بررسی تأثیر حاشیه‌نویسی به زبان اول و دوم و محل قرارگیری حاشیه‌نویسی در متن بر فراگیری تصادفی واژگان زبان دوم

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسنده
استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه بناب، بناب، ایران.
چکیده
درحالی که مطالعات متعددی دربارۀ نقش حاشیه‌نویسی بر فراگیری واژگان زبان دوم وجود دارد، یافته‌‌ها درمورد تأثیر افتراقی حاشیه‌نویسی به زبان اول و دوم متناقض است. مطالعۀ حاضر به بررسی یادسپاری و یادآوری واژگان انگلیسی در میان زبان‌آموزان انگلیسی به‌منزلۀ زبان دوم پرداخته است که در حین خواندن متن به حاشیه‌نویسی به زبان اول و دوم در حاشیۀ متن و زیر متن دسترسی داشتند. در طول مداخله که دو ماه به‌طول انجامید 176 شرکت‌کننده با توانش پیش‌متوسطه زبان انگلیسی درگیر خواندن متون انگلیسی در یکی از پنج گروه زیر شدند: حاشیه‌نویسی به زبان اول در حاشیۀ صفحه (L1-m)، حاشیه‌نویسی به زبان اول در زیر صفحه (L1-b)، حاشیه‌نویسی به زبان دوم در حاشیۀ صفحه (L2-m)، حاشیه‌نویسی به زبان دوم در زیر صفحه (L2-b) و کنترل (.(CO پس از مداخله، پس‌آزمون و یک ماه بعد، پس‌آزمون تأخیری برگزار شد. نتایج آزمون واریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی شفه نشان داد گروه‌هایی که در معرض حاشیه‌نویسی به زبان اول قرار گرفته بودند به‌طور معناداری عملکرد بهتری در یادسپاری واژگان (پس‌آزمون) داشتند (L1-m > L1-b > L2-m > L2-b). همچنین نتایج بیانگر عملکرد بهتر در یادآوری واژگان (پس‌آزمون تأخیری) توسط گروه‌هایی با دسترسی به حاشیه‌نویسی در حاشیۀ متن، صرف‌نظر از زبان حاشیه‌نویسی بود (L1-m = L2-m > L1-b > L2-b). این یافته‌ها نشان می‌دهند که نحوۀ پردازش و بازیابی واژگان از حافظۀ بسته به زبان حاشیه‌نویسی و محل قرارگیری حاشیه‌نویسی در متن متغیر است. کاربرد یافته‌های پژوهش حاضر برای مدرسان و طراحان درسی زبان دوم ذکر شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


References
AbuSeileek, A. F. (2008). "Hypermedia annotation presentation: Learners' preferences and effect on EFL reading comprehension and vocabulary acquisition". CALICO Journal. 25(2). Pp: 260–275.
AbuSeileek, A. F. (2011). "The effect of computer-assisted cooperative learning methods and group size on the EFL learner’s achievement in communication skills". Computers and Education. 58.Pp: 231–239.
Author (2019).
Boers, F., Warren, P., Grimshaw, G., & Siyanova-Chanturia, A. (2017). "On the benefits of multimodal annotations for vocabulary uptake from reading". Computer Assisted Language Learning. 30(7). Pp: 709–725.
Chen, I. J. (2016). "Hypertext glosses for foreign language reading comprehension and vocabulary acquisition: Effects of assessment methods". Computer Assisted Language Learning. 29(2). Pp: 413–426
Chen, I. J., & Yen, J. C. (2013). "Hypertext annotation: Effects of presentation formats and learner proficiency on reading comprehension and vocabulary learning in foreign languages". Computers & Education. 63. Pp: 416–423.
Choi, S. (2016). "Effects of L1 and L2 glosses on incidental vocabulary acquisition and lexical representations". Learning and Individual Differences. 45.Pp: 137–143.
Craik, F. I. M. (2002). "Levels of processing: Past, present ... and future?" Memory. 10(5/6). Pp: 305–318.
Danesh, T., & Farvardin, M. T. (2017). "Investigating the effects of glossing conditions on EFL learners’ vocabulary retention". Language Related Research. 8(3). Pp: 95–120.
Derakhshan, A., & Shakki, F. (2019). "The effect of incidental and intentional instruction of English collocations on Iranian advanced EFL learners". Language Related Research. 10 (2). Pp: 25–51.
