اثر بخشی الگوی نظارت آموزشی کلاس های فرانسه در آموزشگاه های زبان ایران با بهره گیری از نظریه کنش موقعیت بنیاد

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانش‌آموختۀ دکتری آموزش زبان فرانسه، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 دانشیار گروه فرانسه، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده
بسیاری ازمشکلات موجود مدرسان ازعدم وجود برنامه نظارتی مدون نشأت می‌گیرد و پیاده سازی نظارت آموزشی بصورت اصولی می‌تواندنه تنها در حل مشکلات مدرسان موثرباشد، بلکه موجب افزایش انگیزه آن‌ها شود. از اینرو؛ استفاده از یک مدل نظارتی آموزشی می‌تواند، به بهینه سازی کیفیت عملکرد نظارتی مشاوران آموزشی کمک نماید. لذا هدف ازاین پژوهش بررسی اثر بخشی مدل نظارت آموزشی در کلاس‌های زبان فرانسه درایران با بهره گیری ازنظریه کنش موقعیت بنیادبود.

این مطالعه به روش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون تک گروهی انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه مشاوران آموزشی بودند که تعداد 7 نفراز آن‌ها بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. متغیر وابسته (کیفیت نظارت) قبل و بعد از اجرای متغیر مستقل (مدل بهینه ساز نظارت) اندازه­گیری گردید.

درمقایسه میانگین نمره کیفیت نظارت درگروه مشاوران قبل و بعد از مداخله آموزشی و با توجه به نتایج حاصل از مطالعه، میانگین نمره و انحراف معیار قبل از مداخله (111.42±19.07 ) و پس ازمداخله(155.85±22.13)به دست­آمد و براساس آزمون تی زوجی با توجه به سطح معناداری به دست آمده، اختلاف آماری معنا داری بین میانگین نمرات قبل و پس از مداخله مشاهده گردید. بنابراین آموزش مشاوران آموزشی براساس مدل نظارتی پیشنهادی در سطح معناداری (p <0.05) اثربخش بود.

باتوجه به یافته­های پژوهش می­توان نتیجه گرفت که، با بهره گیری از مدل‌ طراحی شده نظارت آموزشی، می توان مشاوران آموزشی، با کیفیت عملکرد موثر، تربیت نمود، زیرا که اصول نظارت آموزشی قابل یادگیری می­باشد و این نیز به نوبه خود، منجر به موفقیت در فرایند آموزش-یادگیری می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


- Altet, M. (1994). La formation professionnelle des enseignants: analyse des pratiques et situations pédagogiques. France. Presses Universitaires de France-PUF.
- Blocker, L.S. & Swetnam, L. (1995). ‘‘The selection and evaluation of cooperating teachers: A status report’’. Teacher Educator, 30 (3), 1 9-30.
- Bouchamma, Y. Giguère, M. et April, D. (2016). ‘‘La supervision pédagogique. Guide pratique à l’intention des directions et des directions adjointes des établissements scolaires’’. Presses de l’Université Laval.
- Brouillet, M. & Deaudelin, C. (1994). ‘‘Etude écosystémique d’un entretien de supervision de stage’’. Revue des sciences de l'éducation, 20(3), 443-466.
- Bulunz, N., Gursoy, E., Kesner, J., Baltaci Goktalay, S., & Salihoglu, U. M. (2014). ‘‘The Implementation and Evaluation of a Clinical Supervision Model in Teacher Education in Turkey: Is It an Effective Method? ’’. Educational Sciences: Theory and Practice, 14(5), 1823-1833.
- Chaliès, S. & Durand, M. (2000). ‘‘Note de synthèse : L’utilité discutée du tutorat en formation initiale des enseignants’’. Recherche et Formation, 35, 145-180.
- Chaliès, S., Cartaut, S., Escalie, G., & Durand, M. (2009). ‘‘L’utilité du tutorat pour de jeunes enseignants: la preuve par 20 ans d’expérience’’. Recherche et formation, (61), 85-129.
- Custers, G., Ka, B., Marcoux, M. H., Marzouki, S., Oven, J., Pagel, D., ... & Shu-Chuen, J. (2015). ‘‘DIALOGUES ET CULTURES’’. LA FIPF, la formation initiale des enseignants de FLE.
- Escalié, G., & Chaliès, S. (2009). « Optimiser le conseil pédagogique: la mise au travail d’un collectif de formation ’’. Travail et formation en éducation, (4).
- Gal-Petitfaux, N., Sève, C., Cizeron, M., & Adé, D. (2010). ‘‘Activité et expérience des acteurs en situation : les apports de l’anthropologie cognitive’’. Sciences de l’intervention en EPS et en sport, 67-85.
- Glatthorn, A. A. (1997). ‘‘Differentiated supervision’’ (2nd ed). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
- Glickman, C. D., Gordon, S. P., & Ross-Gordon, J. M. (2001). ‘‘Supervision and instructional leadership’’ (5th ed.). Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
- Goldhammer, A. Krajewski. (1993). ‘‘Clinical supervision: special methods for the supervision of teacher’’. New York: Holt, Rhinehart, and Winston.
- Grison, B. (2004). ‘‘Des sciences sociales à l’anthropologie cognitive. Les généalogies de la cognition située’’. Activités, 1(1-2).
- Hismanoglu, M & Hismanoglu, S. (2010). ‘‘English Language Teachers’ Perceptions of Educational Supervision in Relation to Their Professional Development’’, A Case Study of Northern Cyprus.
- Houle, Hélène., & Pratte, Marielle. (2003). ‘‘Les conseillères et les conseillers pédagogiques. Qui sont-ils? Que font-ils’’. Pédagogie collégiale, 17(2), 20-26.
- Jecker-Parvex, M. (2020). ‘‘La supervision pédagogique, un temps pour se parler’’. VST-Vie sociale et traitements, (1), 113-118.
- Miffre, L. (2013). ‘‘Se former avec Vygotski: psychologie de l'activité du maître en situation’’. Presses universitaires de Bordeaux.
- Rashidi, N., & Forutan, A. (2015). “On the Iranian in-service and pre-service language teachers’ perceptions of educational supervision concerning their professional development”. Issues in Language Teaching, 4(2), 55-27.
- Ralph, E. G. (1998). Developing practitioners: A handbook of contextual supervision. Stillwater, OK: New Forums Press.
- Rikard, G. L., & Knight, S. M. (1997). ‘‘Obstacles to professional development: Interns’ desire to fit in, get along, and be real teachers’’. Journal of Teaching in Physical Education, 16, 440-453.
- Sergiovanni, Th., & Starratt, R. (2007). Supervision: A redefinition. McGraw-Hill Humanities/Social Sciences/Languages.
- Sadeghpour, R. (2020) ‘‘Optimisation de l’observation des classes de langue dans le cadre de la théorie de « l’action située » : le cas des cours de français en Iran’’, Indexe (doctoral dissertation, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran).
- Theureau, J. (2004). ‘‘L’hypothèse de la cognition (ou action) située et la tradition d’analyse du travail de l’ergonomie de langue française’’. Activités, 1(2), 11-26.