مطالعۀ مشارکتی در بررسی کاربردپذیری شیوۀ یادگیری معکوس مبتنی‌بر واقعیت افزوده در ارتقای مهارت‌های درک انگلیسی با اهداف پرستاری

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
2 دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران
3 استادیار پژوهشی، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده
تنوع در تمرین محتوا به‌واسطۀ توسعۀ فناوری‌، مسیرهای جدیدی پیش‏روی ذی‏نفعان آموزش عالی گشوده است تا گام‌هایی مؤثرتر برای یاددهی ـ یادگیری مهارت‌های زبانی بردارند. شبیه‌سازی در نسل جدید بازی‌ها، یادگیری معکوس مهارت‌های زبانی در آموزش عالی را به مفهوم واقعی کاربردی ساخته است. با توجه به اهمیت مهارت‌های درک انگلیسی با اهداف ویژه در زندگی، این پژوهشِ متممی با طرح توصیفی پیوسته در نیمسال اول تحصیلی 1400-1399 به بررسی کاربردپذیری یادگیری معکوس مبتنی‌بر واقعیت افزودۀ مهارت‌های درک انگلیسی با اهداف پرستاری پرداخت. به‌این منظور، 240 دانشجو (89 پسر و 151 دختر) از حوزۀ پرستاری در دانشگاه علوم‌ پزشکی اصفهان انتخاب و بعد از شرکت در آزمون بسندگی انگلیسی به‌طور تصادفی به دو مجموﻋﮥ پیش‌ساخته و خودمانی تقسیم شدند تا درک انگلیسی با اهداف پرستاری را فراگیرند. تکمیل پرسش‏نامۀ نگرش، ارزیابی مستمر در 18 جلسۀ یادگیری معکوس مبتنی‌بر واقعیت افزوده، رویدادنگاری یاددهنده، ارزیابی توان پیش‌برد عرﺻﮥ شغلی و مصاحبۀ متمرکز فرایند این پژوهش را شکل ‌داد. تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر از کاربردپذیری یادگیری معکوس مبتنی‌بر واقعیت افزوده در آموزش درک انگلیسی با اهداف پرستاری در بافت یاددهی ـ یادگیری و عرصه خبر داد. در این بین، شیوۀ تمرین عاملی در موفقیت و هدفمندی یادگیری معکوس انگلیسی با اهداف ویژه مؤثر بود. نتایج می‌تواند در تدوین شیوه‌نامه‌های جدید در قلمرو کاربرد فناوری در آموزش عالی به‌کار گرفته شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Akbari, Z. (2016). English for the students of Midwifery. Isfahan: Isfahan University of Medical Sciences.
Akbari, Z. (2017). English for the students of Midwifery. Isfahan: Isfahan University of Medical Sciences.
Ado Ama, J. (2019, May). Challenges encountered by learners of English as a second language. Owlcation. Retrieved from https://owlcation.com/academia/amaado
Chuhu, S. (2019, July). The art of reading: Enhancing reading comprehension strategies. In the ESP classroom. In Proceedings of Arts & Humanities Conferences (No. 9311472). International Institute of Social and Economic Sciences.
Clark, R. C., & Mayer, R. E. (2008). Learning by viewing versus learning by doing: Evidence-based guidelines for principled learning environments. Performance Improvement, 47(9), 5-14.
Derakhshan, A., & Khatir, E. D. (2015). The effects of using games on English vocabulary learning. Journal of Applied Linguistics and Language Research, 2(3), 39-47.
Gass, S., Winke, P., Isbell, D. R., & Ahn, J. (2019). How captions help people learn languages: A working-memory, eye-tracking study. Language Learning & Technology, 23(2), 84–104.
Jiang, D., & Kalyuga, S. (2020). Confirmatory factor analysis of cognitive load ratings supports a two-factor model. Tutorials in Quantitative Methods for Psychology, 16, 216-225.
Karimnia, A., & Jafari, F. M. (2017). Critical ESP textbook evaluation: The case of visual arts textbook. Sustainable Multilingualism, 11(1), 219-236.
