اثر جنسیت کودک، شغل و تحصیلات والدین، تک‌فرزندی و سبک‌های فرزندپروری بر رشد معناشناسی، نحو و تولید کلمه در کودکان پیش‌دبستانی

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 استادیار گروه مطالعات روان‌شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
2 کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، دانشکدۀ توان‌بخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
3 کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیک، تهران، ایران.
4 دانشجوی کارشناسی ارشد توان‌بخشی شناختی، مؤسسۀ آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران.
چکیده
رشد زبان در کودکان تفاوت‌هایی با هم دارد و عوامل مرتبط با کودک و خانواده ممکن است روی تسهیل یا تضعیف رشد زبان اثر بگذارد. هدف مطالعۀ حاضر، بررسی اثر جنسیت کودک، تعداد فرزندان خانواده، شغل والدین (پدر و مادر)، تحصیلات والدین و سبک‌های فرزندپروری بر روی رشد مؤلفه‌های زبانی (معناشناسی، نحو و تولید کلمه) بود. جامعه شامل کودکان پیش‌دبستانی و خانواده‌هایشان در شهر کرج بودند. از 98 خانواده و کودک نمونه‌گیری انجام شد. آزمون رشد زبانی (نسخۀ سوم) روی کودک اجرا شد و پرسش‌نامۀ اطلاعات جمعیت‌شناختی و پرسش‌نامۀ اقتدار والدگری روی والدین اجرا شد. یافته‌ها نشان داد عملکرد دختران در مؤلفه‌های درکِ نحوی، تکمیل دستوری و استفاده از واژگان ربطی بهتر از پسران بود. تفاوتی بین خانواده‌های تک‌فرزند و چند فرزند در مؤلفه‌های رشد زبانی وجود نداشت. شغل پدر تأثیر معنا‌داری بر روی شاخص‌های رشد زبانی نداشت، اما عملکرد کودکانی که مادرانشان شغل بیرون از خانه داشتند نسبت‌به مادران خانه‌دار، بهتر بود. کودکانی که والدینشان تحصیلات بالاتری داشتند عملکرد بهتری در خرده‌آزمون‌های درک نحو، تکمیل دستوری و استفاده از واژگان ربطی داشتند. به‌علاوه، سبک‌های فرزندپروری مقتدرانه و سهل‌گیر رابطۀ مثبت با رشد نحو و معنا‌شناسی داشتند، در‌ حالی که سبک فرزندپروری مستبدانه رابطۀ منفی با درک نحو و معنا‌شناسی داشت. می‌توان گفت وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی خانواده (به‌صورت خاص سطح تحصیلات والدین و شاغل ‌بودن مادر) و سبک‌های فرزندپروری روی اکتساب زبان کودکان اثرگذار است و توانایی زبانی در حوزۀ معنا‌شناسی و نحو در دختران، در دورۀ پیش‌دبستانی، بهتر از پسران است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


حسن زاده، مینایی.انطباق و هنجاریابی آزمون رشد زبان TOLD-P:3 برای کودکان فارسی زبان تهرانی.. فصلنامه کودکان استثنایی.1380؛1(2):134-119
مینایی، نیک زاد. ساختار عاملی و اعتبار نسخه فارسی پرسش نامه شیوه های فرزندپروری بامریند..‎فصلنامه خانواده پژوهش.1396؛1(13):108-91

