بررسی اکولوژیک منبع کنترل رفتار دانشجویان ایرانی از منظر نظریۀ سیستم‌های پیچیده و پویا

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران.
2 استادیار گروه زبان‌های خارجی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران.
3 دانشیار گروه زبان‌های خارجی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران.
چکیده
منبع کنترل رفتار نوعی خصیصۀ روان‌شناختی است که به درک افراد از میزان کنترل خویش بر اتفاقات پیرامونشان دلالت دارد و نقش حیاتی در موفقیت یا شکست فرد در جنبه‌های مختلف زندگی ایفا می‌کند. اگرچه منبع کنترل رفتار خصیصه‌ای پایدار نیست، اما تقریباً تمامی مطالعات نسبت‌به آن، دیدگاهی خطی و علت و معلولی داشته‌اند. بنابراین، در این مطالعۀ موردی سعی بر آن شده است که براساس نظریۀ سیستم‌های پیچیده و پویا، منبع کنترل رفتار دانشجویان ایرانی با استفاده از مدل مجموعۀ پویا بررسی شود. جامعۀ آماری تحقیق از 5 دانشجوی یک کلاس زبان عمومی دانشگاه بجنورد تشکیل شده و داده‌های تحقیق طی 7 جلسه از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاری، تکلیف‌سنج، گزارش کلاسی شرکت‌کنندگان و مشاهدات حضوری محقق جمع‌آوری شده است. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از نرم‌افزار MaxQDA تجزیه و تحلیل شده است که درنتیجۀ آن، تعدادی از عوامل درون/ بین‌فردی، محیطی و اجتماعی به‌منزلۀ عوامل اثرگذار بر بیرونی یا درونی بودن منبع کنترل رفتار دانشجویان شناخته شد. با توجه به اینکه بسیاری از روان‌شناسان و محققان معتقدند که منبع کنترل رفتار درونی درمجموع خصیصۀ روانی سالم‌تری است، لذا این مطالعه سعی بر آن دارد تا توصیه‌هایی برای استادان برای کمک به دانشجویان در راستای درونی شدن منبع کنترل رفتار آن‌ها ارائه دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


• تاج بخش، نسیم و همکاران (1396). «نگاهی به مشکلات دانشجویان رشتة مترجمی زبان فرانسه دانشگاه‌های ایران». جستارهای زبانی. د 8. ش 2 (37). صص 195 – 171.
• یعقوبی نژاد، هادی و همکاران (1396). «چشم اندازی تعاملی و پویا از انگیزش زبان دوم در جریان انجام تکالیف در بازه های زمانی مختلف». جستارهای زبانی. د 8. ش 6 (41). صص 137 – 160.‎
• Ashraf, H., &Abtahi, T. (2014). “On the relation of locus of control, social and cultural capital and oral proficiency achievement of EFL students.” International Journal of Applied Linguistics and English Literature. 3(2). Pp: 242-247.
• Belous, I. (2012). MaxQDA 11 [Computer software]. Marburg, Germany: Verbi Software.
• Carden, R., Bryant, C., & Moss, R. (2004). “Locus of control, test anxiety, academic procrastination, and achievement among college students.” Psychological Reports. 95(2). Pp: 581-582.
• Corbin, J., & Strauss, A. (2014). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage publications.
• Dilmac, B., Hamarta, E., & Arsalan, C. (2009). “Analyzing the trait anxiety and locus of control diverse Baccalaureate nursing students.” Nursing Education Perspectives. 30(5). Pp: 290-294.
• Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics: Quantitative, qualitative, and mixed methodologies. Oxford: Oxford University Press.
• Duttweiler, P. C. (1984). “The internal control index: A newly developed measure of locus of control.” Educational and Psychological Measurement. 44(2). Pp: 209-221.
• Fakeye, D. O. (2011). “Locus of control as a correlate of achievement in English as a second language in Ibadan.” Journal of International Social Research. 4(17). Pp: 546-552.
