بررسی مقابله‌ای طرح‌واره‌های تصوری در اشعار حافظ و اشعار سهراب سپهری

نویسندگان
1 استادیار زبان‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2 دانشجوی دکتری زبان‌شناسی دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
3 دانشیار زبان‌شناسی پژوهشکدۀ تحقیق و توسعه علوم انسانی سمت، تهران، ایران.
چکیده
در این پژوهش قصد داریم با استفاده از نظریۀ طرح‌واره‌های تصوری جانسون (1987) به این موضوع بپردازیم که آیا شعر کلاسیک و شعر نو فارسی تنها در قالب تفاوت دارند و یا اینکه به لحاظ مشخصه‌های زبانی نیز میان آن­ها تفاوت وجود دارد. در این مقاله به بررسی طرح‌واره‌های تصوری در شعر حافظ به­عنوان نمونه‌ای از شعر کلاسیک فارسی و شعر سهراب سپهری به­عنوان نمونه‌ای از شعر نو فارسی می‌پردازیم و این موضوع را بررسی می‌کنیم که علاوه بر قالب شعری، چه تفاوت یا شباهتی در نوع مفهوم‌سازی از نظر طرح‌واره‌های تصوری در شعر کلاسیک و نو فارسی وجود دارد. برای این کار 13 مورد از اشعار حافظ و 8 مورد از اشعار سهراب سپهری به ترتیب از دیوان حافظ و هشت کتاب سهراب سپهری را در چارچوب نظری طرح‌واره‌های تصوری بررسی کرده‌ایم. روش انجام این تحقیق کتابخانه‌ای ـ پژوهشی است. نتیجۀ مقاله این بوده است که هر دو شاعر بیشتر از طرح‌واره‌های حجمی و حرکتی استفاده کرده‌اند، با این تفاوت که در نمونۀ کلاسیک حافظ تعداد طرح‌واره‌های حرکتی و حجمی با اختلاف اندکی نزدیک بوده است؛ اما در نمونۀ شعر نو سهراب سپهری، طرح‌واره‌های حجمی با اختلاف زیادی بیشتر از طرح‌واره‌‌های دیگر ازجمله طرح‌واره حرکتی به کار رفته است. این موضوع بیانگر آن است که شعر این دو علاوه بر قالب، در استفاده از طرح‌واره‌های تصوری تفاوت دارند.


کلیدواژه‌ها

موضوعات


• Bagheri Khalili, A. & M. Mehrabi Kali (2013). “Rotational Schema in the Poems of Sa'di and Hafiz”. Literary Criticism. Vol. 23. Pp: 125-148. [In Persian].
• Bahtoei, Z. (2007). “Image Schemas in the Analysis of Hafiz's Poems”. M.A. thesis. Faculty of Foreign Languages of Islamic Azad University Cenral Tehran Branch. [In Persian].
• Biabani, A. & Y. Talebian (2012). “Analysis of Directional Metaphors and Image Schemas in Shamloo's Poems”. Literary Criticism Research. Vol. 1. Pp: 99-126. [In Persian].
• Croft W. & D.A. Cruse (2004). Cognitive linguistics. Cambridge: Cambridge university press.
• Evans, V. (2007). A Glossary of Cognitive Linguistics Glossaries in Linguistics. Edinburgh: Edinburgh University Press.
• Evans,V. & M. Green (2006). Cognitive linguistics. Edinburgh: Edinburgh University Press.
• Fazaeli, S.M & S. Sharifi (2013). “Force schemas in some of the Persian proverbs”. Linguistics and Dialects of Khorasan. Vol. 1. Pp: 131-144. [In Persian].
• Freeman, M. H. (2000). Poetry and the Scope of Metaphor: Toward a Cognitive Theory of Literature. In Antonio Barcelona (Eds.), Metaphor and Metonymy at the Crossroads: A Cognitive Perspective (pp. 253-281). Berlin and New York: Mouton de Gruyter.
• Ghaderi Najafabadi, S. (2012). “Cognitive Poetics: Analysis of some of the metaphors derived from organs in Sa'di's Boustan”. M.A. Thesis. Isfahan University. [In Persian].
• Ghanouni, H.R. (2009). “The process of modern poetry and its pivot”. Persian Language and Literature Research. Vol. 4. Pp: 111-132. [In Persian].
• Golfam, A. & M. Alaei (2008). “Analysis of schematic constructions in Hafiz's poems in order to introduce new schemas”. Language and Linguistics. Vol. 7. Pp: 107-124. [In Persian].
• Jalalian, S. (2011). Analysis of some image schemas of Siavash story in Shahnameh, based on Johnson's theory. M.A. thesis. Ferdowsi University. [In Persian].
• Johnson, M. (1987). The Body in the Mind. USA: Chicago University Press.
• Lakoff, G. & M. Jahnson (1980).Metaphors We Live By,Chicago University Press.
• Lakoff, G. & M. Jahnson (1999). Philosophy in the flesh: The embodied mind and its challenge to Western thought. New York: Basic Books.
• Mehrabi Kali, M. (2014). “Analysis and comparison of image schemas in Sa'di and Hafiz's poems”. Ph.D. thesis. Faculty of Humanities and Social Sciences of Mazandaran University. [In Persian].
• Mohammadi Asiabadi, A. & M. Taheri (2012). “Analysis of containment schema of temple and light in Molavi's Masnavi”. Mystical Literature Research. Vol. 3. Pp: 95-124. [In Persian].
• Mohammadi Asiabadi, A.; E. Sadeghi & M. Taheri (2012). “Containment schema and its application in expression of mystical experiences”. Mystical Literature Research. Vol. 2. Pp: 141-162. [In Persian].
• Moshiri Bordeskan, P. (2015). “A study of image schemas in Sohrab Sepehri's poems”. 3rd International Concerence of Applied Research in Language Studies. Tehran: Nikan Higher Education Institute. https://www.civilica.com/Paper-ELSCONF03-ELSCONF03_336.html [In Persian].
• Oakley, T. (2007). Images Schemas. In D. Geeraerts, H. Cuyckens (Eds.), The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics (pp. 214-235). New York: Oxford University Press.
• Pournamdarian, T. & N. Tehrani Sabet (2011). “Imagery in Modern Poems”. Contemporary Persian Literature. Vol. 1. Pp: 25-37. [In Persian].
• ------------------------ (1998). My Home Is Cloudy. Tehran: Soroush. [In Persian].
• Ramhormozi, P. (2014). “Analysis of image shemas in Sedegh Hedayat's Boof-e Koor”. 1st National Conference of English, Literature, and Translation in Training and Education. Islamic Azad University Meybod Branch. [In Persian].
• Rasekh Mahand, M. (2010). An Introduction to Cognitive Linguistics. Tehran: SAMT. [In Persian].
• Rowshan, B.; F. Yusofi Rad & F. Sha'banian (2013). “Schematic basis of the metaphors of east of Gilan proverbs”. Linguistic. Vol 2. Pp: 75-94. [In Persian].
• Saeed, J. (2009).Semantics.3rd edition. Wiley-Blackwell Publishers,United Kingdom.
• Safavi, K. (2008). An Introduction to Semantics. Tehran: Soureh Mehr. [In Persian].
• Shafiei Kadkani, M.R. (1989). Poetry Music (2nd ed.). Tehran: Agah. [In Persian].
• Stockwell, P. (2002). Cognitive Poetics. London: Routledge.