Kayhani, A., Barekat, F., Akbari, Z., & Torabi, R. (2013). English for the students of Nursing. Tehran: SAMT.
Khan, T., Johnston, K., & Ophoff, J. (2019). The impact of an Augmented Reality application on learning motivation of students. Advances in Human-Computer Interaction, 1-14.
Khazaie, S., & Ketabi, S. (2018, February). Does edupreneurs furnish collegiate students with copracticing of reading comprehension? Harnessing the potential of PBL AR m-games for ESAP teaching and learning. Paper presented at the 3rd National and 1st International Conference on Computer Games; Opportunities and Challenges (CGCO2018), University of Isfahan, Iran. Abstract retrieved from http://uicvgame.ir
Khiati, N. (2020). Giving more voice to post-graduate students’ ESP lecture comprehension needs. Arab World English Journal (AWEJ), 10.
Lakshmi, K., & Nageswari, R. (2015). L2 learners’ achievement in acquiring academic vocabulary in m-learning environment. MJAL, 7(1), 19-38.
Lapteva, S., Kozlov, V., A. V., & Tamer, O. S. (2019). The role of self-learning in promotion of skills in small employee medium sized of Russian enterprises. Journal of Technology and Science Education, 9(3), 245-256.
Marcu, D. (2020). The post-communist era: The bloom of ESP in Romania. Revista de Stiinte Politice, (66).
Martinetti, A., Costa Marques, H., Singh, S., & van Dongen, L. (2019). Reflections on the limited pervasiveness of Augmented Reality in industrial sectors. Applied Sciences, 9, 1-11.
Mayer, R. E. (2005). Cognitive theory of multimedia learning. In R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning (pp. 31-48). New York, NY: Cambridge University Press.
Mayer, R. E., Dow, G. T., & Mayer, S. (2003). Multimedia learning in an interactive self-explaining environment: What works in the design of agent-based microworlds. Journal of Educational Psychology, 95(4), 806-813.
McDonough, J., & Shaw, C. (2012). Materials and methods in ELT. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons.
Michelson, K. (2019). Global simulation as a mediating tool for teaching and learning language and culture as discourse. Foreign Language Annals, 52(2), 284-313.
Neuman, S. B. (2005). Television as a learning environment: A theory of synergy. In J. Flood, S. B. Heath, & D. Lapp (Eds.), Handbook of research on teaching literacy through the communicative and visual arts (pp. 15-22). Mahwah, New Jersey, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Schank, R. C., & Abelson, R. P. (2013). Scripts, plans, goals, and understanding: An inquiry into human knowledge structures. East Sussex: Psychology Press.
Shadiev, R., & Huang, Y. M. (2020). Investigating student attention, meditation, cognitive load, and satisfaction during lectures in a foreign language supported by speech-enabled language translation. Computer Assisted Language Learning, 33(3), 301-326.
Taşçı, G., & Titrek, O. (2020). Evaluation of lifelong learning centers in higher education: A sustainable leadership perspective. Sustainability, 12(1), 22.
Vahdat, S., & Behbahani, A. R. (2013). The effect of video games on Iranian EFL learners’ vocabulary learning. Reading, 13(1), 61-71.
VanPatten, B. (2007). Input processing in adult second language acquisition. In B. VanPatten B. & J. Williams (Eds.), Theories in second language acquisition (pp.115-135). Mahwah, NJ: Erlbaum.
West, P. (2015, January 30). "What students think of their blended learning teachers?" eSchool News. Retrieved from http://eschoolnews.com/2015/01/30/blended-learning-teachers-730/
Wright, A. A., Kelly D. M., & Katz J. S. (2019). Comparing cognition by integrating concept learning, proactive interference, and list memory. Learning and Behavior, 46(2), 107-123.
Zahedi, H. (2004). Dicto phrase: A new test for oral comprehension. The Journal of Social Sciences and Humanities of Shiraz University, 1(40), 88-97.