اهمیت تشخیص گفتمان و دال مرکزی متن از سوی مترجم با تکیه بر ترجمۀ کلمن بارکس از مثنوی مولانا

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2 دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده
کلمن بارکس از مطرح‌ترین مترجمان آثار مولانا در آمریکاست. آثار او به‌دلیل دخل و تصرفات متعدد در اشعار مولانا موردنقد قرار گرفته است. منتقدان کلمن بارکس، دلایل مختلفی برای تصرفات بسیار او در آثار مولانا برشمرده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به عدم آشنایی او با زبان فارسی، فرهنگ و دین مولانا و تحریف و حذف عامدانۀ عناصر اسلامی اشاره کرد. در این پژوهش کوشیده‌ایم شواهدی در نقض این فرضیات ارائه دهیم. سپس برمبنای تحلیل گفتمان و ایده دال مرکزی در نظریه لاکلا و موف نشان دهیم که علت اصلی تصرفات بارکس، تشخیص نادرست او از گفتمان مولانا و یکسان‌پنداری دال‌های مرکزی در همه آثار مولاناست. این امر ساختار و دلالت تمثیل‌های مثنوی را شکسته و سبب شده است که شخصیت‌ها، داستان‌های قرآنی، سمبل‌ها و سنت‌های عرفانی به اشیاء، اشخاص و اعمالی عینی تبدیل شوند که همین موضوع، بارکس را به تصرف در آثار مولانا وادار کرده است. او ناگزیر با تصرفات خود می‌کوشد تا براساس گفتمان خود و مخاطبانش، و نه مولانا توجیه و توصیف جدیدی از اشعار ابداع کند. در تبیین این فرضیه به تحلیل ترجمۀ وی از نی‌نامه، داستان اصحاب کهف و نگاه او به اشعار مولانا درمورد عیسی (ع) و توصیف وی از سماع پرداخته‌ایم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


- Barks. C. (2010). Rumi: The little Book of Love. New York: HarperOne Publications.
- Bougar. A. O. & Patton. S. (2015). Coleman Barks’ Versions of Rumi in the USA. Translation and Literature. 24 (2). PP. 172-189.
- Brussel. L. v. & Carpentier. N. & Cleen. B. D. (2019). Communication and Discourse Theory. Bristol: Intellect.
- ------------------ (2001). Soul Fury. New York: HarperOne publications.
- ----------------- (2004). The Essential Rumi: New Expanded Edition. New York: HarperCollins Publishers.
- Camargo. R. (2015). Rethinking the Political: A Genealogy of the “Antagonism” in Carl Schmitt through the Lens of Laclau-Mouffe-Žižek. The New Centennial Review. 13 (1). Pp. 161-188.
- Carl. w. (1997).The Shambala guide to Sufism. Massachusetts: Shambhala Erns Publications.
- Jorgensen. M. & Philips. L. (2008). Discourse Analysis as Theory and Method 2008 London: Sage Publications Ltd.
- Minnick. N. (2016). The Unbroken Chain: Some Thoughts on Coleman Barks’ Poetry. Georgia Review. 70 (2). Pp. 295-298.
- Mojaddedi. J. (2017). Following the Scent of Rumi’s Religion in the Postreligous Age. World Literature Today. 91 (6). Pp. 56-59.
- Katharina. R. (2000). Translation Criticism- the Potentials and Limitations. UK: St. Jerome Publications and US: American Bible Society.
- Discourse Theory and Cultural Analysis. Media, Arts and Literature (2008). at the Second Annual Cultural Studies Association Conference. Creskill, NJ: Hampton Press.
References:
- Critique of the works of Coleman Barks. The author's personal interview with Fatemeh Keshavarz on July 25 by Sh. Bagheri (2019).
- Burger, A. (2016). Applied Discourse Analysis (Popular Culture, Media and Everyday Life). Translated by H. payandeh (1398).
- Jorgensen, M., Phillips, L .; (2008). Theory And Method in Discourse Analysis. Translated by H. Jalili (1393). fourth edition.
- Kasraei, M. (1388). Pouzesh Shirazi, A. Laclau and Mouffe's theory of discourse, an effective tool in understanding and explaining political phenomena. 3 (39). 339-360
- Khosravi Nik, M.(1395). Critical Discourse: New Trends and Perspectives. Interview an interview with A. Yazdanpour. 5 (19). 133-155.
- Lahouti, H. (1383). Franklin d. Louis is a professor of Persian literature and Rumi is an American researcher. 79. 50-53.
- ------------------. (1384). Rumi, Yesterday to Today, East to West. 95. (Interviewer: Mohammadi, S., Interviewer: Lahouti, H.).
Moghaddami, M.T. (1390). Theory of Laclau and Mouffe's discourse analysis theory and its critique. Socio-cultural knowledge. 2 (2). 91-124.
- McDonnell, d. (1986). An Introduction to Discourse Theories. Translated by H. Nowzari (1380).
- Saedi Lotfipour. K.(1371) . An Introduction to Speech Research. 1 (9). 9-40.
- Soltani, Seyed A. (1383). Discourse Analysis as a Theory and Method. Quarterly Journal of Political Science. 28. 153-180.
- ------------------. (1394). Power, Discourse and Language: Mechanisms of Power Flow in the Islamic Republic of Iran.
Sharifi, A., Hashemi, M.R. (1396). “Rumi's Picture in America: A Case Study of” The Original Roman “by Coleman Barks”. Proceedings of the Third Conference on Literary Text Research (A New Look at Rumi's Works). 173-195.
Sharifi, A., Hashemi, M.R., Fotouhi, M. (1397). A Study of the Sphere of Discourse in Barks' Translation of Rumi's Masnavi Poems. Quarterly Journal of Language Studies and Translation. 51 (1). 1-18.
- Talebian, Y., Amin, N. (1397). “Ethical Teachings in the Dominant Discourse of Kelileh and Demneh And Its Function in the Success of This Work Throughout History. 10 (37). 1-30.
- Van Dijk, t. (1382). Studies in Discourse Analysis; From Text Grammar to Critical Discourse. Translation p. Izadi, Sh. Bahrampour,m. kasha, A. Date and t. Mirfakhraee.