تحلیل تعامل نشانه- معناشناختی میان کلام و کارتون: توسعۀ دامنۀ مفهومی اصطلاحات زبانی و کاربرد خلاق آن‌ها

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشجوی مقطع دکتری رشتۀ زبان‌شناسی همگانی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 استاد گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
این مقاله با هدف ارزیابی تأثیر تعامل کلام و کارتون در روند آموزش اصطلاحات زبان انگلیسی به فارسی­­زبانان گردآوری شده است. مسئلۀ این پژوهش این است که چگونه کارتون در تعامل با اصطلاحات زبانی، فضای معناسازی را از یک فضای معنایی غیر­قابل پیش­بینی به فضایی خلاق تغییر می­دهد و چگونه این تعامل، فضایی خلاق را برای توسعۀ مفهومی اصطلاحات زبانی رقم می­زند. برای ارزیابی فرضیات این پژوهش، با استفاده از رویکرد نشانه ـ معناشناسی دیداری و روش تحلیل گفتمانی، تأثیر قرارگیری کارتون در کنار اصطلاحات زبانی در مورد جامعۀ آماری این پژوهش ـ که شامل 60 زبان­آموز در سطح متوسط زبان انگلیسی و بالاتر، شامل 30 دختر و 30 پسر از مناطق شمال و جنوب شهر تهران بودند ـ بررسی شد. فرضیات این پژوهش عبارت­اند از اینکه کارتون می­تواند از طریق تعامل فضای نشانه­ای، تزریق شناختی جدید و گسترش دامنۀ تخیل، توسعۀ معنایی اصطلاحات زبانی را درپی داشته باشد و کلام و کارتون می­توانند از طریق ایجاد فضای ارجاعی، ورود به ابعاد گفتمانی و توسعۀ بازی زبانی در فضای بین نشانه­ای، سبب کاربرد خلاق اصطلاحات زبانی شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


افخمی‌نیا، مهدی. (1386). «تصویر و نقش آن در آموزش زبان بیگانه». فصلنامه علامه. بهار 1386. شماره 13. صفحه: 37 – 54.
اِکو، اومبرتو و ریچارد رورتی و جاناتان کالر (1397). تفسیر و بیش‌تفسیر. فرزان سجودی. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
بابک معین، مرتضی (1394). معنا به مثابه تجربه زیسته: گذر از نشانه‌شناسی کلاسیک به نشانه شناسی با دورنمای پدیدار شناختی. تهران: سخن.
زارعی زوارکی، اسماعیل و فاطمه جعفرخانی 1392. «بررسی کاربرد تصویر در آموزش ویژه». تعلیم و تربیت استثنایی سال سیزدهم 1392 شماره 7 (پیاپی 120) صفحه 27-36.
سیبیاک، تامس آلبرت (2001). نشانه‌ها: درآمدی بر نشانه‌شناسی. محسن نوبخت. تهران: نشر علمی.
شعیری، حمیدرضا (1385). تجزیه و تحلیل نشانه- معناشناختی گفتمان. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.
شعیری، حمیدرضا و حسینعلی قبادی و محمد هاتفی (1388). «معنا در تعامل متن و تصویر مطالعه معناشناختی دو شعر دیداری از طاهره صفارزاده». فصلنامه پژوهشهای ادبی. سال 6. پاییز 1388. شماره 25. صفحه 39-70.
شعیری، حمیدرضا (1391). نشانه – معناشناسی دیداری: نظریه‌ها و تحلیل گفتمان هنری. تهران: انتشارات سخن.
شعیری، حمیدرضا (1395). نشانه- معناشناسی ادبیات: نظریه و روش تحلیل گفتمان ادبی. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
ظهرابی، محمد (1386). «نقش تصویر و متن در یادگیری». فصلنامه علامه. بهار 1386. شماره 13. صفحه 249 – 260.
عظیمی‌فرد، فاطمه (1386). «تاثیر استفاده از تصویر در کمک به یادگیری فارسی به عنوان زبان دوم». مجموعه مقالات دانشگاه علامه طباطبایی. سال 1386. شماره 220. صفحه: 697 – 707.
نامور مطلق، بهمن و منیژه کنگرانی (1388). «از تحلیل بینامتنی تا تحلیل بیناگفتمانی». پژوهشنامه فرهنگستان هنر. شماره 12، بهار 88. صفحه 74-94.
نامور مطلق، بهمن (1386). «ترامتنیت مطالعه روابط یک متن با دیگر متنها». پژوهشنامه علوم انسانی. شماره 56. زمستان 1386. صفحه 83-98.
ون لیوون، تئو (1395). آشنایی با نشانه‌شناسی اجتماعی. محسن نوبخت. تهران: نشر علمی.
Astroga,Maria Cristina (1999). “The text-image interaction and second language learning” . Australian Journal of language and literacy. The volume 22. Issue 3. (oct 1999): 212-233.
Eco, U. (1985). La Guerre du faux. Paris: Grasset.
Kress, G & Van Leeuwen, T. (1996). Reading Images: The grammar of visual design. London: Routledge.
Kress, G & Van Leeuwen, T. (2006). Reading Images: The grammar of visual design. London: Routledge.
Peirce, Charles S. (1897). “Logic as semiotic: the theory of signs”. ms. c.1897 (CP2.227-9) philosophical writings of Peirce selected and edited by Jestus Buchler. Dover publications, INC, New York.
Queiroz, Joao and Charbel Nino El-Hani (2006).” Towards a multi-level approach to the emergence of meaning processes in living systems”. Acta biotheoretica. Volume 54, issue 3, 179-206.
Tatalovic, M. (2009). “Science comics as tools for science education and communication: a brief, exploratory study”. Journal of Science Communication. JCOM 8(4), December 2009: 1-17.
Topal, yakup (2015). “Effect of use of caricatures on teaching vocabulary in teaching Turkish as foreign language”. Educational research and reviews. Vol 10(13). Pp. 1876-1880. 23 june 2015.
Zafarpour, Afsaneh. Tabatabaei, Omid (2015). “The effect of visualization and verbalization techniques on learning idioms among Iranian high school EFL learners”. MJAL7:2 summer 2015. Pp: 190 – 221.