An Analysis of the Onomatopoeia in Quran based on IbniJani's morphology theory: A case of sound combinations of (ح، ل، م)

Document Type : مقالات علمی پژوهشی

Authors
1 PhD student in Arabic Language and Literature, University of Kashan, Kashan, Iran
2 Faculty member, Associate Professor of Arabic Language and Literature, University of Kashan, Kashan, Iran
Abstract
Sounds is the main tool for embodying meaning and conveying mental concepts to the audience. According to Ibn Jani, Ava has an inherent meaning, which is consistent with the term phonology in contemporary linguistics. Accordingly, the role of inductive sounds, the rhythm of which has a special meaning in mind, is significant in the analysis of the meanings of the Holy Quran. He also claims a semantic connection between derivatives whose original number and type of sounds are the same but different in the order of the letters. Since phonetic signification has a clear scientific basis, there must naturally be a semantic commonality between words with common letters (with special connotations), just as the discovery of semantic connection between derivative derivatives is one of the introductory lexical topics for understanding verses. However, the high number of words of great derivation in the Qur'an also necessitates attention to this type of derivation. Therefore, the present article seeks to investigate and investigate the semantic relationship between the derivatives of "(ح، ل، م) " on a case-by-case basis with a descriptive-analytical method and through linguistic study of inductive sounds and discovering the fit between word and meaning. Examine its role in understanding the vocabulary of the divine word and answer the questions raised:

1. Based on the phonetic process, what are the semantic implications of the phonetic arrangement in the Qur'an with the focus on the sounds "(ح، ل، م )"?

2. According to Ibn Jani's theory, what kind of semantic fit does the derivatives of the sounds "((ح، ل، م " have?

3. What is the function of explaining phonetic data in derivatives of "(ح، ل، م) "?

Accordingly, the research hypotheses are:

1. The arrangement of letters corresponds to its semantic functions and implies the meaning of these words.

2. There is a semantic and sometimes contradictory semantic connection between the roots that have a derivative similarity.

3. Some of the functions of research are to express the coordination of the results obtained from Ibn Jani's phonetics and theory, to analyze the semantic relationship of derivatives based on the principle of substitution. Also, while pointing to the value of sound in conveying the meaning and conveying the message, it reveals another aspect of the verbal, spiritual and economic miracle of the Qur'an.

According to the Qur'anic evidences and citations of linguists, one of the tools of God to convey the meanings and concepts to the audience more effectively is to use phonetic art with the aim of contemplating verses and strengthening the verbal, spiritual and economic miracle of the Qur'an.

The phonetic load of the letters is very close to the characteristics of the intended meaning and best conveys the meanings of the words. There is a coincidental and sometimes contradictory semantic connection between derivatives, because according to the phonetics of each sound, it is effective in embodying the meaning of a word. Also, based on derivation theory, it plays a role in receiving other meanings of derivatives with the same phonemes, just as the arrangements of "(ح، ل، م) " in the context of phonetic codes indicate common meanings: hidden heat, softness, closure and strength..

