مفهوم سازی های فرهنگی «مرگ» در گویش بختیاری زز و ماهرو

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دکتری زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه زبان‌شناسی پژوهشکدۀ سمت، تهران، ایران.
چکیده
مفهوم­سازی­های فرهنگی شیوۀ تفکر و جهان­بینی یک جامعۀ زبانی را نسبت‌به پدیده­ها نشان می­دهد. بررسی مفهوم سازی­هاباعث شناخت عمیق­تر فرهنگ مرتبط با آن­ها می­شود، تعاملات بین­فرهنگی را تسهیل می­کند و سوء­تفاهمات فرهنگی را بر طرف می­کند. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی،مفهوم­سازی­های فرهنگی «مرگ»در گویش بختیاری منطقۀ ززووماهرو در چارچوب زبان‌شناسی فرهنگی بررسی ­شده و ریشه­های فرهنگی آن­هاتوصیف شده است.با توجه به سبک زندگی روستایی و عشایری مردم منطقه و تماس آنان با طبیعت، عناصر و پدیده­های طبیعی پایه­ای برای مفهوم­سازی­های فرهنگی فراهم می­کنند. جامعۀ آماری شامل پانصد مورد از عبارات، اصطلاحات، مویه­ها و ضرب­المثل­های مرتبط با مرگ است که در این گویش استفاده می­شود. داده­های پژوهش از طریق مطالعۀ میدانی و با استفاده از مصاحبه­ و مشاهده جمع‌آوری شده است. نتایج تحلیل و بررسی داده­ها نشان می­دهد که ریشۀ این مفهوم­سازی­های فرهنگی در سبک زندگی روستایی و عشایری منطقه، عقاید و باورها، تأثیر فیزیولوژیکی عواطف و احساسات مرتبط با مرگ بر اندام­های بدن انسان و تخیلات و تصورات گویشوران نسبت‌به مرگ قرار دارد؛ این سبک زندگی ایجاب می­کند که مردم با طبیعت تماس مستقیم داشته باشند؛ ازاین­رو، از جنبه­های خشن، ویرانگر و مخرب طبیعت به عنوان حوزۀ ملموس برای بیان مفهوم انتزاعی «مرگ» استفاده می­کنند؛ مفهوم­سازی­های فرهنگی مرگ به‌منزلۀ«باد شمال، سیل، بهمن، رعد و برق» و یا «خاموش شدن آتش، افتادن ریگ یا افتادن عمود سیاه چادر» ناشی از الهام گرفتن از پدیده­های طبیعت و سبک زندگی عشایری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Taktabar, Firoozjani, Hajikhani, Ali & Boloori Gholamreza (1397). Tahlile tarhvare-haye tasavori zarbolmasal-haye faraedoladab va naghshe an dar enekas-e farhang. Jostarhaye zabani. 9. 4. Pp 201-226
Khademi, Gholamreza (1396). Konesh-e goftari-ye nefrin dar goyesh-e Bakhtiari. Majmoo’e maghalat-e adab va ejtema’. Tehran. Nashr-e nevise parsi. Pp.37-60
Reza’I, vali & Shoja’i/ Farkhonde (1396). Barkhi vizhegi-haye radeh shenasi gooyesh-e Bhakhtiyari Masjedsoleiman. paZhoohesh-haye zabanshenasi tatbighi. Sal-e 7. No 13.pp 167-183
Sasani, Farzad & Malekian, Ma’soome (1393). Mafhoomsazi khashm dar zaban-e farsi. Pazhoohesh-haye zabanshenasi. No 11. Pp37-56
Sharifian, Farzad (1391). Moghadamw-ei bar zabanshenasi farhangi. Chap-e aval. Tehran. Nashre nevise farsi
Farshi, Vajihe & Afrashi, Atiza (in press). Tafavot-ha va shebahat-haye mafhoomsazi gham dar zaban-e khodkar va zaban-e she’r: roykard-e shenakhti. Jostarhaye zabani
• Bagasheva, A. ( 2017). “cultural conceptualizations of MOUTH, LIPS, TONGUE and TEETH in Bulgarian and English”. In Sharifian. F. (ed), Advances in cultural linguistics.(pp.189-222). Singapore: Springer Nature.
• Capone, A. (2005). “Pragmemes: a study with reference to English and Italian”. Journal of Pragmatics. 37(9). pp.1355-1371.
• Dinh, T. N. and Sharifian, F. (2017). “Vietnamese Cultural conceptualizations in the locally developed English textbook: a case study oh ‘Lunar Year’/ Tet”. Asian Englishes. 19. Pp. 148-159.
• Gire, J. (2014). “How Death Imitates Life: Cultural Influences on Conceptions of Death and Dying”. Online Readings in Psychology and Culture. No. 6(2).
• Frank, R. M. (2015). “A future agenda for research on language and culture”. In F. Sharifian (Ed.), The Rutledge handbook of language and culture (pp. 493–512). London: Rutledge.
