زبان و سبک گفتار شخصیت در نمایشنامۀ مجنون محبت، نوشتۀ سام شپرد

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
2 استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
چکیده
این مقاله به بررسی زبان و سبک گفتار شخصیت «می» (May) در نمایشنامۀ مجنون محبت، نوشتۀ سام شپرد می­پردازد. برای بررسی زبان و مطالعۀ سبک گفتار این شخصیت، از نظریه­های سبک­شناسی سارا میلز استفاده شده است که متون را در سه سطح کلمه­ای، جمله­ای و گفتمان بررسی می­کند. مسئله­ای که نویسندگان در این مقاله مطرح کرده­اند این است که با استفاده از ایده­های سارا میلز، مشخص کنند که آیا شخصیت «می» فعال و قدرتمند است یا خیر. همچنین، هدف این مقاله آن است که شخصیت می را نسبت­به شخصیت­های مرد در این نمایشنامه بسنجد و مشخص کند که آیا این شخصیت زن مطیع شخصیت­های مرد است و آن­چنان­ که برخی منتقدان ادعا می­کنند، تصویری ضد زن از او ارائه شده است یا خیر. یافته­های این بررسی نشان می­دهد که می شخصیتی مطیع دارد که توانایی اثر­گذاری بر محیط و اطرافیانش را ندارد و نسبت­به شخصیت­های مرد نمایشنامه دارای ضعف­های بیشتری است.


کلیدواژه‌ها

موضوعات


فهرست منابع
فارسی
خدادادی، فضل اله و قاسم زاده، سید علی (1397). »روﻳﻜﺮد ﮔﻔﺘﻤﺎن ﻛﻨﺸﻲِ اﻟﻘﺎﻳﻲ در ادﺑﻴﺎت داﺳﺘﺎﻧﻲ«. جستارهای زبانی. د9. ش6. پیاپی 48. صص 25-47.
منابع انگلیسی
Bennett, S. (1993). When a woman looks: The ‘Other’ audience of Shepard’s plays. In L. Wilcox (Ed.), Rereading Shepard (pp. 168-179). London: Palgrave Macmillan UK.
Bigsby, C. W. E. (1998). Blood and bones yet dressed in poetry: The drama of Sam Shepard. In J. Callens (Ed.), Sam Shepard: Between the margin and the center (pp. 19-30). India: Overseas Publishers Association.
Bradford, R. (1997). Stylistics. London: Routledge.
Callens, J. (1998). Sam Shepard: Between the margin and the center. Contemporary Theater Review, 8(3), 1-18.
Culpeper, J., Short, M. & Verdonk, P. (1998). Exploring the language of drama. London: Routledge.
Hall, A. C. (1993). Speaking without words: The myth of masculine autonomy in Sam Shepard’s Fool for Love. In L. Wilcox (Ed.), Rereading Shepard (pp. 150-167). London: Palgrave Macmillan UK.
Kang, C. & Wu, X. (2015). The transitivity system and thematic meaning: A feminist-stylistic approach to Lawrence’s Lady Chatterley’s Lover. Theory and Practice in Language Studies, 5(6), 1200-1205.
Marowski, D. (1985). Contemporary literary criticism. S.K. Hall (Ed.). Detroit, MI: Cengage Gale.
McDonough, C. J. (1995). The politics of stage space: Women and male identity in Sam Shepard's family plays. Journal of Dramatic Theory and Criticism, 9(2), 65-84.
Mills, S. (1995). Feminist stylistics. London: Routledge.
Mills, S. (2005). Gender and impoliteness. Journal of Politeness Research, 1, 263-280.
Page, R. (2010). New challenges for feminist stylistics: The case of Girl with a One Track Mind. Journal of Literary Theory, 4(1), 81-97.
Shepard, S. (1983). Fool for love. New York, NY: Dramatists Play Service, Inc.
Smith, S.H. (1998). Trying to like Sam Shepard. In J. Callens (Ed.), Sam Shepard: Between the margin and the center (pp. 31-42). India: Overseas Publishers Association.
Whiting, C.G. (1990). Images of women in Shepard’s theatre. Modern Drama, 33(4), 494-506.