تحلیل شناخت سخنگویان فارسی‌زبان در قالب مقوله‌ بندی؛ مقوله‌بندی رده‌ای یا موضوعی؟

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسنده
استادیار گروه زبان‌شناسی، دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده
مقوله‏بندی به­مثابۀ سازمان‏بندی و قرار دادن چیزهای گوناگون، اعم از پدیده‏ها، اشیا، رخدادها و جز آن در گروه‏های مختلف، نوعی عملکرد شناختی در انسان است که بر حسب «رده» مشترک مقوله‏ها یا «روابط» موضوعی میان آن­ها صورت می‏گیرد. پژوهش‏های انجام‏شده نشان می‏دهند که عملکرد شناخت غربی‏ها و آسیایی‏های شرقی به­ویژه چینی‏ها در باب مقوله‏بندی کاملاً متفاوت است؛ بر این اساس، غربی‏ها بر مبنای «مقوله» (مقوله‏بندی رده‏ای) و آسیایی‏های شرقی‏ بر حسب «رابطه» (مقوله‏بندی موضوعی) به دسته‏بندی چیزها می‏پردازند. پژوهش حاضر با انجام دو آزمون در قالب پرسش­نامه‏های تصویری و زبانی درمورد 50 سخنگوی خانم و آقای فارسی‏زبان به ارزیابی و تحلیل عملکرد شناخت آنان پرداخته است. پرسش­نامه تصویری نشان می‏دهد که از مجموع 50 شرکت‏کنندۀ فارسی‏زبان، 70 درصد مقوله‏بندی را بر مبنای «رابطه» انجام داده‏اند؛ پرسش­نامه زبانی نیز نتیجه آزمون تصویری را تأیید می‏کند و نشان‏دهنده آن است که 76 درصد از سخنگویان فارسی‏زبان در جریان مقوله‏بندی، معیار «رابطه» را درنظر ‏گرفته‏اند و درواقع، روی محور هم­نشینی عمل کرده‏اند. بر این اساس، می‏توان چنین نتیجه‏گیری کرد که اولاً عملکرد شناخت در تمامی انسان‏ها یکسان نیست و ثانیاً شناخت فارسی‏زبانان در زمینه مقوله‏بندی روی محور هم­نشینی عمل می‏کند، برخلاف غربی‏ها که در جریان مقوله‏بندی، درواقع دست به «رده‏بندی» می‏زنند و روی محور جانشینی عمل می‏کنند.


کلیدواژه‌ها

موضوعات


Benjafield, J. G. (2007). Cognition (3rd ed.). Oxford: Oxford University Press.
Cohen, H. & Lefebvre, C. (2005). Bridging the category divide. In H. Cohen & C. Lefebvre (eds.), Handbook of Categorization in Cognitive Science. London: Elsevier. pp. 1-15.
Evans, V. (2007). A Glossary of Cognitive Linguistics. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Goddard, C. (2011). Semantic Analysis: A Practical Introduction. Oxford: Oxford University Press.
Hornby, A. S. (2015). Oxford Advanced Learner's Dictionary of Current English (9th ed.). Oxford University Press.
Ji, L. J. & Nisbett, E. R. & Zhang, Z. (2004). Is it culture or is it language? Examination of language effects in cross-cultural research on categorization. Journal of Personality and Social Psychology, vol. 87, No. 1, pp. 57-65.
Ji, L. J. & Yap, S. (2016). Culture and cognition. Current Opinion in Psychology, 8, pp. 105-111.
Lakoff, J. (1987). Women, Fire and Dangerous Things, What Categories Reveal about the Mind. Chicago and London: Chicago University Press.
Lakoff, J. & Johnson, M. (1999). Philosophy in the Flesh; The Embodied Mind and its Challenge to Western Thought. New York: Basic Books.
Mandler, J. M. (2004). The Foundation of Mind: Origins of Conceptual Thought. Oxford: Oxford University Press.
Markman, E., & Hutchinson, J. (1984). Children’s sensitivity to constraints on word meaning: Taxonomic versus thematic relations. Cognitive Psychology, 16, pp. 1–27.
Menary, R. (2007). Cognitive Integration; Mind and Cognition Unbounded. London: Palgrave Macmillan.
Nisbett, R. E. (2003). The Geography of Thought; How Asian and Westerns Think Differently… and Why. New York: The Free Press.
Nisbett, R. E., Peng, K., Choi, I., & Norenzayan, A. (2001). Culture and systems of thought: Holistic versus analytic cognition. Psychological Review, 108, pp. 291–310.
Papalia. D. (2008). Child’s World: Infancy Through Adolescence. S. 1.: Mcgraw-Hill.
Rosch, E. & Mervis, C. B. (1975). Cognitive representations of semantic categories. Journal of Experimental Psychology: General 104, pp. 192-233.
Smiley, S. S., & Brown, A. L. (1979). Conceptual preference for thematic or taxonomic relations: A nonmonotonic age trend from preschool to old age. Journal of Experimental Child Psychology, 28, pp. 249–257.
Smolensky, P. (1988). On the proper treatment of connectionism. Reprinted in C. Macdonald and G. Macdonald (eds.), Connectionism: Debates on Psychological Explanation. Oxford: Blackwell. pp. 28–89.
Smolensky, P. (1995). Constituent structure and explanation in an integrated connectionist/symbolic cognitive architecture. In C. Macdonald and G. Macdonald (eds.), Connectionism: Debates on Psychological Explanation. Oxford: Blackwell. pp. 223–290.
Taylor, J. R. (1995). Linguistic Categorization. Prototypes in Linguistic Theory. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press.
Vygotsky, L. S. (1962). Thought and language. Cambridge, MA: MIT Press.
Wittgenstein, L. (1953). Philosophical Investigations. Oxford: Oxford University Press.