Elgort, I., & Warren, P. (2014). "L2 vocabulary learning from reading: Explicit and tacit lexical knowledge and the role of learner and item variables". Language Learning, 64(2). Pp: 365–414.
Gass, S. M. (1999). "Incidental vocabulary acquisition: Discussion". Studies in Second Language Acquisition, 21(9). Pp: 319–333.
Hulstijn, J. H., & Laufer, B. (2001). "Some empirical evidence for the involvement load hypothesis in vocabulary acquisition". Language Learning. 51(3). Pp: 539–558.
Jacobs, G. M., Dufon, P., & Fong, C. H. (1994). "L1 and L2 vocabulary glosses in L2 reading passages: Their effectiveness for increasing comprehension and vocabulary knowledge". Journal of Research in Reading. 17(1). Pp: 19–28.
Khezerlou, S., Ellis, R., & Sadeghi, K. (2017). "Effects of computer-assisted glosses on EFL learners’ vocabulary acquisition and reading comprehension in three learning conditions". System. 65. Pp: 104–116.
Ko, M. H. (2005). "Glosses, comprehension and strategy use". Reading in a Foreign Language. 17(2). Pp: 125–143.
Ko, M. H. (2012). "Glossing and second language vocabulary learning". TESOL Quarterly. 46(1). Pp: 56–79.
Kroll, J. F., & Curley, J. (1988). "Lexical memory in novice bilinguals: The role of concepts in retrieving second language words". In M. M. Gruneberg, P. E. Morris, & R. N. Sykes (Eds). Practical aspects of memory: Current research and issues, Vol. 2. (pp. 389–395). London: John Wiley & Sons.
Levelt, W. J. M. (1989). Speaking: From Intention to Articulation. Cambridge, MA: MIT Press.
Lyman-Hager, M., Davis, J. N., Burnett, J., & Chennault, R. (1993). Une vie de boy: Interactive Reading in French. In F. L. Borchardt & E. M. T. Johnson (Eds.),
Proceedings of the CALICO 1993 Annual Symposium on Assessment (pp. 93–97). Durham, NC: Duke University.
Nebel, K., Wiese, H., Stude, P., de Greiff, A., Diener, H. C., & Keidel, M. (2005). "On the neural basis of focused and divided attention". Cognitive Brain Research. 25. Pp: 760 – 776.
Savage, A. (2010). Read this! Level 3: Fascinating Stories from the Content Areas. Cambridge University Press.
Ponniah, J. R. (2011). "Incidental acquisition of vocabulary by reading". The Reading Matrix. 11(2). Pp:135-139.
Schmidt, R. (1990). "The role of consciousness in second language learning". Applied Linguistics. 11. Pp: 129–158.
Schmitt, N. (2010). Researching vocabulary: A vocabulary research manual. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Sharwood Smith M., Truscott J. (2014). The Multilingual Mind: A Modular Processing Perspective. Cambridge: Cambridge University Press
Sweller, J. (1994). "Cognitive load theory, learning difficulty and instructional design". Learning and Instruction. 4. Pp: 295–312.
Sweller, J. (2016). "Cognitive load theory, evolutionary educational psychology, and instructional design". In D. Geary & D. Berch (Eds.), Evolutionary perspectives on child development and education (pp. 291–306). Basel: Springer.
Troyer, K., & Craik, F. I. (2000). The effect of divided attention on memory for items and their context. Canadian Journal of Experimental Psychology. 53 . Pp: 161-171.
Uchihara, T., Webb, S. & Yanagisawa, A. (2019). "The effects of repetition on incidental vocabulary learning: A meta-analysis of correlational studies". Language Learning. 69(3). Pp: 559–599.
Waring, R., & Takaki, M. (2003). "At what rate do learners learn and retain new vocabulary from reading a graded reader ?" Reading in a Foreign Language. 15(2). Pp: 130–163.
Watanabe, Y. (1997). "Input, intake, and retention: effects of increased processing on incidental learning of foreign language vocabulary". Studies in Second Language Acquisition. 19. Pp: 287–307.
Yoshi, M. (2006). "L1 and L2 glosses: Their effects on incidental vocabulary learning". Language Learning and Technology. 10. Pp: 85–101.