حکایت «ماهیان و آبگیر» از کلیله و دمنه تا ماهی سیاه کوچولو: الگوهای معرفتی و جایگیری سوژه‌ها

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسنده
عضو هیئت علمی دانشکدۀ زبان و ادبیات دانشگاه کردستان، کردستان، ایران.
چکیده
جایگیری سوژه­ها در متن­های ادبی، حاصل انواع مفصل­بندی گفتمانی است که بنا به الگوهای معرفتی حاکم بر هر دوره شکل می­گیرد. برای درک بهتر این نکته می­توان به حکایت­هایی رجوع کرد که در چند دوره با جهان­های معرفتی متمایز به روایت یا تمثیل در آمده­اند؛ یکی از این موارد، حکایت «ماهیان و آبگیر» است که در کلیله و دمنه و مثنوی مولوی به­مثابۀ خرده­روایت و در داستان ماهی سیاه کوچولو به­شکلی مستقل بازنمایی شده است. در این نوشتار چگونگی تأثیر پارادایم­ها بر جایگیری سوژه­های داستانی از منظر کیستی و چرایی قهرمان نیز شکل و میزان اظهار هویت/ فردیت آن­ها به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی تبیین شده است. نتیجه حاکی از وجود دو الگوی معرفتی ـ هستی­شناختی است: الگوی اول همان فردیت­ستیزی/ گریزی جهان کلاسیک است که متن کلیله و دمنه و مثنوی را در بر گرفته است. بر همین اساس قهرمانان اصلی هر دو تمثیل آن ماهیان­اند که خود را به مردگی، به­شکلی نمادین هویت/ فردیت خود را پس می­زنند. منتهی مرده­نمایی ماهیِ کلیله و دمنه به­مثابۀ شکلی از حزم و فردیت­گرایی ضمنی، او را در ساختار کاست­بنیاد جهان متن، چونان رخدادی خطرناک جلوه داده است؛ ولی در مثنوی مولوی در مقام نوعی عاملیت­گریزی برای تأیید یا وانمایی تجربۀ حالِ حضور آمده است. با وجود موارد قبلی، قهرمان تمثیل ماهی سیاه کوچولو اثر صمد بهرنگی، بنا به الگوی معرفتی فردگرایانۀ جهان معاصر، آن ماهی­ای است که عاملیت و فردیت وی به­شکلی نشان­دار و نمادین از رنگ سیاه و خنجری بر کمر تا انواع پرسش­های هستی ـ معرفت­شناختی و رویارویی فیزیکی، برجسته و تحسین شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


References:
• Ahmadi, B. (1993). The Text- Structure and Textural Interpretation. Vol. 1. Tehran: Markaz. [In Persian].
• Ahmadi, F. & N. Ahmadi. (2016).The Concept of Individuality in Iranian Islam. Translated by Fariba Momeni, revise and edition Mohammad Rabbani. Tehran: Kavir. [In Persian].
• Alamdari, K. (2003). Why Iran lagged Behind & the West Moved Forward. Tehran: Toseeh. [In Persian].
• Amankhani, E. & A. Khojeh, (2016). "Children's Literature and Contemporary Ideologies". Research in Persian Language & Literature. 42. Pp: 139-166. [In Persian].
• Belzi, A. (2004). "Paradigm". A Dictionary of Cultural and Critical Theory. Edited by Michael Payne. Translate by Payam Yazdanjoo. Tehran: Markaz, p: 174. [In Persian].
• Behrangi, S. (1998). Mahi Seyah-e kuchulu [The Little Black Fish]. Tabriz: Behrangi. [In Persian].
• Crone, P. (2016). Pre-Industrial Societies: Anatomy of the Pre-Modern World. Translated by Masoud Jafari. Tehran: Mahi. [In Persian].
• Davies, T. (1999). Humanism. Translate by Abbas Mokhber. Tehran: Markaz. [In Persian].
• Eddy, Samuel K. (1968). The King Is Dead: Studies in the Near Eastern Resistance to Hellenism. Translated by Fereydoon Badreiy. Tehran: Publishing Company and book translation. [In Persian].
• Falzon, C. (2013). Foucault and social dialogue. Translated by Esfandiar Ghafari Nasab. Tehran: Bahman Borna. [In Persian].
• Foucault, M. (2010). The order of things: an archaeology of the human sciences. Translated by Yahya Emami. Tehran: Institute for Cultural and Social Studies. [In Persian].
