خطاهای آوایی در یادگیری زبان فرانسه: خوشه‌های دو-همخوانی [pʀ] و [tʀ]

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
استادیار گروه زبان فرانسه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
خوشه‌های دو­همخوانی که ترکیبی از/R/ و همخوانی دیگر است؛ از­جمله ویژگی‌های آوایی زبان فرانسه هستند. در فرایند یادگیری زبان فرانسه، زبان­آموزان همواره در مراحل اولیه و گاهی تا سال­ها بعد در تولید آوایی درست خوشه‌های دو­همخوانی دچار مشکل هستند. با وجود اینکه در زبان مادری فراگیران فارسی زبان ساختار هجایی CC در جایگاه پایانی واژه وجود دارد؛ اما در آغازه حضور ندارد. در این پژوهش، با به­کارگیری آواشناسی فیزیکی، ساختار فیزیکی خوشه‌های دو­همخوانی [pR] و [tR] در چند واژه، هدف بررسی شد. با فرض بر اینکه، زبان­آموزان به­ویژه در مراحل اولیۀ یادگیری در باز­تولید خوشۀ دو­همخوانی در آغازه نسبت به پایانۀ واژه‌های هدف، در زبان فرانسه دچار خطای آوایی می‌شوند. تولیدات آوایی 6 نفر از دانشجویان ترم اول کارشناسی زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه اصفهان، با در نظر گرفتن سازۀ اول، دوم و سوم و همچنین، میزان انرژی بسامد‌ها، مطالعه و خطایابی آوایی شدند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده­های به­دست آمده، بیانگر این نکته است که میزان خطای زبان­آموزان مورد مطالعه در باز­تولید خوشه‌های همخوانی [pR] و [tR] در آغازه و پایانه با میزان نشان­دار بودن خوشه‌های دو­همخوانی، رابطۀ معنا­داری دارد و خوشۀ دو­همخوانی نشان­دار در آغازه و پایانۀ واژه‌های هدف، خطای آوایی ایجاد می­کند.


کلیدواژه‌ها

موضوعات


Anderson, J. (1987). The markedness differential hypothesis and syllable structure difficulty. In Interlanguage Phonology: The Acquisition of a Second Language Sound System, (pp. 279-291). New York: Newbury House.
Billières, M. (2015). La consonne /R/ en FLE. Disponible sur: https://www.verbotonale-phonetique.com/consonne-r-en-fle/
Birjandi, P. & Salmani-Nodoushan, M.-A. (2005). An introduction to phonetics. Tehran: Zabankadeh.
Boersma, P. & Weenink, D. (2018). Praat: doing phonetics by computer (version 6.0.39). Amsterdam: University of Amsterdam.
Carlisle, R. (1988). The effect of markedness on epenthesis in Spanish/ English interlanguage phonology. Issues and Developments in English and Applied Linguistics 3, pp. 15-23.
Catford, J. C. (2001). A practical Introduction to Phonetics. Oxford: Claredon Press.
Davidson, L. & Stone, M. (2004). Epenthesis versus gestural mistiming in consonant cluster production. In Proceedings of WCCFL22. Somerville: Cascadilla Press.
Dell, F. (1995). Consonant clusters and phonological syllables in French. Lingua, N 95, pp. 5-26.
Eckman, F. R. (2004). Research on Second Language Phonology. Studies in Second Language Acquisition, 26(4), pp. 513-545.
Eckman, F. R. (1977). Markedness and the contrastive analysis hypothesis. Language Learning, 27, pp. 315-330.
Fougeron, C. (2007) Word boundaries and contrast neutralization in the case of
enchaînement dans French. In Cole, J. & Hualde J.I. Papers in Laboratory Phonology
Iꭓ : Change in Phonology. Berlin : Mouton de Gruyter, pp. 609-642.
Gendrot, C. (2013). Perception et Réalisation du /R/ standard français en finale de mot. Disponible sur : http://www-lium.univ-lemans.fr/jep2014/articles/25.pdf
Hallé P., Segui J., Frauenfelder, U. & Meunier, C. (1998). The Processing of Illegal Consonant Clusters: A Case of Perceptual Assimilation. Journal of Eꭓperimental Psychology: Human Perception and Performance, Vol. 24, No. 2, pp. 592-608.
Ladefoged, P. (2001). Vowels and consonants: an introduction to the sounds of languages. Oxford : Blackwell.
LeBel, J.-G. (1990). Traité de correction phonétique ponctuelle. Québec: CIRAL.
Major, R. C. & Faudree, M. C. (1996). Markedness Universals and the Acquisition of Voicing Contrasts by Korean Speakers of English. Studies in Second Language Acquisition, 18: pp. 69-90.
Niebuhr, O., Clayards, M., Meunier, C. & Lancia, L. (2011). On place assimilation in sibilant sequences comparing French and English. Journal of Phonetics, Vol. 39, Issue 3, pp. 429-451.
Rousset, I. (2004). Structures syllabiques et lexicales des langues du monde. Données, typologiques, tendances universelles et contraintes substantielles. Grenoble : Université Stendhal.
Robieux, C. & Meunier, C. (2015). “Effect of voicing on the self-perception of effort in French consonant production”, Proceedings of the 18th International Congress of Phonetic Sciences (ICPhS 2015), Glasgow, UK.
Stockman, I. J. & Pluut, E. (1992). Segment composition as a factor in the syllabification errors of second-language speakers. Language Learning 42, pp. 21-45.
Sperbeck, M. & Strange, W. (2008). An epenthetic vowel between consonantal sequences in perception and production by Japanese. The Journal of the Acoustical Society of America 124(4), pp. 2595-2595.
Tran, T.-T. (2011). Processus d’acquisition des clusters et autres séquences de consonnes en langue seconde : de l’analyse acoustico-perceptive des séquences consonantiques du vietnamien à l’analyse de la perception et production des clusters du français par des apprenants vietnamiens du FLE.
Université Stendhal - Grenoble III. https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00757829
Weinberger, S. H. (1987). The influence of linguistic context on syllable structure
simplification. In Interlanguage phonology: The acquisition of a second language sound system (pp. 401–417). Rowley: Newbury House.