Buri, J.R. (1991). Parental authority questionnaire. Journal of personality assessmen;57(1):pp110-9.
Bingham, G. E., Jeon, H. J., Kwon, K. A., & Lim, C. (2017). Parenting styles and home literacy opportunities: Associations with children's oral language skills. Infant and Child Development, 26(5), e2020.
Bornstein, M. H. (2005). Handbook of parenting: Volume I: Children and parenting. Psychology Press.
Buri JR. Parental authority questionnaire. Journal of personality assessment. 1991;57(1):pp110-119.
Cadime, I., Silva, C., Ribeiro, I., & Viana, F. L. (2018). Early lexical development: Do day care attendance and maternal education matter?. First Language, 38(5), pp503-519.
Downey, D. B. (2001). Number of siblings and intellectual development: The resource dilution explanation. American psychologist, pp56(6-7), 497.
Eriksson, M. (2017). The Swedish Communicative Development Inventory III: Parent reports on language in preschool children. International journal of behavioral development, 41(5), pp647-654.
Gibbons, P. (2002). Scaffolding language, scaffolding learning. Portsmouth, NH: Heinemann.
Gleason, J. B., & Ratner, N. B. (1989). The development of language. Columbus, OH: Merrill.
González, V. (2001). The role of socioeconomic and sociocultural factors in language minority children's development: An ecological research view. Bilingual Research Journal, 25(1-2), pp1-30.
Harris, M. (2013). Language experience and early language development: From input to uptake. Psychology Press.
Havron, N., Ramus, F., Heude, B., Forhan, A., Cristia, A., Peyre, H., & EDEN Mother-Child Cohort Study Group. (2019). The effect of older siblings on language development as a function of age difference and sex. Psychological Science, 30(9), pp1333-1343.
Hoff, E. (2006). How social contexts support and shape language development. Developmental review, 26(1), pp55-88.
Jæger, M. M. (2009). Sibship size and educational attainment. A joint test of the confluence model and the resource dilution hypothesis. Research in social stratification and mobility, 27(1), pp1-12.
Khodadady, E., & Hadizadeh, B. (2013). Parenting styles and their relationships with pre-school children’s first language proficiency. American Journal of Scientific Research, 93, pp97-107.
Kidd, E., & Arciuli, J. (2016). Individual differences in statistical learning predict children's comprehension of syntax. Child development, 87(1), pp184-193.
Kalmijn, M., & Van de Werfhorst, H. G. (2016). Sibship size and gendered resource dilution in different societal contexts. PloS one, 11(8). 10.1371/journal.pone.0160953
Lawson, D. W., & Mace, R. (2009). Trade-offs in modern parenting: a longitudinal study of sibling competition for parental care. Evolution and Human Behavior, 30(3), pp170-183.
Long, M. H. (1990). Maturational constraints on language development. Studies in second language acquisition, 12(3), pp251-285.
Lecheile, B. M., Spinrad, T. L., Xu, X., Lopez, J., & Eisenberg, N. (2020). Longitudinal relations among household chaos, SES, and effortful control in the prediction of language skills in early childhood. Developmental Psychology. https://doi.org/10.1037/dev0000896
Newcomer, P.L., & Hammill, D. (2019). The test of language development, TOLD5. Austin, Texas: Empiric Press.
Nolen-Hoeksema, S. (1990). Sex differences in depression. Stanford University Press.
Merz, E. C., Zucker, T. A., Landry, S. H., Williams, J. M., Assel, M., Taylor, H. B., ... & Eisenberg, N. (2015). Parenting predictors of cognitive skills and emotion knowledge in socioeconomically disadvantaged preschoolers. Journal of Experimental Child Psychology, 132, pp14-31.
Madigan, S., Prime, H., Graham, S. A., Rodrigues, M., Anderson, N., Khoury, J., & Jenkins, J. M. (2019). Parenting behavior and child language: a meta-analysis. Pediatrics, 144(4), e20183556.
Mokhtari, K., & Thompson, H. B. (2006). How problems of reading fluency and comprehension are related to difficulties in syntactic awareness skills among fifth graders. Literacy Research and Instruction, 46(1),pp 73-94.
Obradović, J., Yousafzai, A. K., Finch, J. E., & Rasheed, M. A. (2016). Maternal scaffolding and home stimulation: Key mediators of early intervention effects on children’s cognitive development. Developmental psychology, 52(9), 1409.
Peters, W. J., & Matson, J. L. (2018). Communication Disorders. In Handbook of Childhood Psychopathology and Developmental Disabilities Assessment (pp. 313-330). Springer, Cham.
Pancsofar, N., & Vernon-Feagans, L. (2006). Mother and father language input to young children: Contributions to later language development. Journal of Applied Developmental Psychology, 27(6),pp 571-587.
Pancsofar, N., Vernon-Feagans, L., & Family Life Project Investigators. (2010). Fathers’ early contributions to children's language development in families from low-income rural communities. Early childhood research quarterly, 25(4), pp450-463.
Prime, H., Pauker, S., Plamondon, A., Perlman, M., & Jenkins, J. (2014). Sibship size, sibling cognitive sensitivity, and children’s receptive vocabulary. Pediatrics, 133(2), ppe394-e401.
Proctor, C. P., Silverman, R. D., Harring, J. R., & Montecillo, C. (2012). The role of vocabulary depth in predicting reading comprehension among English monolingual and Spanish–English bilingual children in elementary school. Reading and Writing, 25(7), pp1635-1664.
Pungello, E. P., Iruka, I. U., Dotterer, A. M., Mills-Koonce, R., & Reznick, J. S. (2009). The effects of socioeconomic status, race, and parenting on language development in early childhood. Developmental psychology, 45(2), 544.
Rescorla, L., Nyame, J., & Dias, P. (2016). Vocabulary development in European Portuguese: A replication study using the Language Development Survey. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 59(6), pp1484-1490.
Ross, C. E. (2017). Social causes of psychological distress. Routledge.
Strohschein, L., Gauthier, A. H., Campbell, R., & Kleparchuk, C. (2008). Parenting as a dynamic process: A test of the resource dilution hypothesis. Journal of Marriage and Family, 70(3), pp670-683.
Vernon-Feagans, L., Garrett-Peters, P., Willoughby, M., Mills-Koonce, R., & Family Life Project Key Investigators. (2012). Chaos, poverty, and parenting: Predictors of early language development. Early Childhood Research Quarterly, 27(3), pp339-351.