خودمختاری در یادگیری زبان دوم: ادراک فارسی‌آموزان از مسئولیت‌ها، توانایی‌ها و انگیزه‌‌‌ها

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشیار گروه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، دانشگاه بین‌‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
2 دانش‌آموختۀ کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.
چکیده
زبان­آموزان برای یادگیری زبان فارسی در دانشگاه­ها مدت زمان کوتاهی را می­گذرانند و در این مدت باید به­طور چشمگیری بر زبان تسلط یابند. آموزش زبان­های دوم در سال­های اخیر، از محیط آموزشی مدرس­محور به محیط آموزشی یادگیرنده­محور تغییر یافته­ است تا زبان­آموزان یادگیری خویش را در اختیار گیرند و به خودمختاری دست یابند. در این راستا، پژوهش حاضر میزان آمادگی فارسی­آموزان غیرایرانی را برای خودمختار بودن بررسی می­کند. شرکت­کنندگان شامل 155 تن از فارسی­آموزان سطح تکمیلی هستند. برای جمع­آوری داده­ها، از پرسش­نامۀ تامر (2013) بهره گرفته شده است که دارای چهار بخش مسئولیت­ها، توانایی­ها، انگیزه و فعالیت­های درون و بیرون کلاس است. در پایان پرسش­نامه بخشی با عنوان بازپاسخ برای فارسی­آموزان درنظر گرفته شده است. پاسخ­های فارسی­آموزان حاکی از نوعی تضاد میان بخش مسئولیت­ها با بخش توانایی­ها، انگیزه و فعالیت­های درون و بیرون کلاس است. یافته­ها نشان می­دهد که با وجود آنکه فارسی­آموزان خود را از توانایی و انگیزۀ لازم جهت یادگیری خودمختارانۀ زبان فارسی بهره­مند می­دانند و خود را در انجام فعالیت­های درون و بیرون کلاس فعال می­دانند، اما بیشتر مسئولیت یادگیری را متوجه مدرسان

می­کنند. علاوه بر این، بررسی­های آماری نشان­دهندۀ رابطۀ معکوس و معنا­داری میان ادراک فارسی‌آموزان از مسئولیت­ها و فعالیت­های درون کلاس است. از جهت دیگر، میان توانایی­های

فارسی­آموزان با انگیزه و فعالیت­های درون و بیرون کلاس و همچنین میان انگیزه با فعالیت­های درون و بیرون کلاس رابطۀ مستقیم و معنا­داری دیده می­شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Reference :
1. Benson, P. (2011). Teaching and researching autonomy (2nd ed.). Harlow, United Kingdom: Pearson Education.
2. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York, NY: Plenum Press.
3. Dickinson, L. (1993). ‘Talking Shop: aspects of autonomous learning’. ELT Journal, 47 (4), 330-336.
4. Dickinson, L. (1995). ‘Autonomy and motivation: A literature review’. System, 23 (2), 165-174.
5. Dörnyei, Z. (2005). The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. New Jersey, NJ: Lawrence Erlbaum Association Inc.
6. Dörnyei, Z., & Ushioda, E. (2011). Teaching and researching motivation (2nd ed.). Harlow, UK: Pearson Education.
7. Ellis, R. (2015). Understanding second language acquisition (2nd ed.). Oxford, UK: Oxford University Press.
8. Hedge, T. (2008). Teaching and learning in the language classroom. Oxford, England: Oxford University press.
9. Jing, H., & Benson, P. (2013). ‘Autonomy, agency and identity in foreign and second language education’. Chinese Journal of Applied Linguistics, 36(1), 7-28.
10. Lamb, T. (2008). ‘Learner autonomy and teacher autonomy: Synthesizing an agenda’. In T. Lamb, & H. Reinders (Eds.), Learner and Teacher Autonomy: Concepts, Realities and Responses (pp. 269-284). Amsterdam, Netherlands: John Benjamins.
11. Lamb, T. (2017). ‘Knowledge about language and learner autonomy’. In J. Cenoz, D. Gorter, & S. May (Eds.), Language Awareness and Multilingualism (3rd ed.) (pp. 173-186). Cham, Switzerland: Springer.
12. Little, D. (2007). ‘Language learner autonomy: Some fundamental considerations revisited’. Innovation in Language Learning and Teaching, 1(1), 14-29.
13. Littlewood, W. (1996). ‘Autonomy: An anatomy and framework’. System, 24 (4), 427-435.
14. Noels, K. A., Pelletier, L. G., Clément, R., & Vallerand, R. J. (2000). ‘Why are you learning a second language? Motivational orientations and self-determination theory’. Language Learning, 50 (1), 57-85.
15. Richards, J. C., Schmidt, R. (2010). Longman dictionary of language teaching and applied linguistics (4th ed.). Harlow, UK: Pearson Education.
16. Riihimäki, J. (2013). ‘Autonomous language learning in EFL-classrooms in Finland: A descriptive study’ (Master’s thesis, University of Jyväskylä, Jyväskylä, Finland). Retrieved from https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41970
17. Sella, L. (2014). ‘A study on autonomy and its influencing factors in adult language learners’ (Master’s thesis, Ca’Foscari University of Venice, Venice, Italy). Retrieved from http://dspace.unive.it/handle/10579/5424
18. Sinclair, B. (2008). ‘Negotiating pathways towards teacher and learner autonomy’. In T. Lamb, & H. Reinders (Eds.), Learner and Teacher Autonomy: Concepts, Realities and Responses (pp. 237-266). Amsterdam, Netherlands: John Benjamins.
19. Spratt, M., Humphreys, G., & Chan, V. (2002). ‘Autonomy and motivation: Which comes first?’ Language Teaching Research, 6 (3), 245-266.
20. Tamer, O. (2013). ‘A Dissertation on Students’ Readiness for Autonomous Learning of English as a Foreign Language’ (Master’s thesis, University of Sunderland, Sunderland, England). Retrieved from http://www.awej.org/index.php/theses-dissertations/341-omer-tamer
21. Trebbi, T. (2008). ‘Freedom – a prerequisite for learner autonomy?’ In T. Lamb, & H. Reinders (Eds.), Learner and Teacher Autonomy: Concepts, Realities and Responses (pp. 33-46). Amsterdam, Netherlands: John Benjamins.
22. Üstünlüoğlu, E. (2009). ‘Autonomy in language learning: Do students take responsibility for their learning? Journal of Theory and Practice in Education, 5 (2), 148-169.