بررسی میزان و نوع تدریس تأمل‌گرایانۀ معلمان زبان انگلیسی به‌وسیلۀ دفترچۀ یادداشت

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه حکیم سبزواری،سبزوار، ایران
2 دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار ،ایران.
3 دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
چکیده
امروزه از تدریس تأمل­گرایانه به­منزلۀ محک ﺟﺪیـﺪی در ﻣﻬـﺎرت­ﻫـﺎی ﺗـﺪریﺲ یاد می­شود. تحقیقات تجربی زیادی در مورد ابزارهای مختلف برای به­کار بستن تدریس تأمل­گرایانه، از­جمله نوشتن دفترچۀ یادداشت، ضبط ویدئوی کلاس و پژوهش کلاسی انجام شده است؛ اما پژوهش کافی در حوزۀ تدریس تأمل­گرایانۀ معلمان با استفاده از ابزار پژوهشی دفترچۀ یادداشت5 به­ویژه در ایران، انجام نشده است. پژوهش مختلط حاضر، به بررسی میزان و نوع تدریس تأمل­گرایانۀ معلمان زبان انگلیسی ایرانی می­پردازد. بخش کمی از پژوهش شامل نمونه­گیری تصادفی متشکل از ٢٥٠ معلم زبان ایرانی مرد و زن با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد، در رشته­های زبان­شناسی، ترجمه، آموزش زبان و ادبیات زبان انگلیسی بودند. از ٢٥٠ شرکت­کننده در این بررسی، نمونه­گیری اتفاقی (در دسترس ( انجام شد و ٦٠ معلم مرد و زن از دو آموزشگاه زبان در شهر سبزوار در این مطالعه شرکت کردند. آن­ها به­صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گروه شاهد، هر کدام با ٣٠ نفر شرکت­کننده تقسیم شدند. داده­ها به­وسیلۀ روش­هایی ـ که در ادامه ذکر می­شود ـ جمع­آوری شد: پرسش­نامۀ اکبری و همکاران (2010) که به ٢٥٠ معلم زبان داده شد؛ ٦٠ دفترچۀ یادداشت که ٦٠ نفر معلم زبان نوشته بودند. نتایج نشان داد معلمان مؤلفه­های فراشناختی و شناختی، تدریس تأمل­گرایانه را بیشتر و مؤلفه­های عملی را کم­تر به­کار می­برند. بر اساس مدل فرل (2004)، نتایج دفترچۀ یادداشت­ها تجزیه و تحلیل شد و نتایج آن نشان داد که معلمان سه نوع تأمل، یعنی تأمل قبل، حین و بعد عمل را با درجه­های مختلف به­کار می­برند. همین­طور از تحلیل کیفی محتوای دفترچه­ها، چارچوبی متشکل از مؤلفه­های فراشناختی، شناختی، زبان­آموز و انتقادی به­دست آمد. کاربرد یافته­های پژوهش حاضر برای مربیان و دست­دراندرکاران برنامه­های آموزشی تربیت معلم ذکر شده است.



واژه­های کلیدی: تدریس تأمل­گرایانه، انواع تأمل، دفترچۀ یادداشت، محیط زبان انگلیسی.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


