نگاشت حوزه‌ای یا نگاشت طرح‌واره‌ای؟! چگونگی فرافکنی حوزۀ مبدأ استعاره‌ بر حوزۀ مقصد: بازشناسی کوتاه‌مدت دیداری و شنیداری

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری زبان‌شناسی شناختی، پژوهشکدۀ علوم‌شناختی، تهران، ایران
2 استاد، دپارتمان روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
3 استاد، دانشکدۀ توان‌بخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
4 استادیار، دپارتمان مدل‎سازی، پژوهشکدۀ علوم‌شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
5 استادیار، دپارتمان زبان‎شناسی شناختی، پژوهشکدۀ علوم‌شناختی، تهران، ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، نشان ­دادن این نکته است که طرح­وارۀ حوزۀ مبدأ استعاره­هایِ مفهومی، در حوزۀ مقصد آن­ها نیز شکل می­گیرد و بر آن اثرگذار است. به این منظور، تعداد 3 متن کوتاه استعاره­ای و 3 متن متناظر غیر­استعاره­ای آن­ها در نرم­افزار سایکوپای، در دو نسخۀ دیداری و شنیداری طراحی شد و 47 نفر از افراد پس از خواندن/ شنیدن متن­ها، در معرض بازشناسی کوتاه­مدت آن­ها قرار گرفتند. داده­های بهدست­آمده، با استفاده از نرم­افزار اس.پی.اس.اس. 23 تحلیل شد و نتایج نشان داد که آثاری از طرح­وارۀ اصلی متن­ غیراستعاره­ایِ متناظر با متن استعاره­ای، در متن استعاره­ای نیز به­چشم می­خورد. این یافته ما را به این فرض نزدیک می­کند که در استعاره­ها این طرح­وارۀ حوزۀ مبدأ است که بر حوزۀ مقصد فرا فکنده می­شود و آن استعاره را قابل فهم­تر می­سازد.


کلیدواژه‌ها

موضوعات


استرنبرگ ر ج. (1393). روان‌شناسی شناختی. سیّد کمال خرّازی. تهران: انتشارات سمت.
افراشی آ، حسامی ت، سالاس ب. (1391). بررسی تطبیقی استعاره‌هی مفهومی جهتی در زبان‌های اسپانیایی و فارسی. پژوهش‌های زبان و ادبیات تطبیقی. دورۀ 3، شمارۀ 4: 23-1.
بست ج. (1376). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. حسن پاشاشریفی و نرگس طالقانی. تهران: انتشارات رشد.
بهار ف، شکری ی. (1398). استعاره و گفت‌وگومندی در رجزهای شاه‌نامه بر اساس نظریّۀ باختین. جستارهای زبانی. دورۀ 10، شمارۀ 2،: 294-271.
جارالهی ف. و دیگران. (1391). انتخاب فهرست برتر در بازشناسی لغات در افراد با شنوایی طبیعی. پژوهش در علوم توانبخشی. سال 8، شمارۀ 2.
فردنبرگ ج، سیلورمن گ. (1397). علم شناخت یا شناخت‌پژوهی. حبیب‌الله قاسم‌زاده. تهران: انتشارات ارجمند.
قاسم‌زاده ح. (1385). استعاره و پردازش استعاره‌ای از دیدگاه گنت‌نر و گلاکس‌برگ. زبان و ذهن. سال اوّل، شمارۀ 1، 51-21.
قاسم‌زاده ح. (1385). فرهنگ و طرح‌واره‌های ذهنی. بازتاب دانش. شمارۀ 1: 68-57.
قاسم‌زاده ح. (1392). استعاره و شناخت. تهران، انتشارات ارجمند.

مصلح م. (1380). ساخت و ارزشیابی آزمون بازشناسی گفتار بزرگ‌سالان فارسی‌زبان. شنوایی‌شناسی. دورۀ 9، شمارۀ 1 و2.

Allbritton D W. (1995). When metaphors function as schemas: Some cognitive effects of conceptual metaphors. Metaphor and Symbolic activity. 10.1: 33-46.
Allbritton D W. Mckoon G & Gerrig R J. (1995). Metaphor-based schemas and text representations: Making connections through conceptual metaphors. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. 21.3: 612-625.
Anderson R C. & Pearson P D. (1984). A schema-theoretic view of basic processes in reading comprehension. University of Illinois at Urbana-Champaign.
Arbib M. Conklin E. & Hill J. (1987). From Schema Theory to Language. New York: Oxford University Press.
Bartlett F C. (1932). Remembering: A study in experimental and social psychology. Cambridge University Press.
Bartlett F C. (1936). Frederic Charles Bartlett [autobiography]. In Carl Murchison (Ed.), A history of psychology in autobiography. 3: 39-52.
Brewer W F. & Nakamura G V. (1984). The nature and functions of schemas. Technical report. No. 325. University of Illinois at Urbana-Champaign.
Colman A M. (2008). Oxford dictionary of psychology (3ed). Oxford university press.
Gentner D. (1988). Metaphor as structure mapping: The relational shift. Child development. 59 (1): 47-59.
Gentner D. & Markman A B. (1997). Structure mapping in analogy and similarity. American Psychologist. 52: 45-56.
Gentner D. Holyoak K J. & Kokinov B. (Eds.). (2001). The analogical mind: Perspective from cognitive science. Cambridge, MA: MIT Press.
Gick M L. & Holyoak K J. (1983). Schema induction and analogical transfer. Cognitive psychology. 15, 1-38.
Holyoak K J. & Stamenkoviĉ, D. (2018). Metaphor comprehension: A critical review of theories and evidence. American Psychological Association. Vol. 144, No. 6, 641-671.
Kövecses Z. (2010). Metaphor: A practical introduction. New York: Oxford University Press.
Lakoff G. (1987). Women, fire, and dangerous things. Chicago: University of Chicago Press.
Lakoff G. (1993). The contemporary Theoty of Metaphor. In Andrew Ortony. (Ed.), Metaphor and Thought. 202-251. New York: Cambridge Universty Press.
Lakoff G. & Johnson M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.
Lakoff G. & Turner M. (1989). More than cool reason: A field guide to poetic metaphor. Chicago, IL: University of Chicago Press.
Langacker W R. (1987). Foundations of Cognitive Grammar. California: Stanford University Press.
Miller G A. (1956). The magical number seven, plus or minus two: some limits on our capacity for processing information. Psychological review. 63, 81-97.
Rumelhart D E. (1975). Notes on schema for stories. In D. G. Bobrow & A. M. Collins. (Eds.), Representation and understanding: studies in cognitive science. 211-236. New York: Academic Press.
Rumelhart D E. (1980). Schemata: the building blocks of cognition. In: R. J. Spiro et al. (Eds.), Theoretical issues in reading comprehension. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.