بررسی تأثیر داستان‌های اجتماعی دیداری و شنیداری و تمرین‌های کاربردشناختی بر بهبود مهارت‌های ارتباطی کلامی و غیرکلامی کودکان دارای اُتیسم

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه زبان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 استاد گروه زبان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
4 استادیار زبان‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.
چکیده
اختلال طیف اُتیسم همواره با اختلال کاربردشناختی زبان همراه است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر داستان‌های اجتماعی دیداری و شنیداری و تمرین‏های کاربردشناختی بر بهبود مهارت‌های ارتباطی کلامی و غیرکلامی کودکان دارای اُتیسم انجام شده است. این پژوهش از نوع کار‌آزمایی بالینی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون است. آزمودنی‌ها با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند که شامل 19 کودک 7 تا 9 ساله دارای اختلال طیف اُتیسم سطح یک (نیاز به نظارت و حمایت) بود. آن‌ها برنامه مداخله‌ای را طی 18 جلسۀ انفرادیِ 45 الی 60 دقیقه، به‌شکل سازمان‌یافته دریافت کردند. یافته‌های پژوهش بیانگر این بود که برنامۀ مداخله‌ای به کار رفته، مهارت‌های کاربردشناختی این کودکان را ارتقا داده و بر خرده‌مقیاس‌های مربوط به مهارت‌های کاربردشناختی در پرسش‌نامه چک‏‌لیست ارتباطی بیشاپ (1998) تأثیر مثبت داشته است (05/0 >p ). براساس نتایج به‌دست‌آمده داستان‏های اجتماعی دیداری و شنیداری محقق‏ساخته و تمرین‏های کاربردشناختی در این داستان‏ها، بر بهبود مهارت‌های ارتباطی کلامی و غیرکلامی کودکان دارای اُتیسم مؤثر بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Bernard-Opitz, V. (l982). "Pragmatic analysis of the communicative behavior of an autistic child". Journal of Speech and Hearing Disorders, 47, 99-l09.
Bishop (1998). "Development of the Children's Communication Checklist (CCC): a method for assessing qualitative aspects of communicative impairment in children". Journal of Child Psychol Psychiatry, (6):879-891.

Delano, M., &.Snell, M . E. (2006). "The Effects of Social Stories on the Social Engagement of Children with Autism". Journal of Positive Behavior Interventions, Volume 8, Issue 1.
Del Valle. P. R., McEachern, A. G., & Chambers, H. D. (2001), "Using Social Stories with Autistic Children". Journal of Poetry Therapy, 14(4):187-197.
Fine, J., Bartolucci, G., Szatmari, P., & Ginsberg, G. (1994). "Cohesive discourse in Pervasive Developmental Disorders". Journal of Autism and Developmental Disorders, 24, 315–329.
Gray, C. A. (1998). Social stories and comic strip conversations with students with Asperger Syndrome and high-functioning autism. In Schopler, G., Mesibov, G., Kunce, L. J. (Eds.), Asperger syndrome or high-functioning autism. New York, NY: Plenum Press, 167-198.
Gray, C.A. (2000). The new Social Story book. Arlington, TX: Future Horizons.
Hemati Alamdarloo, Ghorban and Golzari, Fatemeh. (2015). The Effect of Social Stories Intervention on the Social Skills of Male Students with autism. Journal of Psychological Studies 2015 (3):7-28. (Persian).
Kazemi Y, Afsharian E, Mirzaei B, Baghbani M, Sademinejad M, Gheleyempour L, et al.(2005). "Children Communication Checklist (ccc) ". A study on Iranian children, in the 10th international congress for the study of child language-berlin.
Quirmbach, L., Lincoln, A., Feinberg-Gizzo, M., Ingersoll, B. R., & Andrews, S. (2008). "Social stories: Mechanisms of effectiveness in increasing game play skills in children diagnosed with autism spectrum disorder". Journal of Autism and Developmental Disorders, 39: 299-321.
Rafei Talat. (2006). Autism Assessment and Treatment. Danjeh Publication, Tehran Surian, L., Baron-Cohen, S., & Van der Lely, H. (1996). "Are children with autism deaf to Gricean maxims". Cognitive Neuropsychiatry, 1 (1): 55-71.
Roohparvar Rahimeh, Karami Mahdieh , Madadi Mohsen. (2014). Comparing phonetic, phonologic, morphologic and syntactic features of speech in children with autism and typically developing children. Journal of Modern Rehabilitation (8) 3:64-68. (Persian).
Tager-Flusberg, H. (2000). Language and understanding minds: Connections in autism.”, In S. Baron-Cohen, H. Tager-Flusberg, & D. J. Cohen (Eds.), Understanding Other Minds: Perspectives from developmental cognitive neuroscience. Oxford University Press.2: 124-149.
Tutuni S. A Comparative Study of Language Pragmatics in Children with Autism. (2012) Spectrum Disorders and Typical Children. The Thesis of M.A. in General Linguistics, University of Sistan & Baluchestan Graduate School (Persian).
Volden J., Phillips L. (2010), "Measuring pragmatic language in speakers with autism spectrum disorders: comparing the Children's Communication Checklist—2 and the Test of Pragmatic Language". Speech Lang. Pathol. 19, 204–212.
Young E, Diehl J, Morris D, Hyman S, Bennetto L.(2005), "The use of two language tests to identify pragmatic language problems in children with autism spectrum disorders". Language Speech and Hearing Services in Schools; 36: 62–72.
Zander, E. (2004). An introduction to autism. AUTISMFORUM Handikapp & Habilitering, Stockholm.