آسیب‌شناسی برنامۀ نوین آموزش زبان انگلیسی در نظام رسمی از منظر متخصصان برنامۀ درسی: چارچوب سیاست و برنامه‌ریزی آموزشی زبان

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 استادیار زبان‌شناسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران
2 استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
3 دانشیار زبان‌شناسی، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، تهران، ایران
4 استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران
چکیده
به­دنبال تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اجرای برنامۀ درسی ملی، شاهد عملیاتی ­شدن برنامۀ آموزشی جدیدی درخصوص زبان انگلیسی در نظام آموزش و پرورش بوده­ایم. این برنامه که با تغییر رویکرد و نیز با تهیه و تدوین کتاب­های نونگاشت همراه بوده، تفاوت­هایی اساسی با برنامۀ سنتی و ناکارآمد پیشین داشته است. حال با توجه به این موضوع که عملاً همۀ کتاب­های دورۀ اول و دوم متوسطه تدوین و تدریس شده است، ضرورت ارزشیابی و آسیب­شناسی این برنامه و توجه به نقاط قوت و ضعف آن از منظرهای مختلف ضرورتی اجتناب­ناپذیر است. برای نیل به این هدف یعنی ارزشیابی و آسیب­شناسی این برنامۀ جدید، در این مقاله، با بهره­جویی از چارچوب سیاست و برنامه­ریزی آموزش زبان، به­نحوی کیفی و در قالب مصاحبه به سنجش و تحلیل موضوعی نگرش پنج تن از متخصصان حوزۀ برنامه­ریزی آموزش زبان انگلیسی دربارۀ این برنامه پرداخته شده است. یافته­ها مبین آن است که برنامۀ جدید در کنار نقاط قوت خود، با کاستی­هایی در بخش­هایی چون تربیت معلم، ساعات درسی، و به­ویژه ارزیابی فراگیران همراه است که عدم توجه به آن­ها می­تواند این برنامه را با چالش­هایی جدی همراه سازد. در پایان مبتنی بر یافته­های پژوهش، پیشنهادهایی در راستای کاستن از ضعف­های بالقوه و بالفعل و نیز بهبود آن ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Aghagolzadeh, F., & Davari, H. (2017). English education in Iran: From ambivalent policies to paradoxical practices. In English language education policy in the Middle East and North Africa (pp. 47-62). Springer.
Aghagolzadeh, F., & Davari, H. (2014). Globalization and spread of English: Essentials and Requirements for Using the Critical Approach to Facing English in Iran. Culture Strategy. 7(25), 203-179. [in Persian]
Alavi-Moghaddam, S.B., & Kheirabadi, R. (2013). Foreign language teaching policies in the national curriculum of the Islamic Republic of Iran. Roshd Language Teaching, 107, 12-15. [in Persian]
Alavi-Moghaddam, S.B., Davari, H., & Kheirabadi, R., (2018). A Qualitative Survey of English Language Teachers’ Perception of Grammar in Communicative Language Teaching and its Reflection in the Newly-developed High School English Coursebooks. Foreign Language Research Journal. 7 (2), 526-497. [in Persian]
Anani-Sarab, M.R. (2013). Along with the new English language training curriculum. Roshd Language Teaching, 108, 2-3. [in Persian]
Atai, M.R., Iranmehr, A., Babaii, E. (2018). A Critical Evaluation of EAP programs in Iran: Document Analysis and Authorities/Policy-makers’ Perspectives. Language Related Research. 8(6), 161-189. [in Persian]
Atai, M.R., & Mazlum, F. (2013). English language teaching curriculum in Iran: planning and practice, The Curriculum Journal, 24 (3) 389-411.
Baldauf Jr, R.B. (2008). Rearticulating the case for micro language planning in a language ecology context. In A. Liddicoat & R.B. Baldauf Jr. (Eds.), Language Planning and Policy: Language Planning in Local Contexts (pp. 18-41). Oxford, UK: Multilingual Matters.
Borjian, M., (2013). English in Post-Revolutionary Iran. Bristol: Multilingual Matters.
Brown, J.D. (1995) Language program evaluation: decisions, problems and solutions. In W. Grabe et al. (eds) Annual Review of Applied Linguistics, 15 (pp. 227-48). New York: Cambridge University Press.
Davari, H., & Aghagolzadeh, F. (2015). To teach or not to teach? Still an open question for the Iranian education system. English language teaching in the Islamic Republic of Iran: Innovations, trends and challenges, (pp.13-18), British Council.
Davari, H., Kheirabadi, R. & Alavi-Moghaddam, S.B. (2018). Representation of National Identity in newly-published English Language Textbooks in the Education System of Iran. National Studies. 75, 98-85. [in Persian]
Dörnyei, Z. (2007). Research Methods in Applied Linguistics: Quantitative, Qualitative, and Mixed Methodologies. Oxford: Oxford University Press.
Farhady, H., Sajadi-Hezaveh, F., & Hedayati, H. (2010). Reflections on foreign language education in Iran. TESL-EJ, 13 (4). Retrieved October 10, 2018, from http://www.tesl-ej.org
Hayati A.M. & Mashhadi, A. (2010). Language planning and language-in-education policy in Iran. Language Problems and Language Planning, 34, 24-42.
Iranmehr, A., Atai, M.R., & Babaii, E. (2018). Evaluation of EAP Programs in Iran: Document Analysis and Expert ‎Perspectives, Applied Research on English Language, 7(2), 139-162.
Janfeshan, K. (2018). Investigating Iranian New Senior High School Book (Vision 1) Based on Book Evaluation Checklist from Kermanshah EFL Teachers' Perspective. Language Related Research. 47, 239-197. [in Persian]
Kaplan, R.B. & Baldauf Jr, R.B. (1997). Language Planning from Practice to Theory. (Vol. 108) Multilingual Matters.
Kaplan, R.B., & Baldauf Jr, R.B. (2005). Language-in-education policy and planning. In E. Hinkel (Ed.) Handbook of Research in Second Language Teaching and Learning (pp. 1013-1034). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Kiany, G. R., Mirhosseini, S. A. and Navidinia, H. (2010). Foreign Language Education Policies in Iran: Pivotal Macro Considerations. Journal of English Language Teaching and Learning. Vol. 53, No. 222, pp. 49-70.
Mirhosseini, S.A., & Khodakarami, S. (2016). Aspects of ‘English language education ‘policies in Iran: ‘Our own beliefs’ or ‘out of who you are’?. Journal of Multicultural Discourses, 11, 283-299.
Shohamy, E. (2006). Language Policy: Hidden Agendas and New Approaches. New York and London: Routledge.
Soodmand-Afshar, H., Ranjbar, N., Yousefi, M., & Afshar, N. (2018). A Qualitative Analysis of Prospect Series and Vision 1 from Intercultural and Metacultural Communicative Competence Perspectives. Quarterly Journal of Measuring and Educational Evaluation Studies. 8(21), 107-139. [in Persian]
Taherkhani, R., Afzali-Mir, S.A., Malmir, A., Mosalsal, A., & Montazeri, Z. (2018). The Study and Review on the New Book: "English for 10th Degree of High School Students" A National Survey. Critical studies in Texts and Programs in Human Sciences .50(7), 91-77. [in Persian]