Investigating Spatial Typology in Malakout by Bahram Sadeghi: A semiotic Approach.

Document Type : مقالات علمی پژوهشی

Authors
1 Assistant Professor of Persian Language and Literature, Payame Noor University, Tehran
2 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Islamic Azad University, East Tehran Branch, Tehran, Iran
Abstract
One element of the creation of meaning in fiction is the place element. In order for the author to be able to use the element of place as an important tool to construct and reinforce the intended meaning, he reduces the reference and objective meaning of place. Abstract places can be important in some literary genres due to their imaginative and transcendental nature. This article seeks to examine the types of places depicted in the Malakout novel by Bahram Sadeghi in a descriptive-analytical way and with a semiotic-semantic approach. Then, while classifying these places, we will try to answer this question that how much the place element has served to induce the author's intended meanings. The results of this research show that Bahram Sadeghi in his novel has recreated the myth of creation in a creative way and implicitly represents the desperate atmosphere of society in the post-coup period of 28 August 1332 in the mentioned myth. To achieve this goal, he paid special attention to the element of place and Therefore, by using scary and imaginary spaces and by using all kinds of narrative, phenomenal, spiral and transcendental places, it has portrayed the failure, despair and hopelessness of the society.

Keywords

Subjects


- الیاده، میرچا (1393). نمادپردازی، امر قدسی و هنرها، ترجمة مانی صالحی علامه، تهران: انتشارات نیلوفر.
- تسلیمی، علی (1383). گزاره‌هایی در ادبیات معاصر ایران (داستان)، تهران: اختران.
رستمی‌پور، سمیه و فاطمه خان‌محمدی (1398). تحلیل فضا – زمان در فضای متنی رمان دگرگونی با تأکید بر گفتمان جغرافیایی، جستارهای زبانی، دورة 10، شمارة 3، صص 69-47.
- رضایی، رضا و ارسلان گل‌فام و فردوس آقاگل‌زاده (1396). «تحلیل نشانه – معناشناختی استعلای مکان در داستان کوتاه بزرگ‌بانوی روح من»، روایت‌شناسی، شمارة 1، صص 102-85.
- ساسانی، فرهاد (1391). نشانه‌شناسی مکان، تهران: سخن.
- سیدهاشمی، سید محمداسماعیل (1385). «زمان و مکان در منظومة معرفت‌شناختی کانت»، آینة معرفت، شمارة 9، صص 124-101.
- شعیری، حمیدرضا (1397). نشانه – معناشناسی دیداری، تهران: سخن.
- -----، -------- (1391). «نوع‌شناسی مکان و نقش آن در تولید و تهدید معنا»، مجموعه‌مقالات نشانه‌شناسی مکان، به کوشش فرهاد ساسانی، تهران: سخن.
- -----، -------- (1398). مقدمة کتاب نقصان معنا، نویسنده: آلژیداس ژولین گرماس، ترجمة حمیدرضا شعیری، تهران: خاموش.
- صادقی، بهرام (1351). ملکوت، تهران: کتاب زمان.
- قبادی، حسینعلی و سعید بزرگ بیگدلی و محمد علیجانی (1393). «تحلیل اسطوره‌ای یکلیا و تنهایی تو و ملکوت با نگاه به تأثیر کودتای 28 مرداد در بازتاب اسطوره‌ها»، متن‌پژوهی ادبی، شمارة 60، صص 50-25.
- کنعانی، ابراهیم (1398). «کارکرد گفتمانی مکان در شب سهراب‌کُشان بیژن نجدی، زبان و ادبیات فارسی، شمارة 31، صص 177-151.
- معین، مرتضی بابک (1396). ابعاد گمشدة معنا در نشانه‌شناسی روایی کلاسیک؛ نظان معنایی تطبیق یا رقص در تعامل، تهران: علمی و فرهنگی.
- ---، ---------- (1398). «تحلیل چهار نظام زبانی فضایی با تکیه بر نظام‌های معنایی تعاملی اریک لاندوفسکی»، جستارهای زبانی، دورة 10، شمارة 5، صص 72-49.
- میرعابدینی، حسن (1387)). صدسال داستان‌نویسی در ایران، تهران: چشمه.
- هومر، شون (1388). ژاک لاکان، ترجمة محمدعلی جعفری و محمدابراهیم طاهایی، تهران: نیلوفر.