بررسی نشانه شناختی خوانش متن و تصویر در جذب مخاطبان بیلبوردهای تبلیغاتی با توجه به متغیر جنسیت

نویسندگان
1 دانش آموختۀ کارشناسی ارشد زبان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
چکیده
تکنون تبلیغات از منظر رشته‌های گوناگون از قبیل انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی، زبان‌شناسی، نقد ادبی و مطالعات رسانه مورد مطالعه قرار گرفته است. متون تبلیغاتی از نوع متون دیداری ثابت هستند. به عبارت دیگر، در متون تبلیغاتی دیداری دست­کم دو نظام تصویری و زبانی در کنار هم عمل می‌کنند و لایه‌های متن را شکل می­دهند. هدف پژوهش حاضر، بالا بردن سطح دانش مردم و ایجاد تغییر در نگرش آن‌ها نسبت به امر ارتباطات و تبلیغات و همچنین، ایجاد تغییر در محتوای متن و تصویر در تبلیغات بیلبوردی در سطح شهر تهران به منظور بالا بردن سطح کیفی تبلیغات در اقناع مخاطبان برای استفاده از کالاهای تجاری و همچنین، تلاش در راستای شناساندن عوامل زبانی و عوامل غیرزبانی مؤثر در تبلیغات و نیز به‌کارگیری یافته‌های نظری گفتمان و کاربردشناختی در ایجاد تبلیغات مؤثرتر برای مؤسسات تجاری و فرهنگی است. این پژوهش به­صورت میدانی و از طریق مصاحبه و پرسش­نامه انجام گرفت. این مقاله شامل پیکرۀ‌ 200 نفره‌ای شامل 100 زن و 100 مرد است که در جواب دادن به پرسش­نامۀ کیفی مشارکت کردند. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است. در این مجال، نگارندگان بر­آنند تا نشان دهند که تبلیغات بیلبوردها در سطح شهر تهران با بهره‌گیری از عوامل زبان‌شناختی، از­جمله نوع متن، ساختار آن و نوع جملات انتخابی و عوامل کاربردشناختی نظیر نوع نقش‌های زبانی، پیش‌انگاشت‌ها و همچنین، عوامل نشانه‌شناختی از قبیل نشانه‌های زبانی، نشانه‌های تبلیغاتی، قراردادهای زبانی و نظایر آن، می‌تواند در تغییر نگرش و رفتار خرید مخاطبان و به عبارتی اقناع آن‌ها تأثیرگذارتر باشد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


• Abbasi, N. (1996). The Study of Advertisement Language. M.A Thesis in Middle East Studies. Tehran: Institute for Humanities and Cultural Studies.
• Aghagolzadeh, F. (2006). Critical Discourse Analysis. Tehran: Elmi-Farhangi. [In Persian].
• Barthes, R. (1977). Change the Object Itself: Mythology today. In R, Barthes. (Eds.) Image, Music, Text. London: Fontana Press.
• Cook, G. (2001). The Discourse of Advertising: Routledge.
• Culler, J. (2009). The Pursuit of Signs: Semiotics, Literature, and Deconstruction. Translated by Leila Sadeghi and Tina Amrollahi. Tehran: Elm Publication.[ In Persian].
• Danesi, M. (2017). Understanding Media Semiotics. Tehran: Elmi-Farhangi. [In Persian].
• De Beaugrande, R. & Dressler, W.U (1981). Introduction to Text Linguistics. London: Longman.
• Eslami, M. (2006). Phonology: The Analysis of Intonation System of Persian. SAMT. [In Persian].
• Goddard, A. (1998). Advertising Language: Routledge.
• Kress, G. & Van Leeuwen, T. (1996). Reading Images: Routledge.
• Leeuwen, T. (2005). Introducing Social Semiotics: Routledge.
• Mcquarrie, Edward F. & Glen Mick.D. (2011). “Figures of rhetoric in advertising Landuage”. Journal of Consumer Research, Oxford University Press.
• Mirshahi, S. (2004). The Role of Commercial Advertisement in Reproduction of Culture. M.A Thesis in Social Communication Sciences. Tehran: Faculty of Social Sciences
• Rajab Salmani, A. (2011). The Language and Image in Visual Advertisement of Fixed Image. M.A Thesis in Linguistics. Tehran: Islamic Azad University, Science and Research Branch.
• Safavi, K. (2004). From Linguistics to Literature. Tehran: Sureye Mehr Publication. [In Persian].
• Shayegan Mehr, N. (2011). The Interaction between Text, Image, and The Effective Role of Language in Persuasion of Addressees in TV Advertisement. M.A Thesis in Linguistics. Tehran: Islamic Azad University, Science and Research Branch.
• Sojoodi, F. (2008). Applied Semiotics. Tehran: Elm Publication. [In Persian].