طراحی و اعتبار بخشی آزمون استاندارد زبان فارسی (بر پایۀ چهار مهارت زبانی)

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 استاد گروه زبان‌شناسی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران
2 دانشیار گروه زبان‌شناسی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران
3 دانشیار گروه آموزش زبان فارسی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین، ایران.
4 دانشجوی دکتری دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران.
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، طراحی آزمون مهارت (بسندگی) زبان ‌فارسی بر پایۀ چهار مهارت زبانی درک شنیداری،‌ درک خوانداری،‌ صحبت کردن و نگارش است. فرضیۀ این پژوهش بر این اصل استوار است که این آزمون به لحاظ تجزیه و تحلیل آزمون­سازی دارای پایایی و روایی لازم ، دارای سودمندی لازم ، قابل اجرا و کاربردی است و در­نهایت منطبق با معیارهای استاندارد­شده، طراحی شده است. جامعۀ آماری این پژوهش، فارسی‌آموزان مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) بودند و 130 نفر به­عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند که این زبان­آموزان حداقل 4 ماه و حداکثر 12 ماه در این مرکز مشغول یادگیری زبان فارسی بوده‌اند. به‌منظور استاندارد­سازی آزمون، پرسش­های آزمون به‌صورت پیش‌آزمون در آزمون‌های پایان ترم بهار 94 و تابستان 94 مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) استفاده و بعد از آسیب‌شناسی پرسش­ها و تجزیه و تحلیل، ‌برای این آزمون انتخاب شده است. پرسش­های آزمون پس از اجرا تحلیل شدند و پایایی و روایی آزمون، دو مشخصۀ مهم آزمون استاندارد، ‌اندازه‌گیری شدند. پس از بررسی آزمون طراحی­شده، نتایج آماری نشان‌دهندۀ این موضوع بوده‌اند که این آزمون، ضریب دشواری و ‌ضریب تمیز بهینه‌ای دارد و دارای پایایی و روایی قابل قبولی نیز است و پیش‌بینی می‌شود که این آزمون سودمند و دارای کاربردی نیز است.


کلیدواژه‌ها

موضوعات


• Bachman, L. & A. Palmer, (2010), Language Assessment in Practice. Oxford University Press. USA.P 73.
• Birjandi, P. & P. Mosallanejad, (2010), An Overview of Testing and Assessment. Esfahan: Sepahan Publication. P 166.[ In Persian].
• Brindley, G. (2003). Classroom-based Assessment. in D. Nunan (ed.) Practical English Language Teaching. US: McGraw-Hill.P. 317.
• Carter, R. & D. Nunan, (2001), The Cambridge Guide to Teaching English to Speakers of other Languages. (4thed.).Cambridge: Cambridge University Press.p 137.
• Coombe, C. & K. Folse & N. Hubley, (2007), A Practical Guide to Assessing English Language Learners. US: The University of Michigan Press. Xvii.
• Douglas, B. (2011). Language Evaluation: Principles and Classroom Practice. Translated by Farahbakhsh, Alireza. Tehran: Rahnama Publ. [In Persian].
• Farhadi, H.; A. Jafarpour & P. Birjandi, (2007), Testing Language Skills from Theory to Practice. Tehran: SAMT. P 148-159.
• Ghonsoli, B. (2010). “Designing and validation of Persian language proficiency test”. Foreign Language Research. No.57. Pp .115-129.[In Persian].
• Harrison, A. (1994). Language Evaluation Guidelines. Translated By Ismael Faghih. Tehran: Al-Zahra Publ. [In Persian].
• Hughes, A.(2004). Testing for Language Teachers. Cambridge University Press.P 11.
• Jalili, A. (2011). Skill based Persian Language Test on the Basis of 4 Main Language Skills. Thesis for obtaining MA degree in the Teaching Persian Language for Non-Natives Major. Allameh Tabatabee University. [In Persian].
• Mamghani, H. (2011). Validity and Reliability Assessment of Ministry of Science, Research and Technology’s Examination with the Intention of Achieving to a Skill Based Persian Language Proficiency test. [In Persian].
• Messic, S. (1996). Validity and Washback in Language Testing .Educational testing Service. princeton, Newjersey. Issue(1).Pp. 1-18.
• Moumeni, M.r & A. Ghayomi, (2010), Analytical Analysis with the Utilization of SPSS. Theran: Moallef Publ. [In Persian].
• Mousavi, S. (2000). Investigating theoretical approaches of proficiency tests and producing a standard Persian language proficiency test. MA Dissertation in Teaching Persian language to non-native. Shiraz uunuversity. [In Persian].
• Seif , A. A. (2011). Pedagogical Measurement, Examination and Evaluation (5th Edition). Tehran: Davaran Publ. [In Persian].
• Shagagi et. al., (2011), “Standardization of international Persian language proficiency test”. Pazand Publ. No.24-25. Pp.87-99.[In Persian].
• Stern, H.H. (1983). Fundamental Concepts of Language Teaching .Oxford university Press. Pp . 346-356.
• Walt M. Rebeca, (1993), Examination in Language Teaching. Translated by Dihim,Giti. Tehran. University Publication Centre. [In Persian].
• Weigle, S. C. (2008). Assessing Writing. Cambridge University Press. P 116