شیوه‌های معناپردازی در تصویر و کلام بیلبوردهای تبلیغاتی با رویکردی نقش‌گرا

نویسندگان
1 عضو هیات علمی و مدیر گروه زبانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 گروه زبانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی برخی از بیلبوردهای تهران از منظر نقش­گرایی با توجه به ویژگی­های نشانه­شناسی اجتماعی و نشانه­معناشناسی است. نقش ارتباطی و کاربردشناختی اصلیترین نقش زبان در رویکردهای نقش­گراست. بیلبوردهای تبلیغاتی ابزارهایی هستند که سعی در برقراری ارتباط و انتقال پیام به مخاطب دارند. در این پژوهش، بیلبوردها که حاوی متون دیداری و کلامی‌اند، مطابق سازوکارهای نظری دستور نظام‌مند از نظر فرانقش‌های تجربی، بینافردی و متنی و نشانه ـ معناشناسی برای نیل به شیوه‌های معناپردازی تحلیل شده‌ است. یافته‌ها بر کارایی مطلوب این نظریۀ نقش­گرا در حوزۀ بیلبوردهای تبلیغاتی صحه گذاشت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که رویکرد نقش­گرای هلیدی با ویژگی‌های نشانه‌شناختی اجتماعی، انگاره­ای مناسب برای نیل و حصول شیوه­های بیان معناست و به­خوبی می‌تواند اساس طبقه‌بندی و تحلیل و تبیین کلام و نیز تصویر باشد. در این بیلبوردها بخش کلامی کارکرد اطلاعاتی و بخش تصاویر کارکرد عاطفی دارند. این مقاله نشان می‌دهد که خوانش معنا در متون چندلایۀ بیلبوردها به طرق متفاوت انجام می‌شود و تبلور و تجلی فرانقش‌های یاد­شده مبین این واقعیت است که هر بیلبورد در­حقیقت، متنی واحد و یکپارچه است و انسجامی که از تجمیع لایه‌های کلامی و تصویری در آن برقرار می‌شود، بستری مناسب را برای معناپردازی مفاهیم مختلف و انتقال آن به مخاطبان فراهم می‌آورد.



واژه­های کلیدی: معناپردازی، فرانقش‌های تجربی و متنی و بینافردی، استعاره، پیوند بینامتنیهدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی برخی از بیلبوردهای تهران از منظر نقش­گرایی با توجه به ویژگی­های نشانه­شناسی اجتماعی و نشانه­معناشناسی است. نقش ارتباطی و کاربردشناختی اصلیترین نقش زبان در رویکردهای نقش­گراست. بیلبوردهای تبلیغاتی ابزارهایی هستند که سعی در برقراری ارتباط و انتقال پیام به مخاطب دارند. در این پژوهش، بیلبوردها که حاوی متون دیداری و کلامی‌اند، مطابق سازوکارهای نظری دستور نظام‌مند از نظر فرانقش‌های تجربی، بینافردی و متنی و نشانه ـ معناشناسی برای نیل به شیوه‌های معناپردازی تحلیل شده‌ است. یافته‌ها بر کارایی مطلوب این نظریۀ نقش­گرا در حوزۀ بیلبوردهای تبلیغاتی صحه گذاشت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که رویکرد نقش­گرای هلیدی با ویژگی‌های نشانه‌شناختی اجتماعی، انگاره­ای مناسب برای نیل و حصول شیوه­های بیان معناست و به­خوبی می‌تواند اساس طبقه‌بندی و تحلیل و تبیین کلام و نیز تصویر باشد. در این بیلبوردها بخش کلامی کارکرد اطلاعاتی و بخش تصاویر کارکرد عاطفی دارند. این مقاله نشان می‌دهد که خوانش معنا در متون چندلایۀ بیلبوردها به طرق متفاوت انجام می‌شود و تبلور و تجلی فرانقش‌های یاد­شده مبین این واقعیت است که هر بیلبورد در­حقیقت، متنی واحد و یکپارچه است و انسجامی که از تجمیع لایه‌های کلامی و تصویری در آن برقرار می‌شود، بستری مناسب را برای معناپردازی مفاهیم مختلف و انتقال آن به مخاطبان فراهم می‌آورد.