• Grazia, A. (2005). "Class Consciousness". A Dictionary of the Social Sciences, Gould, Julius and Kolb, William L. Translators Supervisor: Mohammad Javad Zahedi. Tehran: Maziar. Pp: 14- 15. [In Persian].
• Hall, Donald E. (2016). Subjectivity. Translated by Bakhtiar Sajjadi and Diako Ebrahimi. Tehran: Donyaye Eghtesad. [In Persian].
• Hejri, M. (2003). "The Search Gray Spaces". Book of the Month: child & teenager. 72. Pp: 147- 171. [In Persian].
• Jurist, Eliot L. (2017). Beyond Hegel and Nietzsche: philosophy, culture, and agency. Translated by Khosro Talebzadeh. Tehran: Markaz. [In Persian].
• kelileh and Demneh. (1992). Translated by Nasrullah ibn Muhammad Mnshi (M. minovi, Ed.). Tehran: Amir Kabir. [In Persian].
• Kuhn, Thomas S. (2004). The Structure of Scientific Revolutions. Translated by Abbas Taheri. Tehran: Gheseh. [In Persian].
• Langeroody, sh. (2002). Tarikh-e Tahlilie She'r-e nō [Analytical History of New Poetry]. Vol. 3. Tehran: Markaz. [In Persian].
• Mir Abedini, H. (1998). Sad Sal Dastan Nevisi dar Iran [One hundred years of fiction writing in Iran] Vol. 1, 2. Tehran: cheshmeh. [In Persian].
• Mokhtari, M. (2005). Ensan dar she’r-e moaser [Human in contemporary poetry]. Tehran: Toos Publications. [In Persian].
• Mowlavi, J. M. (1996). Mathnavi (R. Nicholson, Ed.).Tehran: Toos. [In Persian].
• Nisbett, Richard E. (2019). The Geography of Thought: How Asians and Westerners Think Differently… And Why. Translated by Raheleh Gandomkar. Tehran: Elmi. [In Persian].
• O'Quinn, D. (2006). "Episteme". Encyclopedia of Contemporary Literary Theory. Edited by Irena Rima Makaryk. Translated by Mehran Mohajer and Mohammad Nabavi. Tehran: Aghe, Pp: 16- 17. [In Persian].
• Rahbani, M. (2000). East and West culture: Analysis of History from a Psychological Point of view. Tehran: Ney. [In Persian].
• Rashidian, A. K. (2014). Farhang-e Pasamodern [Dictionary of Postmodern]. Tehran: Ney. [In Persian].
• Sharif Zadeh, R. (2018). Negotiations with objects: Latour, Bruno & Actor-network theory. Tehran: Ney. [In Persian].
• Shayegan, D. (1996). Religions and philosophical schools of India. Tehran: Amir Kabir. [In Persian].
• Talattof, K. (2015). The Politics of Writing in Iran: A History of Modern Persian Literature. Translated by Mehrak Kali. Tehran: Namak. [In Persian].
• Todorov, T. (1998). Mikhail Bakhtin: The Dialogical Principle. Translated by Dariush Karimi. Tehran: Markaz. [In Persian].
• Vahdat, F. (2014). God and Jaggernaut: Iran's Intellectual Encounter with Modernity. Translated by Mehai Haghighat Khah. Tehran: Ghoghnos. [In Persian].
• Yaghuti. M. (2000). "Samad & kudakiye Jonbesh". The Research Quarterly Of Children and Youths Literature Magazine. 22. Pp: 123- 126. [In Persian].
• Yaghoobi Janbeh Saraei, P. & Ch. Zahedi, (2013). "Spatial implications of the Lion and Cow tale; elaboration of power struggle and terms of its misrepresentation". Literary Research. 10 year. 42. Pp: 146- 166. [In Persian].
• Yaghoobi Janbeh Saraei, P. (2017). "The Implied Author’s Position in the Tales of Kalileh and Damneh from the Perspective of the Semiotics of Spatial Distribution". Literary Theory and Critcism. 2 year. 3. Pp: 53- 84. [In Persian].
• Yaghoobi Janbeh Saraei, P. (2018). "The Periphery in Mysticism: From Summoning the Periphery to Going Beyond the Binary of the Center and the Periphery". Literary Critcism. 11 year. 44. Pp: 169- 203. [In Persian].
• Zakar Shahrak, M. (2001). "Politics in children and Teenagers books". The Research Quarterly Of Children and Youths Literature Magazine. 31, Pp: 31-35. [In Persian].