• Gardner, R. C., Masgoret, A. M., Tennant, J., &Mihic, L. (2004). “Integrative motivation: Changes during a year‐long intermediate‐level language course.” Language Learning. 54(1). Pp: 1-34.
• Ghonsooli, B., &Elahi, M. (2010). “Validating locus of control questionnaire and examining its relation to General English (GE) achievement.” The Journal of Teaching Language Skills. 2(1). Pp: 117-143.
• Ghonsooly, B., &Elahi, M. (2011). “On the relation of locus of control and L2 reading and writing achievement.” English Language Teaching. 4(4). Pp: 234-244.
• Ghonsooly, B., &Moharer, A. (2012). “Examining the relationship between translation students’ locus of control and their translation achievement.” International Journal of Linguistics. 4(2). Pp: 244-259.
• Heidari, F., &Khorasaniha, N. (2013). “Delving into the relationship between LOC, MI, and reading proficiency.” Journal of Language Teaching & Research. 4(1). Pp: 89-96.
• Hiver, P., & Al‐Hoorie, A. H. (2016). “A dynamic ensemble for second language research: Putting complexity theory into practice.” The Modern Language Journal. 100(4). Pp: 741-756.
• Jarvis, M. (2005). The psychology of effective learning and teaching. Nelson Thornes.
• Larsen-Freeman, D. (1997). “Chaos/complexity science and second language acquisition.” Applied Linguistics. 18(2). Pp: 141-165.
• Larsen-Freeman, D. (2016). “Classroom-oriented research from a complex systems perspective.” Studies in Second Language Learning and Teaching. 6(3). Pp: 377-393.
• Lowie, W. M., & Verspoor, M. H. (2019). “Individual differences and the ergodicity problem.” Language Learning. 69(1). Pp: 184-206.
• Mercer, S. (2011). “Language learner self-concept: Complexity, continuity and change.” System. 39(3). Pp: 335-346.
• Peek, R. (2016). “Exploring learner autonomy: language learning locus of control in multilinguals.” International Journal of Multilingualism. 13(2). Pp: 230-248.
• Rahimi, A., &Bigdeli, R. A. (2014). “The relationship between locus of control and vocabulary learning strategies of Iranian EFL learners.” International Journal of Linguistics and Communication. 2(2). Pp: 165-175.
• Rinn, A., Boazman, J., Jackson, A., & Barrio, B. (2014). “Locus of control, academic self-concept, and academic dishonesty among high ability college students.” Journal of the Scholarship of Teaching and Learning. 14(4). Pp: 88-114.
• Rotter, J. B. (1954). Social learning and clinical psychology. New York: Prentice Hall.
• Rotter, J. B. (1966). “Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement.” Psychological Monographs: General and Applied. 80(1). Pp: 1-28.
• Shapiro Jr, D. H., Schwartz, C. E., &Astin, J. A. (1996). “Controlling ourselves, controlling our world: Psychology's role in understanding positive and negative consequences of seeking and gaining control.” American Psychologist. 51(12). Pp: 1213-1230.
• Tajbakhsh N.; Letafati, R. & Djalili Marand, N. (2017). “A glimpse of the problems amongst the students of translation in French at the universities of Iran.” Language Related Research. 8(2). Pp: 171-195. [In Persian].
• Waninge, F., Dörnyei, Z., & De Bot, K. (2014). “Motivational dynamics in language learning: Change, stability, and context.” The Modern Language Journal. 98(3). Pp: 704-723.
• Yaghoubinezhad, H., Moinzade, A. & Barati, H. (2018) “An interactive and dynamic perspective of L2 motivation while performing tasks over different timescales.” Language Related Research. 8(6). Pp: 137-160. [In Persian].
• Yazdanpanah, M., Sahragard, R., &Rahimi, A. (2010). “The interplay of locus of control and academic achievement among Iranian English foreign language learners.” Cypriot Journal of Educational Sciences. 5(3). Pp: 181-202.