منابع
● پیشقدم، رضا و مرادی مقدم، مصطفی.(1391). »مطالعه اکولوژیک در آموزش زبان: نقش والدین درپیشرفت سطح یادگیری زبان انگلیسی فراگیران.« جستارهای زبانی. د4 . ش 4.(پیاپی16 ). صص.31-54
● صباح، سمیه و رشتچی، مژگان.(1395). »تجزیه وتحلیل تاثیر کاربست فعالیتهای تاملی روزانه بر توانای تفکر انتقادی دبیران ایرانی زبان انگلیسی .« جستارهای زبانی. د7 .ش 6 (پیاپی35). صص.1-21
References
● Akbari, R. (2007). Reflections on reflection: A critical appraisal of reflective practices in L2 teachereducation. System, 35(2), Pp. 192-207.
● Akbari, R. (2008). Post method discourse and practice. TESOL Quarterly, 42(2), 641-652.
● Akbari, R., Behzadpoor, F., & Dadvand, B. (2010). Development of English language teachingreflection inventory. System, 38(2), Pp. 211-227.
● Babaei, M., & Abednia, A. (2016). Reflective teaching and self-efficacy beliefs:
Exploring relationships in the context of teaching EFL in Iran. Australian Journal of Teacher Education, 41(9), Pp. 1-16.
● Bartlett, L. (1990). Teacher development through reflective teaching. In J. C. Richards & D. Nunan
(Eds.), Second language teacher education (pp. 202- 214). Cambridge: CUP.
● Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), Pp. 77-101.
● Burhan-Horasanlı, E., & Ortaçtepe, D. (2016). Reflective practice-oriented online discussions: A study on EFL teachers’ reflection-on, in, and for-action. Teaching and Teacher Education, 59, Pp. 372- 382.
● Cady, J., Schaak-Distard, L.,& Germundsen, R. (1998). Reflective practice groups in teacher induction :Building professional community via experiential knowledge. Education, 118,3, Pp. 459-471.
● Camacho Rico, Z. D. , Albarracin Trujillo, J. C., Martínez Cáceres, M., Durán Becerra, L., Arciniegas
Vera, M. V., Cote Parra, G. E. (2102). How can a process of reflection enhance teacher- trainees’ practicum experience? HOW, 1, Pp. 19, 48-60.
● Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates.
● Dewey, J. (1933). How we think: A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. Boston: D.C. Heath and Co.
● Dinkleman, T. (1997). Critically reflective teacher education in secondary social studies: A pre- service case study. Dissertation Abstracts International, 58, 10A: 3891.
● Farrell, T. S. C. (2004). Reflective practice in action: 80 Reflections breaks for busy teachers. California: Corwin Press.
● Farrell, T. S. C. (2012). Reflective writing for language teachers. Sheffield: Equinox Publishing.● Gonzales, N. (1998). Examining the thought processes of teachers: A study of collegial reflection (supervisors). Dissertations Abstracts International, 59, 09A: 3302.
● Gözüyeşil, E., & Aslandağ-Soylu, B. (2014). How reflective are EFL instructors in Turkey? Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, Pp. 23-27.
● Hagevik, R., Aydeniz, M., & Glennon Rowell, C. (2012). Using action research in middle level teacher education to evaluate and deepen reflective practice. Teaching and Teacher
Education, 28, Pp. 675-684.
● Ho, B., & Richards, J.C. (1993). Reflective thinking through teacher journal writing: Myths andrealities. Perspectives, 5(2), Pp. 25-40.
● Hossieni Fatemi, A., Elahi Shirvan, M., & Rezvani, Y. (2011). The effect of teachers’ self-reflection on EFL learners’ writing achievement. Cross-cultural Communication, 3, 7, Pp. 175-181.
● Hsu, P. Y. (2008). Using videotaping and reflective journal writing to improve student-teachers’performance in classroom. Chaoyang Journal of Humanities and Social Sciences, 6(2), Pp. 97- 120.
● Huang, H. W., & Hsu, P. Y. (2005). Reflective teaching through videotaping in an English teaching
practicum course. Proceeding of 2005 International Conference and Workshop on TEFL and Applied Linguistics (pp. 210-216). Taiwan: Crane.
● Jay, J. K., & Johnson, K. L. (2002). Capturing complexity: A typology of reflective practice for teacher education. Teaching and Teacher Education, 18, Pp. 73-85.
Jiang, Y. (2012). Reflection, change, and reconstruction in the context of educational towards educational reforms in China. Cambridge scholars.
● Lai, G., & Calandra, B. (2010). Examining the effects of computer-based scaffolds on novice
teachers’ reflective journal writing. Educational Technology Research and Development, 58(4), Pp. 421- 437.
● Kömür, Ş. & Gün, S. (2016). English language teachers’ reflective practices for understanding theirteaching processes. The Journal of Language Teaching and Learning, 6(2), Pp. 14-27.
● Krashen, S. (1982). Principles and practice in second language acquisition. Oxford: Pergamon Press.
● Lee, I. (2007). Preparing pre-service English teachers for reflective practice. ELT Journal, 61(4), Pp. 321-329.● Liou, H. C. (2001). Reflective practice in a pre-service teacher education program for high schoolEnglish teachers in Taiwan, ROC. System, 29(2), Pp. 197-208.
● Loughran, J. J. (1996). Developing reflective practice: Learning about teaching and learning throughmodeling. London: Falmer.
● Pallant, J. (2011). SPSS Survival manual: A step by step guide to data analysis using SPSS (4th ed.). Australia: Allen & Unwin.
● Poulou, M. (2007). Student-teachers’ concerns about teaching practice. European Journal of TeacherEducation, 30(1), Pp. 91-110.
● Richards, J. C. (1995). The language teaching matrix .Cambridge Language Teaching Library.
● Richards, J. C., & Lockhart, C. (1996). Reflective teaching in second language classrooms. New
York: Cambridge University Press.
● Rogers, C. R. (1983). Freedom to learn for the 80’s. Columbus, OH: Merrill Publishing Company.
● Russell, T. (2005). Can reflective practice be taught? Reflective Practice, 6(2), Pp. 199-204.
● Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. New York: Basic Books.
● Schön, D. A. (1987). Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey Bass.
● Spadling, E., & Wilson, A. (2002). Demystifying reflection: A study of pedagogical strategies that encourage reflective journal writing. Teachers College Record, 104 (7), 1393-1421.
● Tsang, W. K. (2003). Journaling from internship to practice teaching. Reflective Practice, 4(2), Pp. 221-240.
● Valli, L. (1997). Listening to other voices: A description of teacher reflection in the United States. Peabody Journal of Education, 72(1), Pp. 67-88.
● Watts, M., & Lawson, M. (2009). Using a meta-analysis activity to make critical reflection explicit in teacher education. Teaching and Teacher Education, 25, Pp. 609-616.
● Wang Li, L. (1998). Early childhood pre-service teachers’ professional development through
reflective practice in a Taiwanese context (China). Dissertation Abstracts International, 59, 07A, 2337.
● Williams, M., & Watson, A. (2004). Post-lesson debriefing: delayed or immediate? An investigation of student teacher talk. Journal of Education for Teaching, 30(2), Pp. 85-96.
● Wunder, S. (2003). Pre-service teachers’ reflections on learning to teach elementary social studies. Reflective Practice, 4(2), Pp. 193-206.
● Zulfikar,T., & Mujiburrahman, A. (2018). Understanding own teaching: Becoming reflective teachers through reflective journals. Reflective Practice,19(1) , Pp. 1-13.