بررسی مقایسه‌ای فضای واکه‌ای در کودکان دارای سمعک، کاشت حلزون شنوایی و کودکان بدون اختلال شنوایی

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 کارشناس ارشد زبان‌شناسی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
2 استادیار گروه زبانشناسی، بخش زبان‌های خارجی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
3 دانشیار گروه زبانشناسی، بخش زبان‌های خارجی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
چکیده
هدف از این تحقیق مقایسۀ فضای واکه‌ای کودکان دارای سمعک، کودکان کاشت حلزون شنوایی و کودکان بدون اختلال شنوایی با توجه به متغیر‌های اختلال شنوایی و جنسیت است. از سی کودک، ده کودک در هر گروه که شامل پنج دختر و پنج پسر بودند، خواسته شد تا 36 کلمه با ساختار CVC را که متشکل از همخوان‌های انسدادی آغازه و پایانۀ یکسان و واکه‌های زبان فارسی بودند تکرار کنند. کلمات موردنظر با استفاده از میکروفون شور و نرم‌افزار پرت ضبط شد. سپس مقادیر بسامد سازه‌های اول و دوم برای هر واکه اندازه‌گیری و مقایسه شد. نتایج نشان داد که کودکان دارای اختلال شنوایی واکه‌های [u, i, e, ᴂ] را در جایگاهی افتاده‌تر نسبت­به کودکان بدون اختلال شنوایی تولید می‌کنند. واکۀ [a] در کودکان کاشت حلزون شنوایی در جایگاهی افتاده‌تر و واکۀ [o] در کودکان دارای اختلال شنوایی در جایگاهی افراشته‌تر نسبت­به کودکان بدون اختلال شنوایی تولید می‌شود. در حالی که واکۀ [a] در کودکان دارای سمعک در جایگاهی افراشته‌تر نسبت­به کودکان بدون اختلال شنوایی تولید می‌شود. به‌علاوه، ‌تمامی واکه‌هایِ کودکان کاشت حلزون شنوایی و واکه­های ᴂ] [u, i, e, a, در کودکان دارای سمعک در جایگاهی پیشین‌تر نسبت­به کودکان بدون اختلال شنوایی تولید می‌شوند. کودکان دارای سمعک دارای کوچک‌ترین فضای واکه‌ای در بین افراد شرکت­کننده در تحقیق هستند، درحالی ‌که فضای واکه‌ای کودکان کاشت حلزون شنوایی تفاوت فاحشی با فضای واکه‌ای کودکان بدون اختلال شنوایی نداشت. جنسیت نیز بر بسامد سازۀ اول واکه[a] و بسامد سازۀ دوم واکه [i] تأثیری معنادار داشت.