• Koczy, J. B. (2017). “Cultural conceptualizations of river in Hungarian folksongs”. In Sharifian. F. (ed), Advances in cultural linguistics. (pp. 223-246). Singapore: Springer Nature.
• Koczy, J. B. (2018). Nature, Metaphor and culture. Singapore: Springer Nature.
• Kuczok, M. (2016). “Metaphorical conceptualization of death and dying in American English and Polish: a corpus based comparative study” .linguistica Silesiana.
• Lu, Wei-lun. (2017). “ Cultural conceptualization of death in Taiwanese Budhist and Christian eulogistic idioms”. In Sharifian. F. (ed). Advances in cultural linguistics. (pp.49-64). Singapore: Springer Nature.
• Maalej, Z. (2007). “The embodiment of fear expression in Tunisian Arabic”. In Sharifian, F. and Palmer, G. B. (eds).Applied Cultural Linguistics.(pp.87-104). Amsterdam /Philadelphia: John Benjamin’s Publishing Company.
• Mey, J. L. (2001). Pragmatics: An introduction (2nd ed.). Oxford: Blackwell.
• Mey, J. L. (2010). “Reference and the pragmeme”. Journal of Pragmatics. 42(11). 2882–2888.
• Nyakoe, M. G., Matu, P. M., Ongarora, D. O. (2012). “Conceptualization of ‘Death is a Journey’ and ‘Death as Rest’ in EkeGusii Euphemism”. Theory and Practice in Language Studies, Vol. 2, No. 7. pp. 1452-1457.
• Palmer, G. B. (1996). Toward a theory of cultural linguistics. Austin: University of Texas Press.
• Palmer, G. B. and Sharifian, F. (2007). “Applied cultural linguistics: An emerging paradigm”. in F. Sharifian and G. B. Palmer (eds), Applied Cultural Linguistics. Amsterdam: John Benjamin’s.
• Peeters, B. (2016). “Applied ethnolinguistics is cultural linguistics, but is it cultural linguistics?” International Journal of Language and Culture. 3(2). Pp.137–160. Reprinted in F. Sharifian (Ed.), Advances in Cultural Linguistics (pp. 507–527). Singapore: Springer Nature.
• Quinn, N., & Holland, D. (Eds.). (1987). Cultural Models in Language and Thought. Cambridge: Cambridge University Press.
• Sharifian, F. ( 2017). Cultural Linguistics, Amsterdam/Philadelphia: John Benjamin.
• Sharifian, F. (2008b). “Conceptualizations of del ‘heart-stomach’ in Persian”. In F. Sharifian, R. Dirven, N. Yu, & S. Niemeier (Eds.), Culture, body, and language: Conceptualizations of internal body organs across cultures and languages (pp. 247–265). Berlin: Mouton de Gruyter.
• Sharifian, F. (2003). “On cultural conceptualisations”. Journal of Cognition and Culture. (3)3. Pp. 187–207.
• Sharifian, F. (2011a). Cultural conceptualisations and language: Theoretical framework and applications. Amsterdam: John Benjamins.
• Sharifian, F. (2011b). “They felt sorry about our Sorry: Indigenising English by Aboriginal Australians”. Asian Englishes. 14(1). Pp. 70–73.
• Sharifian, F., Yu, N., Driven, R. and Niemeier, S. (2008). Culture, Body and Language. Berlin / New York: Mouton de Gruyter.
• Sharoufi, H. (2013). “The Role of Pragmatics in Understanding Human Communication in an Institutional Setting”. The Journal of Defense Resources Management (JoDRM): Brasov-Romania. Vol. 4(2).
• Sharufi, H. (2019). “Using cultural pragmatic schemas in improving students’ communicative skills”. In journal of defence resources management. Vol 10, issue 1(18), pp 24-39. Kuwait: Gulf university for science and technology.
• Stankic, D. P. (2017). “Cultural conceptualizations in humorous discourse in English and Serbian”. In Sharifian. F. (ed). Advances in cultural linguistics. 29-48. Singapore: Springer Nature.
• Yu, N. (2002). “Body and emotion: Body parts in Chinese expression of emotion”. Pragmatics and Cognition. 10(1/2).pp. 341–367.
• Yu, N. 2007. “ The Chinese conceptualization of the heart and its cultural context implications for second language learning”. In Sharifian, F. and Palmer, G. B (eds), Applied Cultural Linguistics. (pp.65-86). Amsterdam/Philadelphia, John Benjamin’s Publishing Company.
• Yu, Ning. (2015). “Embodiment, culture, and Language”. In Sharifian. F. (ed). The Routledge handbook of language and culture.( Pp.227-239). London, New York: Routledge.
• Yu, N. (2017). “Life as opera: A cultural metaphor in Chinese”. In F. Sharifian (Ed.), Advances in Cultural Linguistics (pp. 65–87). Singapore: Springer Nature.