Keywords

Subjects


منابع1. قرآن کریم1.
2. ابن الجزری، محمد(بی‌تا) النشر فی القراءات العشر، بیروت، دار الکتب العلمیه.
3. ابن جنی، ابوالفتح عثمان(1956) الخصائص، تحقیق محمد علی نجار. ج1 و 2. بیروت، دار الهدی.
4. ابن سینا، ابو علی(1348) اسباب حدوث الحروف، ترجمه پرویز ناتل خانلری، تهران، بنیاد فرهنگ ایران.
5. ابن فارس، ابو الحسین(1399) معجم مقاییس اللغه، دار الفکر.
6. ابن منظور،محمدبن مکرم‌(1414)لسان العرب‌، بیروت، دار صادر.
7. انیس، ابراهیم(1984) دلاله الالفاظ، القاهره، مکتبه الانجلو المصریه.
8. انیس، ابراهیم(1975) الاصوات اللغویه، القاهره، مکتبه الانجلو المصریه.
9. بابایی،احمدعلی(‌1382) برگزیده تفسیرنمونه‌، تهران، دارالکتبالاسلامیه.‌
10. بروجردی،سیدمحمدابراهیم(‌1366) تفسیرجامع‌، تهران، صدر.
11. پرین، لارنس(1373) درباره شعر، ترجمه فاطمه راکعی، تهران، اطلاعات.
12. حسن حسن جبل، محمد(1426) علم الاشتقاق نظریا و تطبیقا، قاهره، مکتبه الادب.
13. حسینی، محمدضیاء(1366) درآمدی بر زبانشناسی همگانی، تهران، سترگ.
14. حق‌شناس، علی محمد(1388)آواشناسی، تهران، آگاه.
15. حیدری، مرتضی(1394) نشانه‌شناسی نگرشهای حروفی مولانا، متن پژوهی ادبی،ش67.
16. خاقانی،محمد،فضیلت،یوسف(1393)دلالت‌آوایی در آیه‌های وعد‌ووعید،‌قرآن در‌آینه پژوهش، ش1.
17. خوش‌منش، ابوالفضل(1388)فرهنگ اشتقاقی تطبیقی واژگان قرآن،علوم و معارف قرآن، ش 2.
18. الخولی، محمد(1987) الاصوات اللغویه، ریاض، مکتبه الخریجی.
19. الدایه، فایز(1996) علم الدلاله العربیه، دمشق، دارالفکر.
20. درویشی،منصور،شهیم،سیدمحمدهادی،دهدشتی،حامد(1391)آواهای‌قرآنی‌وتاثیرات‌اعجازگونه‌معنایی، همایش اعجاز قرآن.
21. راغب، الحسین بن محمد(1412) المفردات فی غریب القرآن، بیروت، دار المعرفه.
22. روبنز، ر. ه(1997) موجز تاریخ علم اللغه (فی الغرب) ترجمه احمد عوض، الکویت، عالم المعرفه.
23. زارع،آفرین،بیات،موسی،دیانت،لیلا(1391)تحلیل‌آوایی‌صحیفه‌سجادیه،پژوهش‌قرآن‌و حدیث، ش45.
24. زندی ، بهمن(1385) آواشناسی و تجوید قرآن، پیام نور.
25. ستوده نیا، محمد رضا(1378) بررسی تطبیقی میان تجوید و آواشناسی، تهران، رایزن.
26. سیبویه، ابو بشر عمربن عثمان(1967) الکتاب، بیروت، العالمیه.
27. سید قطب، ابراهیم(2003) النقد الادبی اصوله و مناهجه، القاهره، دارالشروق.
28. سیدی، سیدحسین، عبدی، زهرا(1384) التحلیل الموسیقی لآی القرآن الکریم، شناخت، ش47.
29. سیوطی، جلال الدین(1959) المزهر فی علوم اللغه، بیروت، المکتبه العصریه.
30. شفیعی کدکنی، محمد رضا(1370) صور خیال در شعر فارسی، تهران، آگاه.
31. الصالح، صبحی(1970) دراسات فی فقه اللغه، بیروت، دارالعلم.
32. الصغیر، محمد حسین(1420) الصوت اللغوی فی القرآن، بیروت، دار المورخ العربی.
33. صیادی، روح‌الله، جعفری، صدیقه(1395) جلوه‌های اقتصادزبانی قرآن، زبان‌شناختی قرآن، ش1.
34. طالقانی، سیدمحمود(1362) پرتوی ازقرآن، تهران، شرکت سهامی انتشار .‌
35. الطباطبایی، سیدمحمدحسین(1417) المیزان فی تفسیر القرآن، قم، حوزه علمیه.
36. الطبرسی،فضل بن حسن(‌1372) مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران، ناصرخسرو.
37. عباس، حسن(1998) خصائص الحروف العربیه و معانیها، دمشق، اتحاد الکتاب العرب.
38. عبد الله، محمد فرید(2008) الصوت اللغوی و دلالاته فی القرآن الکریم، بیروت، مکتبه الهلال.
39. العلایلی، عبدالله(1998) تهذیب المقدمه اللغویه، دمشق، دارالسوال.
40. الفراهیدی،خلیل بن احمد(1410) کتاب العین،‌ قم، هجرت‌.
41. فرخنده، پروانه(1378)پیشینه اشتقاق از دیدگاه دانشمندان مسلمان، زبان و ادب،ش 9.
42. فلاح ،ابراهیم، شفیع‌پور، سجاد(1394) کاربردشناسی نشانه‌های آوایی قرآن، پژوهشهای قرآن، ش1.
43. قائمی، مرتضی و صمدی، مجید(1390).بررسی چیدمان حروف معلقات سبع، زبان پژوهی، ش6.
44. قباوه، فخر الدین(2001) الاقتصاد اللغوی فی صیاغه المفرد، القاهره.
45. قدور، احمد محمد(1999) مدخل الی فقه اللغه العربیه، بیروت، دارالفکر.
46. قرشی، علی اکبر(1371) قاموس قرآن، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
47. قهرمانی، بهاء‌الدین، جاوری، محمد(1395) اعجاز لفظی و هنری قرآن، پژوهش‌ادبی، سال4، ش3.
48. کاشانی، ملافتح‌الله(1336) تفسیرمنهج الصادقین فی الزام المخالفین، تهران.
49. الکرملی، انستاس ماری(1938) نشوء اللغه العربیه و نموها، قاهره.
50. المازنی، عبد القادر(1990) الشعر غایاته و وسائطه، بیروت، دارالفکر.
51. محمد بشر، کمال(1980) علم اللغه العام للاصوات، قاهره، دارالمعارف.
52. محمدی، علی و کمرخانی، ماندانا(1393)صدامعنایی شعر گفتاری معاصر، ادب پژوهی، ش27.
53. مصطفوی، حسن(1360) التحقیق فی الفاظ القرآن الکریم، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
54. مومنی، منصور(1392) درباره معانی حروف، تهران، مشکی.
55. مهیار،رضا (1375) فرهنگ ابجدی عربی- فارسی‌، تهران، انتشارات اسلامی.
56. نیکوبخت، ناصر(1383) صوت آواها و نظریه منشا زبان، پژوهشهای ادبی، ش 3.
57. وحیدیان کامیار، تقی(1375) فرهنگ نام‌آوایی فارسی، مشهد، دانشگاه فردوسی.
58. ولک، رنه(1388) تاریخ نقد ادبی، ترجمه سعید ارباب، تهران، نیلوفر.
59. یاسوف، احمد(1388) زیباشناسی واژگان قرآن، ترجمه سیدحسین سیدی، تهران، چاوشگران.
60. Mathews, p, 1991, morphology, 2nd, ed, Cambridge, cup.
61. Yule, George, 1996, the study of language, Cambridge.