The Effectiveness of Game-Based Laerning on Students' Learning and Motivation in Arabic language

Document Type : مقالات علمی پژوهشی

Authors
1 Assistant Professor of Arabic Language and Literature, Kharazmi University, Tehran, Iran .
2 Assistant Professor, Department of Arabic Language and Literature, Kharazmi University, Tehran, Iran.
3 M.A. student of Arabic Language and Literature, Kharazmi University, Tehran, Iran.
Abstract
Teaching Arabic through play is one of the best ways to increase students' motivation and learning. The main purpose of this article is to investigate the impact of Arabic educational games on learning and inner and outer motivation of female students in Saveh city. This study was a quasi-experimental study with pre-test and post-test with control group. The statistical population consisted of 210 seventh grade students in two schools in Saveh city, 30 were randomly assigned to the experimental group and 30 to the control group. Data collection tools included the modified Harter Academic Motivation Questionnaire (1981) and a standard researcher-made questionnaire. The game-based training was conducted in four 30-minute sessions. The games were designed electronically and researcher-made to achieve the translational educational goals of some seventh grade Arabic lessons. The scientific evaluation was done by two quantitative tests. Motivation variables were calculated using the modified Harter questionnaire by Likert method. The data were analyzed by SPSS software using independent t-test. The results showed that teaching Arabic through play did not have a significant effect on students' learning and motivation.


Keywords

Subjects


• بحرانی، رضا (1388). «بررسی روایی و پایایی مقیاس انگیزش تحصیلی هارتر». مجله دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهراء. دوره5. شماره. صص:72-52.
برقان، سالم فدوی (2009). «اثر استراتیجیه لعب الادوار فی التحصیل و التفکیر الاستقرائی لدی طلبه الصف الثالث الاساسی فی مبحث التربیه الاجتماعیه والوطنیه بمدارس مدینه عمان الخاصه». رساله ماجستیر. جامعه الشرق
الاوسط للدراسات العلیا کلیه العلوم التربویه قسم المناهج و طرائف المدرسین. عمان.
• البری، قاسم (2011). «اثر استخدام الالعاب اللغویه فی منهاج اللغه العربیه فی تنمیه الانماط لدی طلبه المرحله الاساسیه». المجله الادبیه فی العلوم التربویه. مجلد7. عدد1. صص:34-23.
• حبیبی، حشمت اله (1394). مقایسه تأثیر روش‌های معلم‌- محور و بازی- محور آموزش ریاضی بر انگیزه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش‌آموزان پایه هفتم. پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش تحقیقات آموزشی. دانشگاه شهید چمران اهواز. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
• عطاالله، عبد الحمید (2003). «برنامج مقترح فی الالعاب اللغویه لعلاج الضعف القرائی لدی طلاب الصف الثالث الابتدائی». مجله القراءه و المعرفه. کلیه التربیه. جامعه عین الشمس. صص:128-103.
• العماوی، احمد جیهان (2009). اثر استخدام طریقه لعب الادوار فی تدریس القراءه علی تنمیه التفکیر التأملی لدی طلبه الصف الثالث الاساسی. رساله ماجستیر . کلیه التربیه فی الجامعه الاسلامیه. غزه.
• کرامتی، محمدرضا (1386). نگاهی نو و متفاوت به رویکردهای یادگیری مشارکتی. مشهد: انتشارات آیین تربیت.
• محسنی نژاد، سهیلا و فاطمه صغری شفیعی (1397). «دور استراتیجیه لعب الادوار فی رفع کفاءه مهاره المحادثه العربیه لطلاب مرحله اللیسانس جامعه الامام صادق». مجله دولیه علمیه محکمه نصف سنویه. السنه الثانیه. العدد 4. صص:128-105.
• محمد مقابله، نصر و عبدالله احمد بطاح (2015). «اثر استراتیجیه لعب الادور فی تحسین بعض مهارات التحدث لدی طلاب الصف التاسع فی الادرن». مجله جامعه القدس المفتوحه للابحاث و الدراسات. فلسطین. العدد 37. صص:362-329.
• مهلل بن عتیق الشمری، زید ( 1429). فاعلیه التدریس باستراتیجیه لعب الادوار فی تنمیه مهارات النحو لدی تلامیذ الصف الاول المتوسط. رساله ماجستیر. قسم المناهج و طرق التدریس. کلیه التربیه. جامعه ام القری: المملکه العربیه السعودیه.
• Aldabbus, s. )2008.( An investigation into the impact of language games on classroom interaction and pupil learning in Libyan EFL primary classrooms. Doctoral dissertation, Newcastle University.
• Anderson- Mc name, )2010(. “the importance of play in early childhood development. Family and Human development”, Montana State University Extention, pp: 547–567.
• Atkin, J. (1991). Thinking about play. Play in the primary curriculum. London: Hodder & Stoughton.
• Bennett, Neville; Wood, Liz; Rogers, Sue; (1997). Teaching through Play : Teachers' thinking and classroom practice. McGraw-Hill Education (UK).
• Cagiltay, N. E., Ozcelik, E., & Ozcelik, N. S. (2015). “The effect of competition on learning in games”. Computers & Education, 87, 35-41.
• Diana, N. P. R. (2010). The advantages and disadvantages of using games in teaching vocabulary to the third graders of top school elementary school ,Doctoral dissertation, Universitas Sebelas Maret.
• Dickinson, L. (1981). “Have You Got Mr. Bun the Baker?Problems and Solutions in the Use of Games, Role Play, and Simulations”. English Language Teaching Journal, 35(4), 381-84.
• Greiner, M. U. (2010). The Effective Use of Games in the German as a Foreign Language (GFL) Classroom . Doctoral dissertation, Bowling Green State University.
• harter S, (1981). “New self –reprt scale of intrinsic versus extrinsic orientation in classroom: Motivational and informational componaents”, Developmental Psychology, Vol.17(3), pp:30-312.
• Kenning, M-M. (1990). Computer and Language Learning Current Theory and Practice. New York, London: Ellis Horwood.
• Langran, J., & Purcell, S. (1994). Language Games and Activities. Netword 2: Teaching Languages to Adults. Centre for Information on Language Teaching and Research, 20 Bedfordbury, Covent Garden, London WC2N 4LB, England, United Kingdom.
• Lapper Mark R. ;J. H corpus & Sh. S. Iyengar,(2005). “Intrinsic and extrinsic motivation in the classroom: Age diferncenes and academic correlates”, Jounal of Educational Psychology, vol. 97(2), 184-196.
• Lee, W.R. cd. (1981). Language Games. ny K.M Willey. ELT Journal, selection 2.
• Macedonia, M.,(2005). “Games and foreign language teaching”. Support for learning, 20(3), pp: 135-140.
• Murphy, J., (2003). “Task‐based learning: the interaction between tasks and learners”. ELT journal, 57(4), pp: 352-360.
• Wingate, U.,(2018). “Lots of games and little challenge–a snapshot of modern foreign language teaching in English secondary schools”. The Language Learning Journal, 46(4), pp: 442-455.