ارزشیابی برون‌دادهای نظام متوسطۀ کشور از منظر مهارت‌های زبانی و ادبی

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسنده
استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، تهران، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر برای تحلیل وضعیت مهارت‌های زبانی و ادبی برون‌دادهای نظام متوسطه کشور، شامل دانش‌آموختگان پایۀ دوازدهم انجام شده است. براساس پرسش‌های پژوهش مهارت‌های خواندن، نوشتن، شنیدن و سخن‌ گفتن دانش‌آموختگان و تأثیر متغیر جنس و رشته از طریق نمونه‌گیری هدفمند در هفت مرکز استان شامل آذربایجان شرقی، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران، فارس، یزد و مرکزی، در سال تحصیلی 1396 ـ 1397، با نمونۀ آماری 282 پسر و 327 دختر در سه رشتۀ تحصیلی انسانی، تجربی، ریاضی بررسی شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد دانش‌آموختگان در هیچ ‌یک از مهارت‌ها به امتیاز سطح تسلط در مهارت‌های زبانی دست نیافته‌اند. با این ‌حال، دستِ‌کم در سه مهارت نوشتن، شنیدن و سخن ‌گفتن موفق به دریافت امتیاز کمینه و عبور از سطح ناتوانی شده‌اند. همچنین، دختران در تمامی مهارت‌های چهارگانه امتیاز بالاتری کسب کرده‌‌اند و تفاوت امتیاز آن­ها با گروه پسران معنادار بوده است. از نظر رشته‌های تحصیلی، در رشته انسانی بیشترین امتیاز مربوط به مهارت سخن‌ گفتن و با فاصله‌ای اندک، مهارت نوشتن بوده است. در رشته‌های تجربی و ریاضی بیشترین امتیاز به مهارت نوشتن تعلق یافته است. اختلاف نتایج در مهارت‌های خواندن و نوشتن برای رشته‌های انسانی در مقایسه با رشته‌های تجربی و ریاضی معنادار بوده است، در حالی ‌که بیشترین توجه ساختار آموزشی بر مهارت خواندن است، نتایج حاصل نشان می‌دهد که در تمامی رشته‌های تحصیلی پایین‌ترین امتیاز مربوط به مهارت خواندن بوده است. واکاوی نتایج ارزشیابی بیانگر آن است که دستیابی، حتی به کم­ترین سطح تسلط در مهارت‌های زبانی و ادبی برای دانش‌آموختگان ممکن نشده و سیاست‌های آموزش زبان و ادبیات فارسی در مدارس با موفقیت همراه نبوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


• Abbasi Z., Daneshgar M., Khosravi A. (2020). “Analyzing Reading Problems of Senior High School Graduates in Tehran Based on AMZA Test Data (Regarding their Gender and Major)”. Language Related Research. No.54 [In Persian].
• Abbassian, Shahnaz (1994). Investigating the placement of essay lessons from the perspective of third grade junior students and junior high school teachers. Research Project. Ministry of Education.
• Ameri, A & Pourniksefat, Z. (2017). “Investigating Editing and Revision Processes Involved in Writing Different Text Genres”. foreign language researchJournal . No.7. [In Persian].
• Armand, M. (2018). Comparative Studies in Curriculum: A Study of the Educational System and Curriculum of the World. Tehran: Abizh. [In Persian].
• Bazargan, A. (2012). Educational evaluation. Tehran: SAMT. [In Persian].
• Danay Tousi, M. (2012). Composition Teaching in Secondary School Education, Evidence from Several Leading Countries, Learners and Iran. Articles from the Seventh International Conference on Persian Language and Literature. [In Persian].
• Daneshgar, M. (2016). Evaluation of Language Skills Literary abilities of Graduates of Secondary education in Tehran. No. 91002219. Iran National Science Foundation.
• Daneshgar, M. (2017). “Literary and Lingual Skills Evaluation (Case Study: Tehran Secondary School Students)”. Language Related Research. No.36 [In Persian].
• Daneshgar. M., et. Al. (2017). “Evaluation of Writing Proficiency among Graduates of Secondary School: the Case Study of Tehran”. Literary Research. No.55. [In Persian].
• Elhampour, H. (2005). “Problems of Persian essay lessons in Khuzestan guidance school”. Educational Sciences and Psychology. No. 2. [In Persian].
• Ennaji , Moha (2005). Multilingualism, cultural identity, and education in Morocco. New York: Springer.
• Faramarzi, S., et. Al. (2011). “The Effects of Language-Experience Approach Based-intervention on writing expression of students”. New Educational Approaches. No.14. [In Persian].
• Ghonsooly, B. (2010). Development and validation of a Persian proficiency test. Research in Contemporary World Literature. No.57 . [In Persian].
• Haghshenas, M (2005). ‘The role of language and literature in scientific advancement’. Journal of Literature and Human Sciences Faculty of Tehran University. No.173. [In Persian].
• Idris, F., et. Al. (2012) "The role of education in shaping youth’s national identity". Procedia - Social and Behavioral Sciences. October 2012. No.59.
• Kabiri, M., et. Al. (2017). Findings of the Pirls study 2016. Tehran: Madrese. [In Persian].
• Khosravi, A. (2018). Evaluation of AMZA Test (reading skill) and its comparison with the NAEP test and analysis of pre-university students reading problems in Tehran in the academic year 2013-14. MA Thesis in Persian Language and Literature. Tarbiat Modares University.[In Persian].
• Kian, M., et. Al. (2018). “The pathology of the curriculum of the sixth grade of the elementary school”. Educational and scholastic studies. No.18. [In Persian].
• Kim, H.J. (2004). “National identity in Korean Curriculum”. Canadian Social Studies. 38(3). (https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1073922.pdf) 2019.10.15
• Mousavi, M. (2019). Evaluation of AMZA Test (Writing skill) and its comparison with the NAEP test and analysis of pre-university students writing problems in Tehran in the academic year 2013-14. MA Thesis in Persian Language and Literature. Tarbiat Modares University.[In Persian].
• Pasha Shareefee H. & Z. Daneshpajooh (2004). “National assessment of achievement in Farsi language”. Quarterly Journal of Education. No. 79. [In Persian].
• Persian Language and Literature Secondary school curriculum guide (2007). Tehran: Office of Planning and writing textbooks. [In Persian].
• Persian language1 (2014). Tehran: Iran Textbook Publishing Company [In Persian].
• Persian language2 (2014). Tehran: Iran Textbook Publishing Company [In Persian].
• Persian language3 (2014). Tehran: Iran Textbook Publishing Company [In Persian].
• Persian literature1 (2014). Tehran: Iran Textbook Publishing Company [In Persian].
• Persian literature2 (2014). Tehran: Iran Textbook Publishing Company [In Persian].
• Persian literature3 (2014). Tehran: Iran Textbook Publishing Company [In Persian].
• Sahraei, R. & Shahbaz, M. (2013). “Content Analysis of Selected Sources of Teaching Persian based on the Neil Anderson's Model”. JTPSOL. No.2. [In Persian].
• Smith, T. & Jarkko, L. (1998). National Pride: A Cross-national Analysis. Report No. 19. University of Chicago. The national science Foundation. (https://pdfs.semanticscholar.org) 2019.10.15
• Soltani, S. (2010). Investigation of cohesion tools in reading elementary school books and comparing them with those of fifth grade students. MA Thesis. Tehran: Payame Noor University [In Persian].
• Taghiyan, H., et. Al. (2018). “Developing a Reading Test for Sixth Grade Students Using Cognitive Diagnostic Assessment Model”. JTPSOL. No.15. [In Persian].