خلق شخصیت نوظهور در متن زبانی با کمک آمیختگی مفهومی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری زبان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 دانشیار زبان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده
مقاله حاضر سعی دارد با استناد به مفاهیم بنیادین نظریه آمیختگی مفهومی نشان ­دهد چگونه فرایندهای شناختی باعث شکل­گیری و خلق شخصیت­های خیالی "متفاوت" در داستان­های مختلف می­شوند. تببین­های نظریه آمیختگی از جنبه­های خلاقانه معناسازی، می­تواند تفسیری چهارچوب­مند از فرایندهای شناختی درگیر در خلق شخصیت در متن روایی به دست دهد. این مقاله در نظر دارد با بررسی آمیختگی­های شخصیت­های اصلی داستان­های کتاب­های "فارسی خوانداری" دوره ابتدایی (گروه سنی ب و ج) و بازنمایی شبکه آمیختگی برای هر شخصیت، چگونگی "خلاقیت و نوآوری" در خلق "شخصیت­های نوظهور" هر پایه تحصیلی را شناسایی کرده و یک تحلیل شناختی روش­مند از فرایند خلق شخصیت در داستان­های مقطع دبستان به دست دهد و به این پرسش پاسخ دهد که با توجه به اصول حاکم آمیختگی، چه شخصیت­های نوظهوری در داستان­های هر پایه تحصیلی، نسبت به پایه­های قبل و بعد، خلق شده­اند و نویسندگان داستان­های پایه­های اول تا پنجم دبستان، برای این که بتوانند در خلق شخصیت­های نوظهور خود، نسبت به پایه­های قبل و بعد، نوآوری داشته باشند، از نظر شناختی چه ابزاری در اختیار داشته و چه انتخاب­های متفاوتی انجام داده­اند. فرض ما این است که شبکه­های آمیختگی و معنای نوظهور برای شخصیت­ها، در پایه­های اول تا پنجم دبستان، تفاوت آشکاری دارد. یافته­ها نشان می­دهد نویسندگان متن کتاب­های درسی برای خلق شخصیت­های داستان­های خود، فضاهای درونداد متفاوتی را برای هر پایه تحصیلی انتخاب کرده­اند. همچنین با بالا رفتن پایه تحصیلی، فضاهای درونداد انتزاعی­تر و شبکه­های آمیختگی آن­ها پیچیده­تر شده است. نتایج این تحقیق می­­تواند چهارچوبی روش­مند برای تحلیل شناختی فرایند خلق شخصیت در داستان­های کودکان به دست دهد.


کلیدواژه‌ها

موضوعات


• Alonso, P. (2003). Conceptual integration as a source of discourse coherence: A theoretical approach with some examples from William Boyd's My Girl in SkinTight Jeans. Atlantis. 25(2), 13-24.
• Ardebili, L., Barekat, B., Rowshan, B., & Mohammad ebrahimi, Z. (2015). Text coherence as determined by conceptual blending theory. Language Related Research. 6 (5), 27-47. [In Persian].
• Coulson, S. & Oakley, T. (2000). Special issue on conceptual blending. Cognitive Linguistics.11(3/4). 175–360.
• Dancygier, B. (2012). The language of stories: A cognitive approach. Cambridge: Cambridge University Press.
• Evans, V. & Green, M. (2006). Cognitive linguistics: An introduction. Edinburg University Press.
• Farsi for the first level of primary school (2015), 5th ed. Tehran: Directorate General for Supervision of Publication and Distribution of Educational Materials. [In Persian].
• Farsi Khandari for the fifth level of primary school (2015), 1st ed. Tehran: Directorate General for Supervision of Publication and Distribution of Educational Materials.[In Persian].
• Farsi Khandari for the fourth level of primary school (2015), 2nd ed. Tehran: Directorate General for Supervision of Publication and Distribution of Educational Materials. [In Persian].
• Farsi Khandari for the second level of primary school (2015), 4th ed. Tehran: Directorate General for Supervision of Publication and Distribution of Educational Materials. [In Persian].
• Farsi Khandari for the third level of primary school (2015), 3rd ed. Tehran: Directorate General for Supervision of Publication and Distribution of Educational Materials. [In Persian].
• Fauconnier, G. & Turner ,M. (2001). Conceptual integration networks. Cognitive science, 22, 133-187.
• Fauconnier, G. & Turner, M. (2002). The way we think: Conceptual blending and the mind’s hidden complexities. New York: Basic Books.
• Fauconnier, G. & Turner, M. (2008). Rethinking metaphor. In R. Gibbs (ed.), Cambridge handbook of metaphor and thought (pp. 53-66). New York: Cambridge University Press.
• Fauconnier, G. (1997). Mappings in thought and language. Cambridge: Cambridge University Press.
• Grady, J. (1999). A typology of motivation for conceptual metaphor: Correlation vs. resemblance. Metaphor in Cognitive Linguistics. Amsterdam: John Benjamins.79–100.
• Hesampour, S. & Sinaii-nobandegani, H. (2015). A study of the interaction of critical thinking components and processes of making meaning in mind in an Iranian Puppet Show. IHCS.19-47 .[In Persian].
• Holloway I. & Wheeler, S. (2010). Qualitative research. 3rd Edition. Chichester, U. K: Blackwell.
• Lakoff, G. & Johnson, M. (1999). Philosophy in the flesh: The embodied mind and its challenge to western thought. New York: Basic Books.
• O’Neill K. & Shultis, R. M. (2007). The Emergence of the Ability to Track a Character’s Mental Perspective in Narrative. Developmental Psychology. Vol. 43(4), 1032–1037.
• Pordel M., Rezaei H. & Rafii, A. (2017). Construction of emergent meaning in blank verse poetry on the basis of the conceptual blending theory. Language Related Research. 8 (3), 43-66. [In Persian].
• Ranjbar, H., Haghdoost, A., Salsali, M., Khoshdel, A., Soleimani, M. & Bahrami, M. (2012). Sampling in qualitative research: A Guide for beginning. Annals of Military and Health Sciences Research. 10 (3), 238 – 250. [In Persian].
• Rubin A. & Babbie, E. (2012). Brooks/Cole Empowerment Series: Essential Research Methods for Social Work. Brooks/Cole Pub Co.
• Sadeghi, L. (2013). The blending of words and image in literary text based on conceptual blending theory. Language Related Research. 4 (3), 75-103 .[In Persian].
• Sweetser E. (1990). Mental spaces in grammar: Conditional constructions. Cambridge: Cambridge University Press.
• Tappen R. M. (2011). Advanced research: From theory to practice. Sudbury, MA: Jones & Bartlett Learning.
• Tuĉan, G. (2013). Cognitive Poetics: Blending Narrative Mental Spaces. Self-Construal and Identity in Short Literary Fiction. Enthymema, 8. 38-55.
• Tuĉan, G. (2016). Conceptual blending in children games as model for a double-scope creative and new learning opportunities. Applying Intercultural Linguistic Competence to Foreign Language Teaching and Learning. 867-877.
• Turner, M. (1996). The literary mind. Oxford: Oxford University Press.
• Turner, M. (2002). The cognitive study of art, language, and literature. Poetics Today, 23(1). 9-20
• Turner, M. (2003). Double-scope stories. Narrative Theory and the Cognitive Sciences, 42. 1-26.
• Turner, M. (2006). Compression and representation. Language and Literature. 15(1), 17–27
• Turner, M. (2007). The way we imagine. Theory of Mind and Literature. 41-62.