کلیدواژه‌ها

موضوعات


• Afrashi, A. (2002). Reflective Semantics, a New Hypothesis in Cognition and Explanation of the Meaning. PhD Dissertation in Linguistics. Allameh Tabatabaei University: Tehran. [In Persian].
• Babak Moein, M. (2006). “Semiotics and advertisements”. Journal of the Academy of Arts. No. 1. Pp: 93-103. [In Persian].
• Babak Moein, M. (2013). “The Dual Role of the Urban Elements and Spaces in - Advertising Discourse”. A Meeting about the Representation of Urban Spaces in Art and Literature, Iranian Artists Forum, Retrieved 1 November 2017 from World Wide Web: http://www.academyhonar.com/research/1389-04-31-14-09-19/1832-cityrepresentation.html .[ In Persian].
• Fries, P. H.(1981).On the Status of Theme in English: Arguments from Discourse. Forum texts. Hamburg: Helmut Buske Verlage.
• Halliday, M. A. K. & Matthiessen C.I.M. (2004).An Introduction to Functional Grammar.3rd Edition. London: Edward Arnold.
• Halliday, M. A. K. (1994). An Introduction to Functional Grammar. London: Edward Arnold.
• Kazemi, F. (2014) “The role of systemic linguistics in academic textbooks (the study of the book general biochemistry)”. Journal of University Textbooks Research and Writing, Eighteenth year, No. 34. Pp: 1-27. [In Persian].
• Kim, M. (2007).“Discourse features and marketing strategy in American magazine advertising”.Department of Linguistics.Indiana University, Bloomington.Pp:95-102.
• Kress, G. & Theo Van Leewen, (2006).Reading Images: The Grammar of Visual Design. London/New York: Routlege, Taylor & Francis Group, 2nd ed.
• Lakoff, G. & Johnson, M. (1980).Metaphor We Live By. Chicago: Chicago University Press.
• Richards, I.A. (1936).The Philosophy of Rhetoric. Oxford: Oxford University Press.
• Sadeghi, L. (2013). “The blending of words and images in literary texts based on conceptual blending theory”. Language Related Research. No. 3. Pp. 75-103. [In Persian].
• Saleh Bolvardi, A. (2014). “Visual and verbal communications by enunciator or speaker: semiotic study of cultural and educational advertising”. Language Related Research. No. 4. Pp: 67-86. [In Persian].
• Samsam Shariat, M. R.et. al. (2008), “Factors between ordinary people and advertising Specialists point of views in commercial advertisements”. Knowledge and Research in Applied Psychology. No. 32. Pp: 90-120. [In Persian].
• Sedghi, M. (2004). “Relationship between variations of Point of view and modification of message in visual arts”. Beautiful Arts. No. 46. Pp: 5-14 [In Persian].
• Shahrokhi Shahraki, M. (2006). The Study of Child Poetry from Halliday Functional Linguistics Point of View. M. A. Thesis on Linguistics. Shahid Beheshti University, Tehran. [In Persian].
• Shairi, H.R. (1997). “Visual Semiosis: Reread a work”. Modarres Humanities. No. 3. Pp. 78-85. [In Persian].
• Shairi, H.R. (2004). “Towards a semiolinguistic study of picture. Art and Architecture”. Binab (Sooreh Mehr), No. 5 & 6. Pp: 162-167. [In Persian].
• Shairi, H.R. (2013). Visual Semiotics: Theory and Artistic Discourse Analysis. 1 th, Tehran: Sokhan Publication. [In Persian].
• Shairi, H.R. (2016). Semiotic Analysis of Discourse . Tehran: Samt. [In Persian].
• Shamisa, S. (1994). Expression. Tehran: Mitra Publication, [In Persian].
• Sojoodi, F. (2001). Structuralism, Post Structuralism & Literary Studies. Tehran: Hozeh Honari, Sooreh Mehr [In Persian].
• Soltani, A. (2006). Power, Discourse and Language: Mechanisms of Power in the Islamic Republic of Iran. Tehran: Ney Publication [In Persian].
• Taj, M. (2002). A Corpus-based Approach to Cognitive Metaphors in Persian. M. A. Thesis on Linguistics. Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran. [In Persian].
• Wang, L. (2007).”Theme and rheme in the thematic organization of text: implication for teaching academic writing”,Asian EFL Journal.
• Yousefi Rad, F. (2003). A Cognitive Semantic Approach to Metaphors in Persian Language. M. A. Thesis on Linguistics. Tarbiat Modares University: Tehran. [In Persian].
• Zeimaran, M. (2004). An Introduction to Semiotics of Art. Tehran: Ghese Publication. [In Persian].