اثربخشی تدریس مهارت نوشتار براساس روش وارونه بر عملکرد مهارت نوشتاری و خودتنظیمی زبان‌آموزان ایرانی

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
2 استادیار زبان‌شناسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
3 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
چکیده
گسترش تدریجی ابزارها و تکنولوژی‌های خلاقانه در سال‌های اخیر از یک سو و پررنگ‌تر شدن رویکردهای زبان‌‌آموز ـ بنیاد به نسبت رویکرهای معلم ـ بنیاد از سوی دیگر، زمینۀ لازم را برای خلق فرصت‌های جدید جهت بهبود کیفیت آموزش مهیا کرده است. یکی از تازه‌ترین متدهای آموزشیِ زبان‌آموز ـ محور و متکی بر فناوری‌های مدرن، متد وارونه است که توانسته در مدت‌زمان کوتاهی توجه بسیاری از محققان حوزۀ آموزش را به خود جلب کند. پژوهش حاضر درصدد است تا تأثیر برگزاری کلاس‌های آموزش مهارت‌های نگارش را در قالب متد وارونه بر عملکرد نگارشی و نیز میزان خودتنظیمی نگارشی زبان‌آموزان ایرانی ارزیابی کند. بدین منظور، تعداد 48 زبان‌آموز در دو کلاس در دانشگاه آزاد اسلامی به‌منزلۀ شرکت‌کنندگان در این مطالعه انتخاب شده و به‌طور تصادفی به گروه‌های کنترل (تعداد 25 نفر) و آزمایش (تعداد 23 نفر) منصوب شدند. به منظور تحقق اهداف پژوهش زبان‌آموزان گروه کنترل به مدت یک ترم براساس روش‌های معمول آموزش دیدند و در مقابل در گروه آزمایش از روش یادگیری وارونه برای آموزش استفاده شد. علاوه‌براین از یک پرسش‌نامۀ خودتنظیمی نگارشی به همراه دو فعالیت زمان‌بندی‌شده مربوط به مهارت نوشتاری برای جمع‌آوری داده‌های موردنظر بهره گرفته شد. نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که عملکرد زبان‌آموزان گروه آموزش وارونه از ‌نظر مهارت نگارشی و همچنین میزان خودتنظیمی به مراتب بهتر از زبان‌آموزان گروه کنترل بوده است. از منظری عمل‌گرایانه، یافته‌ها و پیشنهادات جستار پیش‌رو را می‌توان به‌مثابۀ الگویی برای گنجاندن روش‌های آموزشی وارونه در برنامه‌های درسی معرفی کرد. به‌طور خاص با توجه یافته‌ها، دستاورد اصلی پژوهش می‌تواند این باشد که استفاده از روش وارونه در کلاس‌های نگارش می‌تواند به بهبود مهارت نوشتاری زبان‌آموزان کمک شایانی کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Abdullah, M. Y., Hussin, S., & Ismail, K. (2019). Implementation of Flipped Classroom Model and Its Effectiveness on English Speaking Performance. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 14(9).
Abeysekera, L., & Dawson, P. (2015). Motivation and cognitive load in the flipped classroom: definition, rationale and a call for research. Higher Education Research & Development, 34(1), 1-14.
Adnan, M. (2017). Perceptions of senior-year ELT students for flipped classroom: a materials development course. Computer Assisted Language Learning, 30(3-4), 204-222.
Afrilyasanti, R., Cahyono, B. Y., & Astuti, U. P. (2016). Effect of flipped classroom model on Indonesian EFL students’ writing ability across and individual differences in learning. International Journal of English Language and Linguistics Research, 4(5), 65-81.
Allan, D. (2004). Oxford Placement Test. Oxford: Oxford University Press.
Baker, J. (2000). The ‘classroom flip’: Using web course management tools to become the guide by the side. 11th international conference on College Teaching and Learning (pp. 1-15). Jacksonville: FL.
Bitchener, J. (2012). A reflection on ‘the language learning potential’ of written CF. Journal of Second Language Writing, 21, 348–363.
Buitrago, C. R., & Díaz, J. (2018). Flipping Your Writing Lessons: Optimizing Time in Your EFL Writing Classroom. In J. Mehring , & A. Leis, Innovations in Flipping the Language Classroom (pp. 69-91). Singapore: Springer.
Burke, A. S., & Fedorek, B. (2017). Does “flipping” promote engagement?: A comparison of a traditional, online, and flipped class. Active Learning in Higher Education, 18(1), 11-24.
Chen Hsieh, J. S., Wu, W. V., & Marek, M. W. (2017). Using the flipped classroom to enhance EFL learning. Computer Assisted Language Learning, doi:10.1080/ 09588221.2015.1111910
Chen, Y., Wang, Y., & Chen, N. S. (2014). Is FLIP enough? Or should we use the FLIPPED model instead? Computers and Education, 79, 16–27.
