یکی از راهبردهای مهم قرآن برای بیان آموزههای خود، داستانپردازی است. قرآن با این شیوۀ ادبی ـ هنری میکوشد تا احساس دینی و شعور انسانی را تحریک کند. ازجمله داستانهای مهم و جذاب قرآن که با غرض تربیتی و تبلیغ ارزشها به تصویر کشیده شده، ماجرای سلیمان نبی و ملکۀ سباست. در جستار پیشرو، با رویکرد نشانه ـ معناشناسانه و با هدف تبیین مفاهیم قرآنی و کاربردی کردن آنها و نیز فهم روش قرآن در تولید گفتمان، ماجرای مذکور معناکاوی میشود. با چنین هدفی، به این پرسش پاسخ میدهد که فرایند شکلگیری معنا چگونه رخ میدهد. ساختار روایت در متن بهگونهای است که کارکرد کنشی، فرایند تولید معنا را کنترل میکند. یافتهها نشان میدهد که کارکرد کنشی حاکم بر این داستان، نظام گفتمانی کنشی را رقم میزند. ماهیت این نظام را رفع بحران معنا (شرک) شکل داده است. در این نظام، راهبرد تصاحب ابژۀ ارزشی جنبۀ عملیاتی و برنامهمداری دارد. سلیمان و کنشیاران وی طی فرایند توانشیـ کنشی و عملیات مرحلهای به ابژه دست یافته و سبائیان را از معنای نخست (شرک و فقدان ایمان) به معنای دوم (توحید و خداپرستی) رساندهاند. به این ترتیب با قدرت نرم سلیمان، نظام سیاسی مبتنی بر شرک در سرزمین سبا به نظام سیاسی مبتنی بر توحید تغییر
• قرآن کریم.
• اشرفی، بتول، گیتی تاکی و محمد بهنامفر (1393). «بررسی خویشکاریها و شخصیتپردازی در داستان حضرت سلیمان بر اساس نظر پراپ». زبان وادب فارسی. د 67. ش230. صص 25-47.
• ................................. (1394). «تجزیه وتحلیل داستان حضرت یوسف در قرآن کریم بر اساس نظریه پراپ و گریماس». جستارهای زبانی. دوره 6. شماره 7. صص 33-52.
• اکبریزاده، فاطمه و مرضیه محصص (1396). «نشانهـمعناشناختی گفتمان تبلیغی موسی». جستارهای زبانی. دوره 8. شماره 5. صص 293-318.
• پراندوجی، نعیمه و ناهید نصیحت (1397). «نشانه ـ معناشناسی فرایند تنش در ایمان آورده ملکۀ سبا». جستارهای زبانی. د 9. ش 3. صص 35-61.
• جزایری، نعمت الله بن عبدالله (1381). النور المبین فی قصص الأنبیاء و المرسلین. تصحیح احمد سیاح. ترجمۀ فاطمه مشایخ. تهران. فرحان.
• حمد، رجاء محسن (2016). «الإتساق و أثره فی التماسک النصی فی الخطاب القرآنی "قراءة دلالیة فی قصة النبی سلیمان"». مجلة الکلیة الاسلامیة الجامعة. النجف الأشرف. د 2. ش 41. صص 287-317.
• حیدری، مرتضی (1395). «تحلیل ریختشناسی قصه سلیمان در ترجمه تفسیر طبری». فصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فارسی. ش 41. صص 1-30.
• خدادادی، فضلالله و سیدعلی قاسمزاده (1397). «رویکرد گفتمان کنشی القایی در ادبیات داستانی». جستارهای زبانی. د 9. ش 6. صص 25-47.
• داودی مقدم، فریده (1392). «تحلیل نشانه ـ معناشناسی گفتمان در قصۀ یوسف». آموزههای قرآنی. ش 20. صص 175-192.
• سیاوشی، صابره (1398). «بررسی فرایند معنایی در داستان ذوالقرنین در قرآن کریم». ادب عربی. د11. ش2. صص 253-272.
• شبدینی، محمد (1390). «قدرت نرم سلیمان نبی در دعوت ملکۀ سبا به ایمان». حصون. ش 29. صص 49-56.
• شرفی، محمدرضا؛ خسروی. محمدرضا و شیوا کیانی (1389). «بازشناسی ارزشهای مهم مدیریتی در زندگی حضرت سلیمان». آموزههای قرآنی، ش 12. صص 117-137.
