بررسی اسپونریزم در گفتار کودکان 4-6 سالۀ فارسی‌زبان: رویکردی روان‌زبان‌شناختی

نویسندگان
1 استادیار گروه زبان‌شناسی همگانی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 دکتری زبان‌شناسی همگانی، تهران، ایران
چکیده
اسپونریزم نوع خاصی از لغزش‌های سهوی زبان است. هدف از پژوهش حاضر تجزیه و تحلیل ساختار اسپونریزم‌های‌ تولیدشده توسط کودکان جهت تعیین نقش نظم حاکم بر این لغزش زبانی در پیش‌بینی عملکرد نظام ذهنی کودکان در فرایند تولید آن­هاست. پژوهش حاضر توصیفی ـ تحلیلی است. نمونه‌های تحقیق شامل 33 مورد اسپونریزم است که از روش نمونه‌گیری غیراحتمالی دردسترس از گفتار عادی کودکان 4 تا 6 سالۀ فارسی‌زبانِ 4 مهدکودک شهر تهران گردآوری شده ‌است. گفتنی است وضعیت زبانی تمام کودکان که اسپونریزم‌ها را تولید کرده ‌بودند به کمک آزمون رشد زبان نیوشا ارزیابی ‌شد و فقط اسپونریزم‌هایی مورد بررسی‌ قرار گرفتند که کودک روند رشد کلامی طبیعی داشت، درنتیجه از 40 مورد اسپونریزم جمع‌آوری­‌شده 33 مورد در پژوهش بررسی‌ شد. به‌منظور بررسی داده‌ها از آزمون دو جمله‌ای استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهند که آغازۀ هجا در کلام کودکان فارسی‌زبان آسیب‌پذیرتر است. همچنین، درصد خطا در برنامه‌ریزی صدا در مغز کودکان فارسی‌زبان بیشتر از درصد خطا در برنامه‌ریزی لغات است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


• Afkhami, A. & M.R. Assadimotlagh, (2003), “A Survey on Speech Errors in Perian Language”. Tehran University: Journal of Literature and Humanities. [In Persian].
• Ahlsen, E. (2014). Introduction to Neurolinguistics. Translated by: Fatemeh Naeimi Hashkvaye. Tehran: Jahaneketab. [In Persian].
• Aitcheson, J. (1985). Psycholinguistics. Translated by: Abdol Khalil Hajati. Tehran: Amirkabir Publication. [In Persian].
• Aitcheson, J. (1993). Linguistics. I odder & Stoughton.
• Caplan, D. (1992). Language: Structure, Processing and Disorders. MIT Press.
• Carroll, D. (1998). Psychology of Language, (3rded). Cole Publishing Company.
• Crystal, D. (1987). The Cambridge Encyclopedia of Language. Rep. Cambridge: Cambridge University Press.
• Dell, G. & Sullivan, Jason M. (2003). Speech errors and language production: neuropsychological and connectionist perspectives. Psychology of Learning and Motivation. Elsevier, No:44.Pp: 63-108.
• Dell, G. (1995). “Speaking and misspeaking”. An invitation to Cognitive Science. Vol:1. Pp: 183-208.
• Dell, G.; G. Oppenheim & A. Kittredge, (2008), “Saying the right word at the right time: Syntagmatic and paradigmatic interference in sentence production”. Language and Cognitive Processes. Vol: 23.No: 2. Pp: 583-608.
• Eysenck. M. & M. Keane, (2015), Cognitive Psychology: A Student’s Handbook. Translated by: Hoosein Zare & Mahdi Bagherpasandi. Tehtan: Arjmand Publication. [In Persian].
• Falahi, M. H. (2007). “A survey on different kinds of speech errors in adult Persian speakers”. Tehran: Quarterly of Language and Linguistics. [In Persian].
• Freud, S.; R. Meringer & C. Mayer, (2007). “slips of the tongue and mis-readings. The history of a controversy”. Neuropsychiatrie: Klinik, Diagnostik, Therapie and Rehabilitation. Vol: 21. No:4. Pp: 291-301.
• Fromkin, Victoria A. (1973). Speech Errors as Linguistic Evidence. Paris: Mouton.
• Garret, Merrill F. (1990). Sentence Processing. The MIT Press.
• Graman, M. (1990). Psycholinguistics. Cambridge textbooks in linguistics. Cambridge University Press.
• Malayeri, S.; Z. Jafari & H. Ashayeri, (2009), Newsha Developmental Scale. Tehran: Danjeh Publication. [In Persian].
• Robbins, R. H.(1966). “The warden’s wordplay: Toward a redefinition of the Spoonerism”. The Dalhousie Review.
• Tafaroji Yeganeh, M. (2016). “A survey and identification on the Most important factors affecting speech errors in nursing society”. Yafteh Quarterly Research Journal.
• Yule, G. (1996). The Study of Language, (2nd ed). Cambridge: Cambridge University Press.