بررسی تنوع و تراکم واژگانی در روایت‌های داستانی کودکان با و بدون لکنت 4 تا 8 سالۀ فارسی‌زبان

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد زبان‌شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
2 استادیار زبان‌شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.
چکیده
برخی محققان بر این باورند مهارت‌های زبانی کودکان دارای لکنت کم‌تر از همسالان بدون لکنت آن‌ها است. تنوع و تراکم واژگانی دو ویژگی زبانی هستند که مهارت‌های واژگانی کاربران زبان را نشان می‌دهند. هدف از این پژوهش، مقایسۀ این دو متغیر در روایت‌های داستانی کودکان با و بی‌لکنت 4-8 سالۀ فارسی‌زبان است. 14 کودک دارای لکنت (7 کودک 4-6 ساله، 7 کودک 6-8 ساله) که در بهار سال 1399 با مراجعه به کلینیک‌های خصوصی گفتاردرمانی شهر تهران انتخاب شدند و 14 کودک همتای سنی آن‌ها که به شیوۀ نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند، جامعۀ آماری این پژوهش را تشکیل داده‌اند. ابزار پژوهش یک داستان مصور بدون کلام است. تنوع واژگانی با استفاده از مقیاس MSTTR محاسبه شده است. نسبت نوع به نمونه، درصد استفاده از واژ‌ه‌های محتوایی و نقشی و فراوانی استفاده از طبقات دستوریِ واژه‌های محتوایی درمجموع روایت‌های کودکان 4-6 ساله و 6-8 سالۀ دو گروه محاسبه و موردمقایسه قرار گرفته است. یافته‌‌های پژوهش نشان می‌دهد تنوع واژگانی در کودکان بدون لکنت بیشتر از کودکان با لکنت است، اما تفاوت به‌لحاظ آماری معنادار نیست. کودکان دارای لکنت نسبت‌به گروه کنترل واژه‌های محتوایی بیشتری به‌کار برده‌اند که تفاوت آن در گروه سنی 6-8 سال و مجموع آزمودنی‌ها معنادار است. درمجموع کاربرد فعل، صفت و قید در گفتار کودکان بدون لکنت و استفاده از اسم در کودکان دارای لکنت بیشتر دیده می‌شود که در این میان تنها تفاوت درصد استفاده از قید معنادار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Ahangar, A., et al. (2019). The Representation of Reference Cognitive Status in Persian-speaking Autistic Children’s Narrative Discourse Based on Givenness Hierarchy. Quarterly of Psychology of Exceptional Individuals. 9(35). 1-20. [in persion].
Anderson, J. D., & E. G. Conture. (2000). Language abilities of children who stutter: A preliminary study. Journal of Fluency Disorders, 25, 283–304.
Byrd, Courtney T., et al. "Speech disfluency in school-age children’s conversational and narrative discourse." Language, Speech, and Hearing Services in Schools (2012).
Cook, S., et al. (2013). Stuttering severity, psychosocial impact and lexical diversity as predictors of outcome for treatment of stuttering. Journal of fluency disorders, 38(2), 124-133.
Guitar, B. (2006). Stuttering: An Integrated Approach to its Nature and Treatment. Philadelphia. Lippincott William & Wilkins.
Johansson,V. (2008). Lexical diversity and lexical density in speech and writing: a developmental perspective. Lund University, Dept. of Linguistics and Phonetics Working Papers, 53, 61-79.
Johnson, W. (1944). Studies in language behavior: I. A program of research.Psychological Monographs, 56, 1-15.
Langevin, M., et al. (2019). Exploring how preschoolers who stutter use spoken language during free play: A feasibility study. International Journal of Speech-Language Pathology, 21(6), 646-654.‏
Luckman, C. R. (2017). A large-scale analysis of lexical diversity in children who stutter (Doctoral dissertation).
Malvern, D, et al. (2004). Lexical diversity and language development: quantification and assessment.New York, NY: Palgrave Macmillan.
McCarthy, P. M., & S. Jarvis. (2010). MTLD, vocd-D, and HD-D: A validation study of sophisticated approaches to lexical diversity assessment. Behavior Research Methods, 42, 381-392.
Mohammadi, H., et al. (2008). Comparison of Linguistic Knowledge Between Bilingual Students who Stutter and their Healthy Peers. Journal of rehabilitation. 9(2), 47-51.[in persion].
Nippold, M. A. (1990).Concomitant speech and language disorders in stuttering children: A critique of the literature. Journal of Speech and Hearing Disorders, 55, 51–60.
Nippold, M. A., et al. (1991). Narrative ability in school-age stuttering boys: A preliminary investigation. Journal of Fluency Disorders, 16(5-6), 289-308.
Nippold, M. A. (2012).Stutterin and language ability in children:Questioning the connection. American Journal of Speech-Language Pathology, 21,183–196.
Nippold, M. A. (2018) Language development in children who stutter: A review of recent research. International Journal of Speech-Language Pathology, pp. 1-9.
Ntourou, K., et al. (2011). Language abilities of children who stutter: a metaanalytical review. American Journal of Speech-Language Pathology, 20, 163-179.
Ratner, N., & S. Silverman. (2000). Parental perceptions of children’s communicative development at stuttering onset. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 43, 1252–1263.
Rostambeik Tafreshi, A. (2016) . Analyzing and Comparing the Oral Narratives of 4-6 Year old Monolingual and Bilingual Children . Research Project in Institute for Humanities and Cultural studies [in persion].
Rostambeik Tafreshi, A. (2018). Narrative Assessment in Patients with Aphasia. Research Project in Cognitive Science and Technologies Council. [in persion].
Ryan, B. P. (1992). Articulation, language, rate, and fluency characteristics of stuttering and nonstuttering preschool children. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 35(2), 333-342.
Silverman, S., & N. B. Ratner.(2002). Measuring lexical diversity in children who stutter: Application of vocd. Journal of Fluency Disorders, 27(4), 289-304.
Smith, A., & C. Weber. (2017). How stuttering develops: The multifactorial dynamic pathways theory. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 60, 2483–2505.
Templin, M. C.(1957).Certain language skills in children: Their development and interrelationships. Westport, CT: Greenwood.Texas.Pro-Ed.
Wagovich, S. A., & N. B. Ratner. (2007). Frequency of verb use in young children who stutter. Journal of Fluency Disorders, 32(2), 79-94.
Wagovich, S. A., & N. E. Hall. (2018). Stuttering frequency in relation to lexical diversity, syntactic complexity, and utterance length. Communication Disorders Quarterly, 39(2), 335-345.
Ward, D. (2006). Stuttering and cluttering. New York: Psychology Press.
Watkins, R. V., Kelly, D. J., Harbers, H. M., & Hollis, W. (1995). Measuring children’s lexical diversity: Differentiating typical and impaired language learners. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 38(6), 1349-1355.
Watkins, R. V. & E. Yairi. (1997). Language production abilities of children whose stuttering persisted or recovered. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 40, 385-399.
Watkins, R. V., E. Yairi, & N. G. Ambrose. (1999). Early childhood stuttering III: Initial status of expressive language abilities. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 42(5), 1125-1135.
Watts, A., et al. (2015). Language ability of children with and without a history of stuttering: A longitudinal cohort study. International Journal of Speech-Language Pathology, 17(1), 86-95.
Yaruss, J. S. (2000). The role of performance in the demands and capacities model. Journal of fluency disorders, 25(4), 347-358.
Zaretsky, E., et al. (2017). Pre-schoolers who stutter score lower in verbal skills than their non-stuttering peers. The Buckingham Journal of Language and Linguistics, 10, 96–115.