کاربرد خلاق رویکرد شناختی در تسهیل آموزش زبان انگلیسی برای کودکان فارسی‌زبان در سطح متوسط

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشجوی دکترای زبان‌شناسی همگانی، واحد تهران ‌شمال، دانشگاه آزاد اسلامی
2 دانشیار زبان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
3 استادیار زبان‌شناسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، ایران،
4 دانشیار زبان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران تلفن
چکیده
با توجه به ضرورت در انتخاب راهبردها و شیوه‌های کارآمد جهت طراحی‌های آموزشی برای کودکان فارسی‌زبان در یادگیری زبان انگلیسی، در پژوهش کاربردی نظری حاضر، نظریۀ دستور شناختی لنگاکر به‌عنوان یک روش خلاق در آموزش زبان انگلیسی مورداستفاده قرار گرفت. هدف از تحقیق حاضر کاربرد خلاق دستور شناختی در آموزش است که سبب ساده‌سازی، یادگیری بهتر و توانمندی زبانی می‌شود که برای رسیدن به آن پرسش‌های زیر موردتوجه قرار گرفته است: 1. بعد از گذراندن «دورۀ خلاق شیوۀ یادگیری توصیف ‌کردن واژه در جمله»، افزایش تعداد واژگانی که با استفاده از ویژگی «مشخص‌بودگی» در بافت متنی معنادار توسط گروه‌های کنترل و آزمایش به کاربرده شدند، به چه میزان می‌شود؟ 2. چگونه می‌توان از ویژگی «ترکیب‌های هم‌نشینی» جهت آسان‌سازی آموزش ساخت «واحدهای پیچیده زبانی» درجمله‌ها استفاده کرد؟ در این راستا، بعد از آموزش خلاق به شیوۀ شناختی از بین 160 نفر، متن 46 نفر از فارسی‌زبانان به کمک نرم‌افزار اس.‌پی.‌اس.‌اس.[1] توصیف کیفی و کمی‌ شدند. درنتیجه با کاربرد دوره‌های خلاق دستور شناختی لنگاکر، زبان‌آموزان توانستند با روش صحیح ترکیب و هم‌نشینی واژگان، به ساخت جملات خوش‌ساخت زبانی اقدام کنند. گروه آزمایش بعد از گذراندن دورۀ خلاق شیوۀ یادگیری توصیف کردن واژه در جمله، توانست از تعداد کل واژگان کتاب درسی 98 درصد واژگان را گسترش دهد و در متون خود بگنجاند. گروه کنترل نیز بدون گذراندن دورۀ خلاق توانست 44 درصد از کل واژگان را در متون خود به روش صحیح ترکیب و هم‌نشین کند. از نمودارهای شبه‌شناختی نیز جهت آسان‌سازی آموزش استفاده شد.


[1] SPSS

کلیدواژه‌ها

موضوعات


احراری، پگاه (1384). معلمان خلاق. مدارس کارآمد. مشهد: تمرین.
تبریزی، غلامرضا و مرضیه وطنخواه (1387). پرورش هوش و خلاقیت کودکان، مشهد: صیانت.
طالبی، زهرا و نادر اسدی، هانیه دواتگری ( 1397). «بررسی مقایسه‌ای تأثیر روش‌های تدریس مبتنی ‌بر رویکرد نتیجه‌گرا، فرآیندگرا و فن بیان در مهارت نگارشی فراگیران زبان انگلیسی سطح متوسط». جستارهای زبانی. دور 9۹. شماره ۳.
قلم‌چی، پرستو (1395). قطار معانی. تهران: کانون فرهنگی آموزش.
کردی، عبدالرضا (1386). موانع خلاقیت و روش‌های برطرف کردن آنها. تهران: موسسه کوروش.
گاردنر، ه. (1388). تغییر ذهن‌ها، هنر و علم تغییر ذهن خود و دیگران (چاپ دوم). ترجمه س.ک. خرازی. تهران: نشر نی.
گرامی، محمد حسن (1388). راهنمای عملی شناخت و پرورش خلاقیت و نوآوری استعداهای درخشان. تهران: ورای دانش.
لیتلمور، جنت (1395). درآمدی بر نظریه‌های زبان‌شناسی‌شناختی (همراه با برخی جنبه‌های کاربردی). زیر نظر مهین‌ناز میردهقان. ترجمه‌ی پارسا بامشادی و شادی انصاریان. اصفهان: کاوشیار.
محمدی، داود و یدالله رادبخش (1396). «مقایسۀ اثربخشی روش آموزش مستقیم و آموزش چندرسانه‌ای بر بهبود شش نوع املا». جستارهای زبانی. دوره ۸ . شماره۳ .
یول، جورج (1385). بررسی زبان. ترجمه‌ی علی بهرامی. تهران: رهنما.
Blom, (1985). How Parents Can Foster Teaching Creativity. Michael W.B.
Egan Toby Marsjall (2005) Factors Influencing Individual Creativity in The Work Place: An Examination of Quantitative Empirical Research www//adh.Sagepub.com/cgi/content.
Eric, M.R, (2005), Putting Creativity to Work and Four Faces of Creativity. Education International Vol, 10, PP, 33-45.
Gardner, Howard, (2002). The Unschooled Mind. New York: Basic Books. Harper Collins Pub.
Gardner, H. (1999). Intelligence Reframed. New York: Basic Books.
Langacker, Ronald (2008). Cognitive Grammar: A Basic Introduction. New York: Oxford University Press.
Milgram, Roberta, M. (1981) Theories of the Creative Process. USA.
Renzulli, Joseph, S. (1999) News around the World. Gifted Education International Vol, 10, pp. 33- 45.
Ronald, Bo Standler, F. (2005) Creativity in Science and Engineering. www.Rbso. Com/ creat. Htm.
Taylor, John. (2002). Cognitive Grammar. Oxford: Oxford University Press.
Torrance, E, Paul. (1989). The Nature of Creativity as Manifest in its Testing. In Sternberg, Robert J. The Nature of Creativity Contemporary Psychological Perspectives. Cambridge University Press.
Willings David, A. (1994) Mind of Talent Caved. In Gifted Education International Vol, 10, pp. 16-21.