تأثیر سبک‌های یادگیری متفاوت در عملکرد زبان‌آموزان ایرانی در انواع مختلف پرسش‌های آزمون آیلت

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
2 استادیار زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
3 استاد زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
چکیده
مطالعه حاضر تلاشی است به‌ منظور گسترش دانش ما در زمینه تأثیر سبک‌های مختلف یادگیری بر عملکرد داوطلبان ایرانی در آزمون آیلتس. هدف پژوهش حاضر، بررسی سبک‌های مختلف یادگیری و میزان اثرگذاری آن‌ها بر کسب نمرات بالاتر و نیز عملکرد زبان‌آموزان در انواع پرسش­های آزمون آیلتس است. در این تحقیق، 90 نفر از زبان‌آموزان رشته‌های مختلف تحصیلی شرکت کردند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسش‌نامه سبک‌های شناختی طراحی‌­شده از سوی کلب (1984) و نیز یک آزمون آیلتس مدل است. نتایج تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار اس.پی.اس.اس. نشان داد که بیشتر داوطلبان دارای سبک­شناختی بازتاب‌گرا هستند و به ‌ترتیب پس از آن، داوطلبان عمل‌گرا، فعال‌گرا و نظریه‌پرداز قرار دارند. در این میان، داوطلبان عمل‌گرا عملکرد بهتری در آزمون آیلتس در هر مهارت داشتند. نتایج واریانس یک‌طرفه (Anova One - Way) نشان داد که بین متعلق بودن به هرکدام از سبک‌های یادگیری و میزان موفقیت در آزمون آیلتس، تفاوت معناداری وجود دارد. به‌ علاوه، میان متعلق بودن به هر یک از این سبک‌های یادگیری و عملکرد زبان­آموزان در انواع مختلفِ پرسش­های آیلتسT ازجمله پرسش‌های تکمیل­جمله و چهارگزینه‌ای، رابطه معناداری مشاهده شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Abdul Nasir, S. J. (2009). The learning styles of early adult students from different cultural backgrounds in malaysia. Distance Education Centre UITM.
Bilgin, I., & Durmuş, S. (2003). A comparative research on learning styles and the success of students. Theory and Practice, 3(2), 381-400.
Brown, H. D. (2007). Principles of language learning and teaching. New York: Longman.
Carrell,P.L.,Prince,M.S.(1996).personality types and language learningin an EFL context.language learning 46(1),75-99
Cassidy, S. (2004). Learning styles: An overview of theories, models, and measure. Educational Psychology, 24(4), 419-444.
Cohen,Chi. (2010). Development of geocentric spatial language and cognition: An eco-cultural Perspective. Cambridge: Cambridge University Press.
Ehrman,M.E.,1995.Cognition plus : language learning success. The Modern Language Journal
Grossman, D. (2011). A study of cognitive styles and strategy use by successful and unsuccessful adult learners in Switzerland. (Unpublished Master’s Thesis). University of Birmingham.
Honey, P., & Mumford, A. (1982). The manuals of learning styles. Maidenhead, Berkshire, United Kingdom: Peter Honey Press.
Honey, P., & Mumford, A. (1986). The manual of learning styles. Maidenhead: Peter Honey.
Honey, P., & Mumford, A. (2006). The manual of learning styles. Maidenhead: Peter Honey.
Keefe,j.w.(1979).learning style an overview. Reston Press
Khodadady, E., & Zeynali, S. (2012). Field-dependent/independent cognitive style and performance on the IELTS listening comprehension. International Journal of Linguistics, 35-622, (3)4
Kolb, D. A. (1981). Experiential learning theory and the learning style inventory: A reply to Freedom and Stump. Academy of Management Review, 6, 289-296.
Kolb, D.A. (1985). Learning style inventory and technical manual. Boston: McBer Company.
Kroonenberg,N.(1995).Meeting language learners ‘preferences. Boston Press.
Levine, A. (1996).Interplay between reading tasks,reader variables and unknown word processing.tesel-ej.
Matthews, D. (1996).An investigation of learning styles. The Clearing House.
Polat, Y., Peker, A. A., Özpeynirci, R., & Duman, H. (2015). The effect of learning styles of accounting education students on their performance: a field study. Social and Behavioral Sciences, 17(4), 1841-1848.
Seven, M., Bagcivan, G., Kilic, S., & Acikel, C. (2012). Determination of the learning styles of junior nursing students and investigation of the relationship between their learning styles and academic achievement. Gulhane Medical Journal, 54 (2), 129-135.
Shen,M.(2010).Effects of perceptual learning style preferences on L2 lexical inferencing.System.
Sternberg, R. J. (1997). Thinking styles. New York: Cambridge University Press.
Sternberg, R. J. (2001). Perspectives on thinking, learning and cognitive styles (pp.137-192) Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum.
Sternberg, R.J. & Grigorenko, E.L. (1997). Are cognitive styles still in style? American Psychologist, 52(7), 700 -712.
Zarghani, G. H. Z. (1988). Identification of learning style strategies which enable college students with differing personality temperament to copewith learning blocks. International Education Journal.