نقش استعاره‌های مفهومی در پدیده‌های اقتصادی از منظر اقتصاد رفتاری

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دکتری علوم شناختی- زبان‌شناسی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، پردیس، ایران
2 استادیار آمارریاضی، دانشکده شهید بهشتی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، تهران، ایران
3 استادیار روان‌شناسی زبان، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
4 مدرس و محقق پسادکتری، دکتری روان‌شناسی با گرایش شناخت اجتماعی، دانشکده روان شناسی دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، ایالات متحده آمریکا
5 استادیار اقتصادرفتاری و آزمایشگاهی، دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده
هدف از مطالعۀ حاضر بررسی نقش استعارههای مفهومی منتج از سوگیری‌های اقتصاد رفتاری بود. به این منظور، به‌طور خاص، ارزشگذاری غیرمنطقی، برچسب زدن و جایگزینی ارزشهای بازاری با ارزشهای اجتماعی در تصمیم خرید (حداکثر میزان پرداختی( و فروش (حداقل میزان دریافتی) شرکت‌کنندگان موردبررسی قرار گرفت. برای استخراج استعارههای مفهومی مذکور، در فاز اول این پژوهش نتایج مطالعات میدانی را بر روی یک گروه 30 نفره بررسی کردیم و سپس با بهره‌گیری از روش نیمه‌آزمایشی، میزان اثرگذاری این استعارهها بر 30 شرکت‌کنندۀ دیگر را در دو مرحلۀ آزمایش موردمطالعه قرار دادیم. تحلیل واریانس داده‌های بهدست آمده از این مطالعه نشان داد که استعارههای مفهومی بر تصمیم خرید و فروش شرکت‌کنندگان تأثیری نمی‌گذارد. باوجوداین، در رفتار خرید، استعارههای مفهومی منتج از ارزشگذاری غیرمنطقی بیشتر از سایر سوگیریها اثرگذار هستند و در رفتار فروش، استعارههای مفهومی جایگزینی ارزشهای بازاری با ارزشهای اجتماعی، نسبت به سایر سوگیری‌ها اثرگذار هستند. نتایج این مطالعه نشان داد که سه قاعدۀ رفتاری مذکور که سعی در پیاده‌سازی آن‌ها از طریق تولید استعاره‌های مفهومی مرتبط داشتیم، نتوانستند بر تصمیم خرید یا فروش شرکت‌کنندگان اثر معنادار بگذارند، در عین حال اثر قواعد اقتصاد رفتاری مذکور در تصمیمات خرید و فروش متفاوت بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


دهقان, م., اسماعیل پور اقدم, ا.,و بدخشان, ا. مرداد و شهریور (1399). بررسی و تحلیل کاربست طرحواره های تصوری در افراد نابینا از منظر شناختی. جستارهای زبانی، 313-346 .
سامانی, ح. ا., پورفرج, ع., زارع, م., & امینی, ع. (1394). مقدمه ای براقتصاد رفتاری: مفهوم، روش شناسی و شیوه های استخراج ترجیحات. اقتصاد تطبیقی،71-37.
شفیعی, ف., قاسم زاده, ح., عشایری, ح., صفوی منش, ف., & پورمحمد, م. (1399). نگاشت حوزه ای یا نگاشت طرحواره ای؟ چگونگی فرافکنی حوزه مبدا استعاری به حوزه مقصد: بازشناسی کوتاه مدت دیداری و شنیداری. جستارهای زبانی، . 85-113
محمدی, م., حسینی, ا., & برخورداری, ر. (1397). کاربرد نظریه استعاره مفهومی لیکاف در درک تفکر خلاق. فصل نامه روان شناسی شناختی
Alejo, R.(2010). Where does the money go? An analysis of the container metaphor economics: The market and the economy. Journal of Pragmatics 42, 1137-1150.
Altman, M. (2006). Hand book of contemporary behavioral economics. M.E Sharpe.
Angner, E. (2012). A course in behavioral economics. Palgrave.
Ariely, D. (2008). Predictably irrational. HarperCollins.
Boland, A. (1986), Methodology for a New Microeconomics, The Critical Foundations, Law-rence.
Bourgine,P; Nadal,J. (2004). Cognitive economics, an interdisciplinery approach. Springer.
Cartwright, E. (2014). Behavioral economics,Second Edition. London and New York: Routledge.
Charteris-Black, J. & Ennis, T.(2001). A comparative study of metaphor in Spanish and English financial reporting. English for Specific Purposes 20, 249-266.
Evans, V ;Green,M. (2006). Cognitive linguistics. Edinborgh University Press.
Fukuda, K.(2009). A comparative study of metaphors representing the US and Japanese econo-mies. Journal of Pragmatics 41, 1693-1702.
Gil, M.M, (2016). A cross linguistic study of conceptual metaphors in financial discourse. Spring-er. Yearbook of Corpus Linguistics and Pragmatics, 4.
Guastello, S. J. (2016). Cognitive workload and fatigue in financial decision making. Springer.
Ho, J. & Cheng, W.(2016), Metaphors in financial analysis reports: how are emotions expressed? English for Specific Purposes 43, 37-48.
Khalil, E.L.(1998). The five careers of the biological metaphor in economic theory. Journal of Socio-Economics, Volume 27, No. 1, pp, 29-52.
Kövecses, Z. (2002).Metaphor, A practical introduction. Oxford University Press.
Lakoff, G, & Johnson M.(1980), Metaphors we live by, University of Chicago press, 1980.
Lakoff, G. & Johnson M.(1999) Philosophy in the flesh, The embodied mind and its challenge to western thought. Basic Books.
Langer, T.(2015). Metaphors in economics: Conceptual mapping possibilities in the lectures of economics. Procedia Economics and Finance 25, 308-317.
Sun, Y. & Jiang, J.(2014). Metaphor use in Chinese and US corporate mission statements: A cognitive Sociolinguistic analysis. English for Specific Purposes 33, 4-14.
Sznajder, H. S.(2010). A corpus-based evaluation of metaphors in a business English textbook. English for Specific Purposes 29, 30-42.
Thibodeau, P.H, Boroditsky, L.(2011). Metaphors we think with: The role of metaphor in rea-soning. Plos One. Vol 6, Issue 2.
Thibodeau, P.H, Hendricks, R.K., Boroditsky, L.(2017).How linguistic metaphor scaffolds rea-soning. Trends in Cognitive Sciences, November 2017, Vol.21, No.11.
Tunçel, T; Hammitt, J.K. (2014). A new meta-analysis on the WTP/WTA disparity. Journal of Environmental Economics and Management68(2014)175–187
Yoo‐Kyoung S. & Lauren R.B. The influence of college students' shopping orientations and gender differences on online information searches and purchase behaviors, International Journal of Consumer studies, Vol 32, Issue 2, pages, 113-121.
Walliser, B. (2008). Cognitive economics. Springer