*آقاگل زاده، فردوس (1385) تحلیل گفتمان انتقادی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
*امیرپور، فرزانه. (1397) بررسی الگوی تحلیل گفتمان میشل فوکو و مباحث علم معانی در نامه های عاشقانه چهار منظومه غنایی. فصل نامه متن شناسی ادب فارسی. شماره دوم: دانشگاه اصفهان.
* پاکباز، رویین (1383) دایره المعارف هنر. تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.
* پیپلز، جیمز و بایلی ،گریک (1395). نقاشی، خالکوبی و نقش اندازی بر بدن. برگردان: پرستو جوزانی. مجله اینترنتی انسان شناسی و فرهنگ.
* حسینی، سید ساعد (1390). تاریخ کامل ایلام. تهران: نشر کیهان.
* دلاوری، مونا (1390). بررسی مفاهیم و نقوش وشم ها روی بدن از دیرباز تا کنون در منطقه خوزستان. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه نقاشی. دانشکده هنر و معماری تهران مرکزی. دانشگاه آزاد اسلامی.
* دهخدا، علی اکبر (1377). لغت نامه. جلد ششم. مدخل حرف خ. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
* رضایی، رضا. (1395). نظام روایی گفتمان در ادبیات داستانی معاصر ایران در چارچوب رویکرد نشانه معناشناسی. رساله دکتری رشته زبان شناسی همگانی. تهران. دانشگاه تربیت مدرس.
* سامانی اسلامی، افشین (1389) خالکوبی یا تاتو. http://iranlegalmedicine.blogfa.com
*ساروخانی، باقر. (1372) جامعه شناسی و مسائل ارتباط جمعی. تهران: اطلاعات.
* سبزکار، اسما (1396). مرلوپونتی و روش تحلیل آثار نقاشی. چاپ اول. تهران: هرمس.
* سلیمی، اصغر. (1383) گفتمان در اندیشه فوکو. کیهان فرهنگی. شماره 219. تهران: کیهان.
* شعیری، حمیدرضا (1385). تجزیه و تحلیل نشانه معناشناختی گفتمان. تهران: سمت.
* شعیری، حمیدرضا (1381). مبانی معنا شناسی نوین. تهران: سمت.
* شعیری ، حمید رضا ( 1391). نشانه معناشناسی دیداری. تهران: سخن.
* صاحبی، سیامک (1398). تحلیل نشانه معناشناختی نظام های گفتمانی گلستان سعدی. پایان نامه دکتری رشته زبان شناسی همگانی. تهران. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
*صالحی زاده، عبدالهادی. (1390) درآمدی بر تحلیل گفتمان میشل فوکو. سال دوم، شماره سوم: مجله معرفت فرهنگی اجتماعی.
* صیاد، علیرضا (1395) تعلیم و تربیت تجسد یافته. سال ششم؛ شماره 15. فصلنامه پژوهش هنر: دانشگاه هنر اصفهان.
* عابدینی، گلناز, حیدری، احمد (1396). بررسی تطبیقی نقش اژدها در تاتو ایران و چین. شماره 6. آبان ماه، پژوهش در هنر و علوم انسانی.
* عباسی، علی (1395) نشانه معناشناسی روایی مکتب پاریس. چاپ اول. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
*عضدانلو، حمید. (1380) گفتمان و جامعه. تهران: سمت.
* علوی تبار، هدایت (1385). شگفتی وجود و رسالت فیلسوف از دیدگاه مرلوپونتی. پژوهشنامه ادبیات و علوم انسانی، ش50.
* فاتحی قهفرخی، مهدی (1387). بررسی سیر تحلیلی نقوش وشم در ایران. پایان نامه کارشناسی. دانشکده هنر و معماری تهران مرکزی. دانشگاه آزاد اسلامی.
* فاضلی، محمدتقی؛ حاجیان، سمیرا (1398). بررسی ارتباط بین نقش مایه های عیلامی و نقوش خالکوبی متداول در منطقه خوزستان. پیکره، بهار و تابستان. شماره 15. اهواز: دوفصل نامه دانشکده هنر.
* فرکلاف، نورمن (1379) تحلیل انتقادی گفتمان. ترجمه فاطمه شایسته پیران و دیگران. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه.
* فوکو، میشل (1379) فراسوی ساختگرایی و هرمنوتیک. ترجمه حسین بشیریه. تهران: نشر نی.
* کارمن، تیلور (1390). مرلوپونتی. ترجمه مسعود علیا، تهران: ققنوس.
* گرماس، آلژیرداس ژولین (1398) نقصان معنا. ترجمه و شرح حمیدرضا شعیری. تهران: علم.
* لطفی پور ساعدی، کاظم. (1372) درآمدی بر سخن کاوی. مجله زبان شناسی. دوره 10. شماره 1.
* محسنیان راد، مهدی. (1369) ارتباط شناسی. تهران: سروش.
*مرلوپونتی، موریس (1375). در ستایش فلسفه. ترجمه ستاره هومن. تهران: مرکز.
* معین، بابک (1394). معنا به مثابه تجربه زیسته. چاپ اول. تهران: سخن.
* مولوی بلخی، جلال الدین محمد (1363). مثنوی معنوی. تهران: انتشارات مولی.
References :
-Baldwin, Thomas (2004), Maurice Merleau-Ponty: Basic Writing, Routledge Taylor & Francis Group, London and New York.
- Cuyper, C. & Perez-Cotaps M. L. (2010). Dermatologic Complications with Body Art:
Tattoos, Piercings and Permanent Make up. London: springer.
- Fontanille, J. (1987). Le savoir partagé: sémiotique et théorie de la connaissance chez Marcel Proust (Vol.) .John Benjamins Publishing.
- Fontanile Jaques, Sama et sema: Figres du corps, Paris, Maisonneuve & Larose, 2004.
- Fontanille, J. (Ed.). (1991). Le Discours aspectualisé: actes du colloque" Linguistique et sémiotique I" tenu à l'Université de Limoges du 2 au 4 février 1989 (Vol. 1). John Benjamins Publishing.
- Greimas Algirdas Julien, De l’imperfection, Perigueux, Fanlac, 1987.
-Grene, Marjorie (1993), the Aesthethic Dialogue of Sartre and Merleau-Ponty, Johnson (ed), The Merleau-Ponty Aesthethic Reader, The Northwestern University.
- Grishman, Roman (1964), Persia, from the Origin to Alexander the Great.
-Hillenbrand, Robert. (2000). Persian painting, London.
- Landowski, E. (2004). Passions sans nom: essais de socio-sémiotique III. Presses universitaires de France.
- Merleau-Ponty, M. (1962). Phenomenology of Perception. London: Routledge.
- Merleau-Ponty, M. (1945). Phenomenology de la Perception, Paris, Gallimard.
-Sassure F. de (1981) Msfr. Cite par P. Wunderli. Saussure-Studien…Tubingen.