• شعیری، حمیدرضا (1385). تجزیه و تحلیل نشانه ـ معناشناختی گفتمان. تهران. سمت.
• ................................. (1388). مبانی معناشناسی نوین. چاپ دوم. تهران. سمت.
• ................................. (1395)، نشانه ـ معناشناسی ادبیات، نظریه و روش تحلیل گفتمان ادبی. تهران. دانشگاه تربیت مدرس.
• ،................................ و ترانه وفایی (1388). ققنوس راهی به نشانه ـ معناشناسی سیال. تهران. شرکت انشارات علمی و فرهنگی.
• شیخ صدوق، محمد بن علی ابن بابویه (1377). خصال ج1. تهران. کتابچی.
• صحرایی، قاسم (1387). «تصویر سلیمان نبی در کتب آسمانی و مقایسۀ آن با تصویر سلیمان در ادبیات فارسی تا قرن هشتم». بهار ادب. د 1. ش 2. صص 124-141.
• صدقی، حامد و فاطمه گنجخانلو (1395). « تحلیل ساختار روایی داستان حضرت سلیمان و ملکه سبا بر پایه الگوی روایی گریماس». پژوهشهای ادبی ـ قرآنی. د 4. ش3. صص 23-46.
• طباطبایی، محمدحسین (1370). تفسیر المیزان. ج 15. ترجمۀ سید محمدباقر موسوی همدانی. تهران. مرکز فرهنگی رجاء.
• عباسی، علی و هانیه یارمند (1390). «عبور از مربع معنایی به مربع تنشی: بررسی نشانه ـ معناشناختی ماهی سیاه کوچولو». پژوهشهای زبان و ادبیات تطبیقی. د 2. ش 2. صص 147-172
• عمادزاده، حسین (1383). تاریخ انبیاء از آدم تا خاتم و قصص قرآن. چاپ دوم. تهران. اسلام
• فلاح، ابراهیم و سجاد شفیعپور (1398). «تحلیل روایت موسی و سامری بر پایه نشانه ـ معناشناسی گفتمانی». جستارهای زبانی. د 10. ش 1.
• مکارم شیرازی، ناصر (1381). برگزیده تفسیر نمونه. ج 3. تحقیق احمد علی بابایی. چاپ یازدهم. تهران. دارالکتب الاسلامیه.
• نصیحت، ناهید و کبری روشنفکر، خلیل پروینی و فرامرز میرزایی (1392). «بررسی نشانه ـ معناشناختی ساختار روایی داستان کوتاه لقاء فی لحظة رحیل». جستارهای زبانی. د 4. ش 2. صص 199-220
• یمنی، محمد (1404). الأنباء عن دولة بلقیس و سبأ. تحقیق حسن حبش. صعده. مکتبة الیمن الکبری.
• Dumezil, G. (1988). Manipulatoire. Paris: Editions de Minuit.
• Fontanille, J. (1998). Sémiotique du discourse. Limoges: PULIM
نصیحت,ناهید , باغبانی,رضوان و سیاوشی,صابره . (1400). شکلگیری معنا و دستیابی به «ارزش» در داستان سلیمان نبی و ملکۀ سبا. جستارهای زبانی, 12(1), 81-107. doi: 10.29252/LRR.12.1.3
MLA
نصیحت,ناهید , باغبانی,رضوان , و سیاوشی,صابره . "شکلگیری معنا و دستیابی به «ارزش» در داستان سلیمان نبی و ملکۀ سبا", جستارهای زبانی, 12, 1, 1400, 81-107. doi: 10.29252/LRR.12.1.3
HARVARD
نصیحت,ناهید,باغبانی,رضوان,سیاوشی,صابره. (1400). 'شکلگیری معنا و دستیابی به «ارزش» در داستان سلیمان نبی و ملکۀ سبا', جستارهای زبانی, 12(1), pp. 81-107. doi: 10.29252/LRR.12.1.3
CHICAGO
ناهید نصیحت, رضوان باغبانی و صابره سیاوشی, "شکلگیری معنا و دستیابی به «ارزش» در داستان سلیمان نبی و ملکۀ سبا," جستارهای زبانی, 12 1 (1400): 81-107, doi: 10.29252/LRR.12.1.3
VANCOUVER
نصیحت,ناهید,باغبانی,رضوان,سیاوشی,صابره. شکلگیری معنا و دستیابی به «ارزش» در داستان سلیمان نبی و ملکۀ سبا. جستارهای زبانی, 1400; 12(1): 81-107. doi: 10.29252/LRR.12.1.3