encuentrojournal.org/textos/Walker_LISTENING%20.pdf.
Whorf, B. (1956). Language thought, and reality: Selected writings of Benjamin Lee Whorf. Cambridge, MA: MIT Press.
• Wolfe-Quintero, K., Inagaki, S., & Kim, H. Y. (1998). Second language development in writing: Measures of fluency, accuracy, and complexity. University of Hawai'i, Second Language Teaching and Curriculum Center.
• Wigglesworth, G. (1997). "An investigation of planning time and proficiency level on oral test discourse". Language Testing, 14:85-106.
• Yuan, F. and Ellis, R. (2003). "The effect of pre-task planning and on-line planning on fluency, complexity and accuracy in L2 monologic oral production". Applied linguistics, 24: 1-27.