Comber, D. P., & Brady-Van den Bos, M. (2018). Too much, too soon? A critical investigation into factors that make Flipped Classrooms effective. Higher Education Research & Development, 1-16. Retrieved from https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/07294360.2018.1455642
Csizér, K., & Tankó, G. (2015). English majors’ self-regulatory control strategy use in academic writing and its relation to L2 motivation. Applied Linguistics, 38(3), 386-404.
Cukurbasi, B., & Kiyici, M. (2018). High School Students’ Views on the PBL Activities Supported via Flipped Classroom and LEGO Practices. Educational Technology & Society, 21(2), 46–61.
Day, J.A., & Foley, J.D. (2006). Evaluating a web lecture intervention in a human-computer interaction course. IEEE Transactions on Education, 49(4), 420-431.
Davies, R., Dean, D., & Ball, N. (2013). Flipping the classroom and instructional technology integration in a college-level information systems spreadsheet course. Education Technical Research Development, 61, 563–580.
Dornyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. Oxford: Oxford University Press.
Fresen, J. (2007). A taxonomy of factors to promote quality web-supported learning. International Journal on E-learning, 6(3), 351-362.
Goodwin, B., & Miller, K. (2013). Evidence on flipped classrooms is still coming in. Educational Leadership, 70(6), 78-80.
Haghighi, H., Jafarigohar, M., Khoshsima, H., & Vahdany, F. (2019). Impact of flipped classroom on EFL learners' appropriate use of refusal: achievement, participation, perception. Computer Assisted Language Learning, 32(3), 261-293.
Han, J., & Hiver, P. (2018). Genre-based L2 writing instruction and writing-specific psychological factors: The dynamics of change. Journal of Second Language Writing, 40, 44-59.
Hsieh, J. S., Wu, W. V., & Marek, M. W. (2017). Using the flipped classroom to enhance EFL learning. Computer Assisted Language Learning, 30(1-2), 1-21.
Huang, Y. N., & Hong, Z. R. (2016). The effects of a flipped English classroom intervention on students’ information and communication technology and English reading comprehension. Educational Technology Research and Development, 64(2), 175-193.
Hung, H. T. (2015). Flipping the classroom for English language learners to foster active learning. Computer Assisted Language Learning, 28(1), 81–96.
Hyland, K., & Hyland, F. (2006). Feedback on second language students' writing. Language teaching, 39(2), 83-101.
Jacobs, H. L., Zinkgraf, S. A., Wormuth, D. R., Hartfiel, V. F., & Hughey, J. B. (1981). Testing ESL composition: A practical approach. Rowley, MA: Newbury House.
Kormos, J. (2012). The role of individual differences in L2 writing. Journal of Second Language Writing, 21, 390–403.
Lee, G. & Wallace, A. (2017). Flipped learning in the English as a foreign language classroom: Outcomes and perceptions. TESOL Quarterly, doi:10.1002/tesq.372
Leis, A., Cooke, S., & Tohei, A. (2015). The effects of flipped classrooms on English composition writing in an EFL environment. International Journal of Computer-Assisted Language Learning and Teaching (IJCALLT), 5(4), 37-51.
Lin, C. J., Hwang, G. J., Fu, Q. K., & Chen, J. F. (2018). A flipped contextual game-based learning approach to enhancing EFL students’ English business writing performance and reflective behaviors. Journal of Educational Technology & Society, 21(3), 117-131.
Lundstrom, K., & Baker, W. (2009). To give is better than to receive: The benefits of peer review to the reviewer's own writing. Journal of second language writing, 18(1), 30-43.
Mehring, J. (2016). Present research on the flipped classroom and potential tools for the EFL classroom. Computers in the Schools, 33(1), 1-10.
Su Ping, R. L., Verezub, E., Adi Badiozaman, I. F. B., & Chen, W. S. (2019). Tracing EFL students’ flipped classroom journey in a writing class: Lessons from Malaysia. Innovations in Education and Teaching International, 1-12.
Turan, Z., & Akdag-Cimen, B. (2019). Flipped classroom in English language teaching: a systematic review. Computer Assisted Language Learning, 1-17.
Wigglesworth, G. & Storch, N. (2012). What role for collaboration in writing and writing feedback. Journal of Second Language Writing, 21, 364–374. http://dx.doi.org/10.1016/j.jslw.2012.09.005
Williams, J. (2012). The potential role(s) of writing in second language development. Journal of Second Language Writing, 21, 321–331.
Ye, S. H., Hsiao, T. Y., & Sun, C. T. (2018). Using commercial video games in flipped classrooms to support physical concept construction. Journal of Computer Assisted Learning, 1-13. doi:DOI: 10.1111/jcal.12267
Yilmaz, R. (2017). Exploring the role of e-learning readiness on student satisfaction and motivation in flipped classroom. Computers in Human Behavior, 70, 251-260.
Zarrinabadi, N., & Ebrahimi, A. (2018). Increasing peer collaborative dialogue using a flipped classroom strategy. Innovation in Language Learning and Teaching, 1-11. Retrieved from https://doi.org/10.1080/17501229.2018.1455688