بررسی واقعیت روان‌شناختی سلسله‌مراتب گواه‌نمایی در فارسی به هنگام ادراک شنیداری جمله

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی و زبان‌شناسی. دانشگاه آیت‌الله العظمی بروجردی، بروجرد، ایران.
2 دانشیار گروه هنرهای نمایشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
پرسش اصلی این تحقیق واقعیت روان‌شناختی سلسله‌مراتب گواه‌نمایی در فارسی است که از مستقیم (دیداری) شروع می‌شود و به غیرمستقیم (نقل‌قول، استنتاج، استنباط و غیره) ختم می‌شود. در این پژوهش با به‌کارگیری روش تصمیم‌گیری واژگانی بیناحسی سعی ­شده­ است که نحوۀ پردازش جمله‌های حاوی عناصر گواه‌نما با برنامۀ نرم‌افزاری dmdx بررسی­ شود. چارچوب نظری تحقیق مبتنی بر رمزگان چندبخشی/ چندگانه است؛ بدین معنی که نوع حواس درگیر به هنگام درک و تولید زبان در بازنمودهای زبانی مؤثر است. متغیر مستقل نوع گواه‌نما و متغیر وابسته زمان واکنش آزمودنی‌ها به محرک دیداری است. آزمودنی‌ها سی نفر دانشجوی 20 تا 22 ساله بوده‌اند که در دو گروه مرد و زن مرتب شده‌اند. نتیجۀ آزمون این است که در سلسله‌مراتب گواه‌نمایی در فارسی جمله‌های حاوی گواه‌نماهای مستقیم دیداری به‌طور معناداری دیرتر از دیگر انواع آن پردازش می‌شوند و گواه‌نماهای غیرمستقیم از بقیه سریع‌تر. تفاوت معنا‌داری میان زمان پردازش جمله‌های حاوی گواه‌نماهای حسی و غیرحسی دیده می‌شود. توجیه و توضیح این امر را می‌توان در فعال‌شدگی بخش‌های بیشتر در کورتکس به هنگام بازنمود و پردازش تصاویر ذهنی دیداری دانست که علاوه ‌بر «حافظه» به «توجه» بیشتر نیازمند است. این درحالی است که استنتاج به نواحی کم‌تری از لب فرانتال محدود است. نتایج واقعیت روان‌شناختی سلسله‌مراتب گواه‌نمایی فارسی را تأیید می­کند. از حیث بار شناختی تحمیل‌شده بر مغز، می‌توان در یک تقسیم‌بندی کلی گواه‌نماهای فارسی را به دو دسته حسی و غیرحسی دسته‌بندی کرد. هدف از این پژوهش به‌آزمون ­نهادن واقعیت سلسله‌مراتبی است که بیشتر در مبحث گواه‌نمایی ارائه می‌شود. این آزمون به شیوه‌ای تجربی تدوین و ارائه ­شده ­است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


امیدواری، آرزو و ارسلان گلفام. (1396). بررسی گواه نمایی در زبان فارسی: رویکردی رده شناختی. جستارهای زبانی. د 8، ش 1(پیاپی 36). صص 99-79.
مهرابی، معصومه.(1389). بازنمود ذهنی فعل فارسی به هنگام ادراک شنیداری جمله. رساله برای دریافت درجه دکتری. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
Aksu-Koc, A. (1988). The Acquisition of Aspect and Modality: the case of past reference in Turkish. Cambridge: Cambridge University Press.
Alexander, J. D., and L. C. Nygaard.(2008). Reading Voices and Hearing Text: talker –specific auditory imagery in reading. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 34. Pp. 446-459.
Arslan, S., R. Bastiaanse, and C. Felser. (2015). Looking at the Evidence in Visual World: eye- movements reveal how bilingual and monolingual Turkish speakers process grammatical evidentiality. Frontiers in Psychology. V. 6. Pp. 1-13.
Arslan, S., D. D. Kok, and R. Bastiaanse. (2015). Processing Grammatical Evidentiality and Time Reference in Turkish Heritage and Monolingual Speakers. Bilingualism: Language and Cognition 20(3).Pp. 457-472.
Borst, G, and S. M. Kosslyn.( 2008). Visual mental imagery and visual perception: Structural equivalence revealed by scanning processes. Memory & Cognition, 36 (4), 849-862.
Breedlove, J., G. St-Yves, C. Olman, and T. Naselari .(2018). Human brain activity during mental imagery exhibits signatures of inference in a hierarchical generative model. bioRxiv. https://biorxiv.org. Cold Spring Harbor Laboratory.
Cele- Murcia, M. Brintons, and M. A. Snow (2014). Teaching English as a Second or Foreign Language. Boston: National Geographic Learning.
Eerland, A., J. A. A. Engelen, and R. A. Zwaan. (2013). The Influence of Direct and Indirect Speech on Mental Representation. Plos one online journal. V. 8. Issue 6.
Gelder B. D. and J. Vroomen. (1992). Abstract versus modality-specific memory representations in processing auditory and visual speech. Meroory & Cognition
1992, 20 (5), 533-538.
Kurby, C., J. P. Magliano, and D. N. Rapp. (2009). Those Voices in Your Head: Activation of Auditory Images during Reading. Cognition 112. Pp. 457- 461.
Penny, C. G. (1975). Modality effects in short-term verbal memory. Psychological Bulletin, 82, 68-84.
Raney, G. E. (1993). Monitoring Changes in Cognitive Load During Reading: An Event-Related Brain Potential and Reaction Time Analysis. Journal of Experimental Psychology, Learning, Memory, and Cognition. V. 19. No.10. Pp. 51-69.
Rost, M. (2011). Teaching and researching Listening. London: Longman.
Tenpenny, P. (1995). Abstractionist versus episodic theories of repetition priming and word identification. Psychonomic Bulletin & Review 1995.2 (3), 339-363
Thompson, G.(1996). Voices in The Text: Discourse perspectives on Language Reports. Applied linguistics, Vol. 17.No 4. Pp.501-530.
Virtue,S., T. Parrish, and M. Jung-Beeman.(2008). Inferences during Story Comprehension: Cortical Recruitment Affected by Predictability of Events and Working Memory Capacity. Journal of Cognitive Neuroscience 20:12, pp. 2274–2284.
Wainer, H. (1977). Speed vs. Reaction Time as a Measure of Cognitive Performance. Memory and Cognition v.5(2). Pp. 278-280.
Willett,T.(1988). “A Cross-linguistic Survey of the grammaticization of evidentiality” . Studies in Languages 12: 51-97.
Winlove , C. I.P, F. Milton, J. Ranson, J. Fulford, M. MacKisack, F. Macpherson and A. Zeman. (2018). The neural correlates of visual imagery: A co- ordinate-based meta-analysis. Cortex 105.
Yao, B. and C. Scheepers. (2011). Contextual Modulation of Reading Rate for Direct vs. Indirect Speech Quotations. Cognition 121. Pp. 447-453.
Yao, B., P. Belin, and C. Scheepers. (2012). Brain Talks over Boring Quotes: top- down activation of voice-selective areas while listening to monotonous direct speech quotation. Neuroimage 60. Pp. 1832-1842.

Yao, B., P. Belin, and C. Scheepers. (2011). Silent Reading of Direct vs. Indirect Speech Activates Voices-Selective areas in Auditory Cortex. Journal of Cognitive Neuroscience 23: 10, Pp. 3146-3152.
Yao, B. and C. Scheepers. (2015). Inner Voice Experience during Processing of Direct vs. Indirect Speech. Studies in theoretical Psycholinguistics 46. Pp. 287-307.