کلیدواژه‌ها

موضوعات


• ابراهیمی، امیرعباس. (۱۳۸۵). «مبانی کاشت حلزون شنوایی». مجله تعلیم و تربیت استثنایی. ش ۶. صص ۴۱-۵۳.
• ابوالحسنی زاده، وحیده؛ معصومی، انیس و زینب علیایی. (۱۳۹۷). «مقایسه فضای واکه‌ای در کودکان سالم و کودکان مبتلا به سندروم داون». دو‌ماه نامه جستارهای زبانی. د ۹. ش ۲. صص ۳۰۷-۳۲۵.
• امیری، یونس؛ موسوی، عبدالله و مهدی رهگذر. (۱۳۹۳). «آیا وجود شنوایی برای یادگیری گفتار ضروری است؟». مجله مطالعات ناتوانی. د ۴. ش ۸. صص ۷۵-۷۷.
• بی جن خان، محمود. (1396). نظام آوایی زبان فارسی. ویراست دوم. تهران. سمت.
• کرد، نرگس؛ شاهبداغی، محمدرحیم؛ خدامی، مریم؛ نوربخش، ماندانا؛ جلایی، شهره و مسعود متصدی زرندی. (۱۳۹۱). «مقایسه بیان آهنگ گفتار در کودکان استفاده کننده از کاشت حلزون با کودکان دارای شنوایی هنجار». دو‌ماه نامه شنوایی شناسی. د ۲۱. ش ۲. صص ۵۱-۵۶.
• گنجی، مهدی. (۱۳۹۶). روانشناسی کودکان استثنایی بر‌اساس DSM-5. ویراست دوم. تهران. ساوالان.
• میراحدی، سمانه؛ منصوری، بنفشه؛ تهی‌دست، ابوالفضل؛ رشتبری، کوثر؛ پناهقلی، الهه و عارف تقی پور. (۱۳۹۷). «بررسی ساختار سازه‌ای واکه‌های زبان آذری در بزرگسالان آذری زبان ۱۸ تا ۲۴ ساله». مجله علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد. د ۷. ش ۲. ۳۰-۳۶.
• Blamey, P., Barry, J., Bow, C., Sarant, J., Paatsch, L., and Wales, R. (2001). »The development of speech production following cochlear implantation«. Clinical Linguistics and Phonetics. 363–382.
• Bouchard, M. G., Normand, M., and Cohen, H. (2007). »Production of consonants by prelinguistically deaf children with cochlear implants«. Clinical Linguistics and Phonetics. 21, 875–884.
• Essner, C. (1947). Recherche sur la structure des voyelles orales. Archives Neerlandaises de Phonetique Experimentale, 20, 40-77.
• Fromkin, V.; Rodman, R., and Hyams, N. (2007). An Introduction to Language. Eighth edition. The United States of America. Thomson Wadsworth.
• Harrington, J. and Cassidy, S. (1999). Techniques in Speech Acoustics. The Netherlands. Kluwer Academic Publishers.
• Hayward, K. (2013). Experimental Phonetics. New York. Routledge.
• Joos, M. (1948). Acoustic Phonetics. Language, 24, 1-136.
• Ladefoged, P. and Johnson, K. (2015). A Course in Phonetics. United States of America. CENGAGE Learning.
• Neumeyer, V., Harrington, J., and Draxler, C. (2010). »An acoustic analysis of the vowel space in young and old cochlear-implant speakers«. Journal of Clinical Linguistics and Phonetics. 1-8.
• Ozbič, M., Kogovšek, D., Umanski, D. (2010). »Formant frequencies in children with normal hearing and profound or severe hearing impairments«. Sedma konferenca Jezikovne tehnologije. 89-94.
• Peng, S., Weiss, A. L., Cheung, H., and Lin, Y. (2004). »Consonant production and language skills in Mandarinspeaking children with cochlear implants«. Archives of Otolaryngology Head & Neck Surgery. 130, 92-97.
• Reetz, H. and Jongman, A. (2011). Phonetics Transcription, Production, Acoustics, and Perception. Second edition. United States. Willy Blackwell.
• Serry, T. A., and Blamey, P. J. (1999). »A 4-year investigation into phonetic inventory development in young cochlear implant users«. Journal of Speech and Hearing Research. 42, 141–154.
• Tseng, S., Kuel, K., and Tsou, P. (2011). »Acoustic characteristics of vowels and plosives/affricates of Mandarin-speaking hearing-impaired children«. Journal of Clinical Linguistics and Phonetics. 25, 784-803.
• Verhoeven, J., Hide, O., De Maeyer, S., Gills, S., and Gills, St. (2016). »Hearing Impairment and Vowel Production. A Comparison Between Normally Hearing, Hearing Aided, and Cochlear Implanted Dutch Children«. Journal of Communication Disorders. 59. 24-39.
• Zamani, P., Motasaddi, M., Borghei, P., Rezai, H., and Moubedshahi, F. (2016). »The role of age implantation on formants frequency changing in early and late cochlear implanted children: a study based on perceptual and acoustical assessments«. Auditory and Vestibular Research Journal. 25. 24-31.